Hans van Manen-tijdlijn
Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.
2000-2009
2000
Opnieuw in Carré
In mei 2000 presenteert Het Nationale Ballet opnieuw een volledig Van Manen-programma in de piste van Theater Carré, bestaande uit Live, Trois gnossiennes, de Nationale Ballet-première van Black Cake en de wereldpremière van Bach Pieces. Over dit laatste werk schrijft dagblad Trouw: "Samen scheppen de vier dansers die sublimerende, sensuele harmonie (..) In die eendracht proeven zij de vruchten die Van Manen in 45 seizoenen liet rijpen, met adembenemende virtuositeit."
Erasmusprijs
Uit handen van Prins Bernhard ontvangt Van Manen op 3 november 2000 de prestigieuze Erasmusprijs. Met de prijs eert de Stichting Praemium Erasmianum tevens de Nederlandse danskunst als geheel. De Stichting noemt de dan 68-jarige Van Manen "een invloedrijk en inspirerend kunstenaar, die voor de wereld van de dans en voor de dans in de wereld van onschatbare betekenis is". Bij de uitreikingsceremonie in het Koninklijk Paleis op de Dam uit Van Manen fikse kritiek aan het adres van de overheid, bij wie de dans er volgens hem (ook dan al) te bekaaid afkomt: "Zonder subsidie hadden wij het nooit zo ver kunnen brengen als we het vandaag de dag hebben gebracht. Nu worden we op de subsidie bekort. Wat u zelf mee hebt helpen opbouwen, dat helpt u nu met hartstocht weer om zeep."
Weigering
In hetzelfde jaar waarin Van Manen de Erasmusprijs ontvangt, weigert hij de Grote Oostenrijkse Staatsprijs, vanwege het feit dat het land op dat moment wordt geleid door de controversiële, extreemrechtse populist Jörg Haider. Want, aldus van Manen: "Natuurlijk kun je kunst en politiek niet los van elkaar zien." Het is niet de eerste keer dat Van Manen een prijs weigert. In 1968 zei hij 'nee' tegen een Griekse prijs vanwege de staatsgreep door de militaire junta. Ook wees hij al eerder een cultuurprijs af uit het Portugal van dictator Salazar.
2001
Nominatie Laurence Olivier Award
In mei 2001 danst Het Nationale Ballet zes voorstellingen in het Sadler's Wells Theatre in Londen. Verdeeld over twee programma's worden werken uitgevoerd van George Balanchine, Krzysztof Pastor en diverse Van Manen-choreografieën, waarbij Live (1979) in beide programma's het slotballet is. Enkele maanden later wordt Live - dat niet eerder in Engeland te zien was - genomineerd voor een Laurence Olivier Award, in de categorie 'Best New Dance Production'.
Jubileumballet
In aanwezigheid van Koningin Beatrix wordt op 31 augustus 2001 de veertigste verjaardag van Het Nationale Ballet gevierd met een feestelijk gala in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet). Speciaal voor de gelegenheid creëert Van Manen Andante Festivo, een "glinsterend duet vol kibbelende ondertonen" voor dansers Sofiane Sylve en Viacheslav Samodurov.
Simple Things
Van de vier werken die Van Manen na de eeuwwisseling nog voor Nederlands Dans Theater creëert, is Simple Things - gemaakt voor NDT 2 in november 2001 - een uitschieter. Het is een van de balletten waarin zijn vermogen om totaal verschillende muziekstukken tot een volstrekt logisch geheel samen te smeden in optima forma tot uiting komt. Het ballet begint met een virtuoos en uitdagend jongensduet op opzwepende accordeonmuziek. Daarna voegen twee meisjes zich bij de jongens en wordt de sfeer eleganter, serieuzer. Op muziek van Joseph Haydn en Pēteris Vasks dansen de vier in wisselende combinaties duetten met elkaar. Na deze vluchtige ontmoetingen verlaten de meisjes het toneel – alsof ze enkel toevallige passanten in het leven van de jongens waren – en herhalen de jongens hun eerdere choreografische duel.
2003
Laatste werk voor Nederlands Dans Theater
In januari 2003 gaat Van Manens laatste creatie voor Nederlands Dans Theater, Monologue, Dialogue, in wereldpremière. De choreografie op diverse Bach-composities markeert tevens het afscheid van het danspodium van muze Sol León, die dan ook een belangrijk en indrukwekkend aandeel in het ballet heeft. Dat Van Manens samenwerking met het Haagse gezelschap op dat moment 'scheurtjes vertoont' blijkt al uit wat danscriticus Eddie Vetter na de première in De Telegraaf schrijft: "Het jaar 2002 is voor Nederlands Dans Theater voorbijgegaan zonder ook maar een ballet van Hans van Manen. Het is alsof hij al het moois heeft opgespaard en gebundeld in Monologue, Dialogue, een weergaloze reeks vrouwensolo's en duetten. Het is een nieuw hoogtepunt in een oeuvre dat toch al zo rijk is aan topstukken."
In shock
Dance Salad, een toonaangevend festival in het Amerikaanse Houston, richt in april 2003 de schijnwerpers op Van Manen. Het Nationale Ballet danst tijdens het festival diverse van zijn werken, waaronder Live. Jaren later vertelt Van Manen nog altijd geamuseerd wat danseres Igone de Jongh - die aan het einde van het ballet haar jas aantrekt en de nacht inloopt - bij een van de voorstellingen overkwam: "Ze moest langs een tweebaansweg weglopen. Ze liep práchtig en ineens stopte er een grote auto naast haar. Nou, de hele zaal in shock, iedereen dacht: die wordt straks die auto in gesleurd. Even was het eng, maar Igone liep onverstoorbaar door."
Sticky Piece voor Introdans
Naast Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater heeft, in ons land, ook Introdans inmiddels een omvangrijk Van Manen-repertoire. Onder de bezielende leiding van artistiek directeur Roel Voorintholt heeft het Arnhemse gezelschap sinds 1995 bijna 25 bestaande werken van Van Manen uitgevoerd, zowel in de programma's voor volwassenen als in die voor de jeugd. Voor een van die jeugdproducties maakte Van Manen in 2003 ook, speciaal voor Introdans, Sticky Piece. In dit 'ballet voor twee' blijven de dansers steeds – letterlijk – aan elkaar plakken; een vondst van kostuumontwerper Keso Dekker, die hun kostuums van klittenband voorzag. Het effect is hilarisch. Pas wanneer de dansers zich tegen het einde tot knalroze-oranje vlinders ontpoppen, kunnen ze even lekker losgaan en knallen.
2004
Tweemaal geëerd in het Moskouse Bolsjoj Theater
Tijdens een voorstelling die Het Nationale Ballet op uitnodiging van het Russische Grand Pas Festival in oktober 2004 in het Bolsjoj Theater in Moksou geeft, wordt van Manen geëerd met de Grand Pas Award. Een half jaar later ontvangt hij, eveneens in het Bolsjoj Theater, de Benois de la Danse Life Time Achievement Award.
2005
Weer helemaal terug bij Het Nationale Ballet
Begin 2005 keert Van Manen definitief terug bij Het Nationale Ballet, waar hij vanaf dat moment de functie van vaste choreograaf bekleedt. Het is Ted Brandsen, in 2003 benoemd tot de nieuwe artistiek directeur van het gezelschap, die Van Manen niet alleen het vertrouwen geeft dat Het Nationale Ballet wederom Van Manens 'thuis' zal worden, maar die ook aangeeft dat het gezelschap de functie van schatbewaarder van Van Manens oeuvre op zich wil nemen. Dit laatste wordt in 2021 geformaliseerd met de oprichting van de Hans van Manen Foundation, die tot doel heeft "het beheren, verbreiden en bewaken van het choreografiewerk van Hans van Manen, waarbij wordt toegezien op de juiste interpretatie en artistieke vertolking van zijn choreografiewerken en de daarmee verbonden decor-, kostuum- en lichtontwerpen".
Een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid
De terugkeer van Van Manen als vaste choreograaf van Het Nationale Ballet wordt in maart 2005 gevierd met een wereldpremière van zijn hand in het programma Master Moves, getiteld Frank Bridge Variations. In het ballet leeft Van Manen zich op negen variaties van Benjamin Brittens Variations on a Theme of Frank Bridge uit in contrasten: scherp en vloeiend, exact en vrij, driftig en melancholiek. Maar hoe uiteenlopend ook, samen vormen de delen van de choreografie een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid, waarin zelfs de meest vertrouwde Van Manen-karakteristieken van een nieuwe gloed worden voorzien.
Dansen voor Beatrix
Voor het openluchtconcert op de Dam op 29 april 2005, ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix, creëert Van Manen het duet Celebration op het Adagio uit het Pianoconcert nr. 23 van Mozart. Het duet wordt gedanst door Igone de Jongh en Gaël Lambiotte, die net als De Jongh als eerste solist aan Het Nationale Ballet verbonden is. Behalve circa 250 hoogwaardigheidsbekleders en 600 andere genodigden wonen duizenden Amsterdammers het concert bij, dat bovendien live wordt uitgezonden door de NOS.
2006
His Master's Choice
In 2006 vraagt Het Nationale Ballet Van Manen om curator te zijn van het Holland Festival-programma van het gezelschap, dat daarom toepasselijk His Master's Choice wordt gedoopt. Naast een wereldpremière van Ted Brandsen, Stealing Time, bevat het programma werken van drie van Van Manens 'helden': Balanchines Kammermusik No. 2, de Nederlandse première van Jerome Robbins' A Suite of Dances en een voor het gezelschap nieuw werk van Van Manens 'Duitse vriend' Martin Schläpfer, getiteld Streichquartett. "Topdansavond bij Hans van Manen", kopt NRC Handelsblad.
Erasmus Gala
Zes jaar na het in ontvangst nemen van de Erasmusprijs creëert Van Manen een duet voor het Erasmus Gala 2006 in Den Bosch: Dreaming About You, uitgevoerd door Marisa Lopez en Félipe Diaz, eerste solisten van Het Nationale Ballet. Het Gala wordt bijgewoond door Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima.
2007
Hans van Manen Festival - 'een historische gebeurtenis'
Ter ere van Van Manens 75ste verjaardag organiseert Het Nationale Ballet in 2007 een omvangrijk Hans van Manen Festival. In een kleine drie weken tijd worden maar liefst 21 werken van de meesterchoreograaf uitgevoerd door, naast Het Nationale Ballet, het San Francisco Ballet, Stuttgarter Ballett, Bayerisches Staatsballett, Balletmainz, Nederlands Dans Theater, Introdans en de Nationale Balletacademie. Ook treden Ulyana Lopatkina, Ivan Kozlov en Sofiane Sylve op als gastsolisten. De openingsavond van het festival wordt bijgewoond door Koningin Beatrix en Prinses Máxima. Voor aanvang van de voorstelling dansen studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten op het plein voor Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) Hans van Manens 'klompenchoreografie' Clogs.
Van Manen Commandeur
Tijdens de premièrevoorstelling van het Hans van Manen Festival wordt Van Manen bevorderd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw "voor verdiensten van zeer exceptionele aard". De bijbehorende versierselen krijgt hij omgehangen en opgespeld door Job Cohen, op dat moment burgemeester van Amsterdam.
2008
Live in Het Concertgebouw
De Robeco Zomerconcerten van 2008 openen met het programma Music Meets Dance, in Het Concertgebouw in Amsterdam. Slotstuk van het programma is Van Manens iconische videoballet Live, bij deze gelegenheid uitgevoerd door Igone de Jongh, Nicolas Rapaic en cameraman Henk van Dijk. "Opnieuw bleek hoe levend Live is", aldus NRC.
2009
Opening Hermitage
Voor de opening van de Hermitage in Amsterdam (inmiddels omgedoopt tot H'ART Museum) op 19 juni 2009 creëert Van Manen een nieuw duet: Waterfront. De hele ceremonie getuigt duidelijk nog van een andere wereldorde. Allereerst wordt het ballet uitgevoerd door een Russische en een Oekraïense danser: Larisa Lezhnina en Alexander Zhembrovskyy, beiden eerste solist van Het Nationale Ballet, en zij worden begeleid door de Russische eerst pianist van het gezelschap Olga Khoziainova. Het openingsevent wordt daarnaast bijgewoond door onder meer Koningin Beatrix, Kroonprins Willem-Alexander, Prinses Máxima, de Russische president Dmitri Medvedev en premier Jan Peter Balkenende, en wordt niet alleen uitgezonden op de Nederlandse en Russische televisie, maar is via CNN wereldwijd te zien.