Dutch National Opera presents

Götterdämmerung Richard Wagner (1813-1883)

This show was to been seen in January 2019

Der Ring des Nibelungen
Ein Bühnenfestspiel für drei Tagen und einen Vorabend
Tekst en muziek van Richard Wagner

 

GÖTTERDÄMMERUNG

Dritter Tag
Wereldpremière 17 augustus 1876, Festspielhaus, Bayreuth

 

DEZE PRODUCTIE

Reprise uit 1998/99
Première 29 januari 2005

Over de opera

In een voorspel dat het voorafgaande recapituleert verklaren de drie noodlots-Nornen dat het einde van de wereld nabij is. Brünnhilde en Siegfried hebben hiervan echter niet het flauwste vermoeden. En beiden verspelen zij hun laatste kans zich van de vloek van de ring te bevrijden: Brünnhilde wordt door haar zuster Waltraute – tevergeefs – gesmeekt de ring aan de Rijndochters terug te geven; als Siegfried deze fabelwezens nogmaals ontmoet, herhalen zij deze bede – eveneens tevergeefs. Pas als Siegfried door Alberichs zoon Hagen wordt vermoord, beseft Brünnhilde hoezeer zij bedrogen is en de hele wereld van een potentieel geluk is beroofd. Zij werpt de ring terug in de Rijn en stort zich in een groot vuur, dat haar weer met haar dode held verenigen moet. Wagner sluit zijn gigantische tetralogie af met het bewustzijn van Schopenhauers nihilisme, maar ook met een muziek die de natuur een reinigende kracht toekent.

‘Hoe verder Wagner met zijn werk vordert, des te meer verdiept hij zijn zeggingskracht en zijn stijl, des te dieper dringt hij door tot een wereld die alleen hemzelf eigen is en die vaak de kleurschakeringen van de schemering aanneemt.’ -Pierre Boulez

Het verhaal

Voorspel 
De drie Nornen vlechten het noodlotskoord en voorzien de ondergang van de goden. Als de draad breekt en zij de toekomst niet meer kunnen duiden, keren zij naar Erda, hun moeder, terug. Siegfried wil de wijde wereld in, neemt afscheid van Brünnhilde en geeft haar de ring, als onderpand van zijn liefde. 


Gunther, koning der Gibichungen, en zijn zuster Gutrune zijn beiden nog ongehuwd. Hagen, Alberichs zoon, raadt Gunther aan Brünnhilde te huwen. Siegfried is in aan-tocht en Hagen roept hem bij zich. Gutrune biedt Siegfried ter verwelkoming een ver-getensdrank aan. Als Gutrune, op wie hij direct verliefd raakt, zijn vrouw wil worden, is Siegfried bereid Brünnhilde voor Gunther te werven. Waltraute bericht Brünnhilde over de machteloosheid van Wotan en verlangt van haar zuster de ring om de ondergang der goden te keren. Brünnhilde weigert echter Siegfrieds liefdespand af te staan. Siegfried, die door middel van de Tarnhelm Gunthers gedaante heeft aangenomen, overmeestert de wanhopige Brünnhilde. 

II 
Alberich spoort Hagen aan Siegfrieds ringte bemachtigen. Hagen roept de Gibichun-gen bijeen om Gunther en zijn bruid te verwelkomen. Brünnhilde ontdekt Siegfried aan Gutrunes zijde, ziet de ring die ‘Gunther’ haar ontnam, nu aan Siegfrieds handen beschuldigt hem van verraad. Siegfried ontkent. Gunther, Hagen en Brünnhilde zweren wraak: Hagen zal Siegfried tijdens de jacht doden. 

III 
De Rijndochters beklagen het verlies van het goud en sporen Siegfried aan om hun de ring te geven, maar deze weigert. Siegfried verhaalt Gunther en Hagen over zijn avonturen. Hagen geeft hem een herinneringsdrank, en als Siegfried dan over Brünnhilde vertelt, stoot Hagen hem zijn speer in de rug. Siegfried sterft. Gunther vordert Siegfrieds ring, maar Hagen doodt hem. Brünnhilde geeft opdracht Siegfrieds lijk te verbranden, pakt de ring en stort zich in het vuur, dat ook Walhall in vlammen zet. De wereld brandt. De Rijn treedt buiten zijn oevers. Als Hagen de ring wil grijpen, sleuren de Rijndochters hem de diepte in en nemen de ring weer in hun bezit.

Team, Cast and Chorus

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Pierre Audi
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Eiko Ishioka
Licht 
Wolfgang Göbbel
Choreografie 
Amir Hosseinpour
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Siegfried 
Stig Andersen
Gunther 
Robert Bork
Alberich 
Günter von Kannen
Hagen 
Kurt Rydl
Brünnhilde 
Linda Watson / Nadine Secunde
Gutrune 
Irmgard Vilsmaier
Waltraute 
Michaela Schuster
Erste Norn 
Birgitta Svendén
Zweite Norn 
Michaela Schuster
Dritte Norn 
Irmgard Vilsmaier
Woglinde 
Alexandra Coku
Wellgunde 
Natascha Petrinsky
Flosshilde 
Elena Zhidkova

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

    Thu 30 Jan Het Parool

    [...] een enscenering die internationaal als toonaangevend wordt beschouwd en die haar bijzondere waarde ontleent aan tijdloze symboliek en boven anekdotiek verheven spiritualiteit. Er worden in Götterdämmerung vocaal en scenisch grootse prestaties geleverd. Maar de ware held is niet Siegfried de drakendoder, maar dirigent Hartmut Haenchen, bezweerder van het Nederlands Philharmonisch Orkest. In Götterdämmerung is hij vijf uur lang heer en meester, geeft hij de zangers hun inzetten op een presenteerblaadje, kneedt hij het orkest en wakkert hij het vuur aan. Dit is bij alle klankrijkdom een uitgesproken lenige en subtiele Wagner [...]. Uitstekende nieuwkomers zijn Robert Bork (Gunther), Irmgard Vilsmaier (Gutrune) en de grote ontdekking in deze Götterdämmerung: Michaela Schuster (Waltraute).

    Thu 30 Jan De Telegraaf

    De grootste zegen heet Linda Watson, dankzij de vocale soevereiniteit en de perfecte eenheid van zingen en acteren waarmee zij de persoon van Brünnhilde psychologische diepgang geeft. [...] Over de hele linie zijn de rollen goed bezet. De zangers weten zich optimaal gesteund door de dirigent Hartmut Haenchen, die Wagners muziek van begin tot eind laat ademen en stromen. Zijn benadering is zo organisch dat hij met de kleinste gebaren het Nederlands Philharmonisch Orkest naar zijn hand weet te zetten. [...] Ruimte aan de muziek wordt eveneens geboden door het fascinerende schouwspel. [...] Prachtige lichteffecten, vuur, rook en andere elementen zetten de mythe kracht bij. [...] In deze machtige ruimte organiseert de regisseur Pierre Audi een subtiel spel. [...] Audi wil geen uitroepteken, zelfs geen punt. De voorstelling eindigt met een komma van de eeuwigheid.

    Thu 30 Jan NRC Handelsblad

    In de personenregie is Götterdämmerung opnieuw zeldzaam sterk uitgewerkt. [...] Maar het hoogtepunt van muziektheatraal geweld verpersoonlijkt opnieuw de ronkend ruig zingende Kurt Rydl (Hagen), die met zijn bezwerende kraaloogjes en potig zweettorso een gruwelijk geloofwaardig gezicht geeft aan het Kwaad. [...] Naast Irmgard Vilsmaier als een kloeke Gutrune en Michaela Schuster als een zeer dramatische Waltraute, maakt bovenal de nooit haperende en toch kwetsbaarheid suggererende Linda Watson (Brünnhilde) diep indruk in haar vlammende slotsène. Watson verfrist ook na ruim vier uur moeiteloos de aandacht van de toeschouwer door de wijze waarop zij de emotionele lading van tekst en muziek overbrengt. [...] Op zo'n moment biedt Götterdämmerung totaaltheater zoals Wagner het wilde.