Rebecca Ringst
Andrea Grambow & Joscha Kirchknopf

Rebecca Ringst

Decorontwerper

Rebecca Ringst studeerde toneel- en kostuumontwerp bij Andreas Reinhardt aan de Hochschule für Bildende Künste in Dresden. Ze studeerde af in 2002. Aanvullende studies in videokunst leidden haar naar Barcelona's Escola Superior de Disseny. Rebecca Ringsts samenwerking met de Spaanse regisseur Calixto Bieito begon in 2006, aanvankelijk als videokunstenaar, later als decorontwerper. In een hecht artistiek partnerschap hebben zij samengewerkt voor vele producties in heel Europa, zowel voor operahuizen als theaters, waaronder Freiburg Theater (De Falla's La vida breve), Theater Basel (Don Carlos, Aida, From the House of the Dead), Bayerische Staatsoper München (Fidelio, Boris Godunov, La Juive), English National Opera (La forza del destino, Fidelio), Nørske Opera (Les contes d'Hoffmann), Nationaltheatret Oslo (Hamsun's Mysteries), Zürich Opera (Die Soldaten, De Vuurengel, L'incoronazione di Poppea), Staatsoper Stuttgart (Der fliegende Holländer), Opéra de Paris (Lear), Opera Vlaanderen (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Lady Macbeth of Mzensk, Tannhäuser, Parra's Les Bienveillantes), Komische Oper Berlin (Blauwbaards burcht, Die Gezeichneten), Neurenbergs Staatstheater (Turandot), Sächsische Staatsoper Dresden (Moses und Aron, Le Grand Macabre) en Theater an der Wien (Mendelssohns Elias). Rebecca Ringst was Opernwelts Ontwerper van het Jaar voor Der Rosenkavalier met Stefan Herheim in 2010. In samenwerking met Barrie Kosky ontwierp ze Die Meistersinger von Nürnberg voor het Bayreuth Festival 2017, De Vuurengel en Agrippina voor de Bayerische Staatsoper.

Met Die ersten Menschen maakt Rebecca van Ringst haar DNO-debuut. 

CV