Het Nationale Ballet presenteert

La Dame aux Camélias John Neumeier

Aangrijpend en virtuoos dansdrama

Tijdsduur 3:00

Pauzes 2

Een van de grootste recente successen van Het Nationale Ballet is het meeslepende dansdrama La Dame aux Camélias, een melancholisch ballet van John Neumeier over een onmogelijke liefde.

Topprestaties door topsolisten

De avondvullende productie van de Amerikaans-Duitse choreograaf John Neumeier die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Alexandre Dumas fils, vraagt van de solisten niet alleen technische topprestaties, maar ook een intense inleving in het verhaal over een gedoemde liefde. Bij de Nederlandse première van La Dame aux Camélias in 2015 werden de diverse solistenkoppels hiervoor met minutenlange ovaties beloond. Onder andere Igone de Jongh en Anna Tsygankova dansen de rol van Marguerite. Wie wanneer danst wordt binnenkort op deze pagina bekend gemaakt.

Het verhaal van La Dame aux Camélias

La Dame aux Camélias vertelt het verhaal van de aan tuberculose leidende courtisane Marguerite, die een losbandig leven leidt, maar tot inkeer komt wanneer zij verliefd wordt op de jonge Armand. Zij houdt haar ziekte voor hem verborgen en verruilt samen met hem Parijs voor het platteland. Armands vader – die haar als een ‘gevallen’ vrouw ziet – dwingt haar de liefde op te geven. Wanneer Armand ontdekt waarom Marguerite hem heeft verlaten, is het te laat: bij hun laatste ontmoeting sterft zij in zijn armen.

Dumas’ liefdesverhaal

Als een van de grootste eigentijdse ‘verhalenvertellers’ maakte John Neumeier van Dumas’ liefdesverhaal – dat vooral bekendheid geniet door Verdi’s operabewerking La Traviata – een overweldigend psychologisch dansdrama. De choreograaf bedient zich van een prachtige mix van de klassieke (spitzen) techniek en organische, soms alledaagse bewegingen en zijn productie is uitermate veelzijdig en muzikaal. Een centrale plek in La Dame aux Camélias wordt ingenomen door de virtuoze, aangrijpende duetten van het liefdespaar, maar ook in de groepsscènes betoont Neumeier zich een meester.

 

Een ‘verhalenverteller’ pur sang

Al 45 jaar staat John Neumeier (1939, Milwaukee, Verenigde Staten) aan het roer van het Hamburg Ballett, dat onder zijn leiding uitgroeide uit tot een van de belangrijkste balletgezelschappen van Duitsland. Als choreograaf geldt Neumeier als een ‘verhalenverteller’ pur sang, al heeft hij zelf niet veel op met het etiket ‘verhalend ballet’. “Een mens op het toneel ís al een verhaal. Twee mensen: een relatie.”

Veel van zijn choreografieën zijn geïnspireerd door meesterwerken uit de literatuur, muziek en mythologie. Werken die gedanst worden door toonaangevende gezelschappen zoals The Royal Ballet, het Ballet de l’Opéra national de Paris, American Ballet Theatre, San Francisco Ballet, Marijinski Ballet, Bolsjoi Ballet, Tokyo Ballet en Het Nationale Ballet. Bij elke instudering zet Neumeier (inmiddels bijna 80) zelf de puntjes op de ‘i’.

 

De melancholie van Chopin

Neumeier koos voor La Dame aux Camélias niet voor Verdi’s bekende muziek, maar voor pianowerken en composities voor piano en orkest van Frédéric Chopin. In diens muziek hoorde de choreograaf het Parijs van de negentiende eeuw: bruisend, maar met een onderliggende melancholie die, vermoedt Neumeier, Chopins eigen zwakke gezondheid weerspiegelde – een mooie parallel met de langzaam stervende Marguerite.

 

Groots kostuumdrama

Visueel laat Neumeiers La Dame aux Camélias zich het best omschrijven als een gigantisch kostuumdrama in abstracte setting. De befaamde Duitse decor- en kostuumontwerper Jürgen Rose creëerde voor het ballet behalve het prachtige decor maar liefst 450 weelderig ruisende kostuums in negentiende-eeuwse stijl. Met transparante gaasdoeken suggereert hij de verschillende locaties en werelden waarin La Dame aux Camélias zich afspeelt.

 

Choreografie en enscenering John Neumeier
Muziek Frédéric Chopin
Decor- en kostuumontwerp Jürgen Rose
Lichtontwerp John Neumeier
Reconstructie lichtontwerp Ralf Merkel

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Ermanno Florio

Piano
Andrej Jussow
Alexander Reitenbach
Ryoko Kondo
Michael Mouratch
Olga Khoziainova

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.
Meer informatie: hetballetorkest.nl

    do 20 sep La Dame aux Camélias -De Volkskrant ****

    'Met hun inleving en briljante techniek doen Igone de Jongh en Marijn Rademaker Dumas’ verhaal regelmatig vergeten. De highlights zijn de vier grote duetten voor Marguerite en Armand (…) In alles zit een emotioneel geladen energie, een bezieling, een schwung die modern aanvoelt. Ook aan het acteerwerk zie je dat deze dansers niet veinzen maar zijn.'

    do 20 sep La Dame aux Camélias - De Telegraaf ****(*)

    '(…) dit wordt een publiekslieveling. Het is vooral de prachtige lyriek in de duetten tussen Marguerite en Armand die telkens een snik doet opkomen. De intensiteit van hun passie is overdonderend. Anna Tsygankova (…) is weergaloos. Gekoppeld aan haar precisie en betoverende elegantie is zij inderdaad de gedroomde Marguerite. James Stout betoont zich een trefzekere dienende partner, maar is ook aandoenlijk als verliefde jongen (…) de aankleding, van de ravissante kostumering tot de ingetogen decors, was om door een ringetje te halen.'

    do 20 sep La Dame aux Camélias - Het Parool ****

    'Het daverende applaus dat Marijn Rademaker en Igone de Jongh in ontvangst mochten nemen na afloop van La Dame aux Camelias, was verdiend. De bewondering gold niet alleen hun fysieke topprestaties (…) Maar Rademaker en De Jongh overtuigden vooral als liefdeskoppel. Hun inleving in de gedoemde romance tussen de courtisane Marguerite en de welgestelde jongeman Armand spat zo authentiek van het podium, dat het de melodramatische vertelling ver overstijgt.'

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante
details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes