Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Frank Bridge Variations

2000-2009

2000

Yumiko Takeshima in Bach Pieces
Yumiko Takeshima in Bach Pieces | Foto: Deen van Meer
Mei 2000

Opnieuw in Carré

In mei 2000 presenteert Het Nationale Ballet opnieuw een volledig Van Manen-programma in de piste van Theater Carré, bestaande uit Live, Trois gnossiennes, de Nationale Ballet-première van Black Cake en de wereldpremière van Bach Pieces. Over dit laatste werk schrijft dagblad Trouw: "Samen scheppen de vier dansers die sublimerende, sensuele harmonie (..) In die eendracht proeven zij de vruchten die Van Manen in 45 seizoenen liet rijpen, met adembenemende virtuositeit."

Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix
Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix | Privéarchief
3 november 2000

Erasmusprijs

Uit handen van Prins Bernhard ontvangt Van Manen op 3 november 2000 de prestigieuze Erasmusprijs. Met de prijs eert de Stichting Praemium Erasmianum tevens de Nederlandse danskunst als geheel. De Stichting noemt de dan 68-jarige Van Manen "een invloedrijk en inspirerend kunstenaar, die voor de wereld van de dans en voor de dans in de wereld van onschatbare betekenis is". Bij de uitreikingsceremonie in het Koninklijk Paleis op de Dam uit Van Manen fikse kritiek aan het adres van de overheid, bij wie de dans er volgens hem (ook dan al) te bekaaid afkomt: "Zonder subsidie hadden wij het nooit zo ver kunnen brengen als we het vandaag de dag hebben gebracht. Nu worden we op de subsidie bekort. Wat u zelf mee hebt helpen opbouwen, dat helpt u nu met hartstocht weer om zeep."

Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix Open afbeelding in een nieuw tabblad

Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix | Privéarchief

Prins Bernhard, Hans van Manen en Koningin Beatrix
3 november 2000

Erasmusprijs

Uit handen van Prins Bernhard ontvangt choreograaf Hans van Manen op 3 november 2000 de prestigieuze Erasmusprijs. Met de prijs eert de Stichting Praemium Erasmianum tevens de Nederlandse danskunst als geheel. De Stichting noemt de dan 68-jarige Van Manen "een invloedrijk en inspirerend kunstenaar, die voor de wereld van de dans en voor de dans in de wereld van onschatbare betekenis is". Bij de uitreikingsceremonie in het Koninklijk Paleis op de Dam uit Van Manen fikse kritiek aan het adres van de overheid, bij wie de dans er volgens hem (ook dan al) te bekaaid afkomt: "Zonder subsidie hadden wij het nooit zo ver kunnen brengen als we het vandaag de dag hebben gebracht. Nu worden we op de subsidie bekort. Wat u zelf mee hebt helpen opbouwen, dat helpt u nu met hartstocht weer om zeep."
's Avonds verzorgen NDT 1, 2 en 3 en Het Nationale Ballet de aan Van Manen gewijde openingsavond van het Festival Erasmusprijs 2000 in Theater aan de Parade in Den Bosch. De voorstelling wordt bijgewoond door Koningin Beatrix en minister-president Wim Kok en omvat vier topwerken uit het Van Manen-repertoire: Kammerballett, Solo, The Old Man and Me en Adagio Hammerklavier.

Weigering

In hetzelfde jaar waarin Van Manen de Erasmusprijs ontvangt, weigert hij de Grote Oostenrijkse Staatsprijs, vanwege het feit dat het land op dat moment wordt geleid door de controversiële, extreemrechtse populist Jörg Haider. Want, aldus van Manen: "Natuurlijk kun je kunst en politiek niet los van elkaar zien." Het is niet de eerste keer dat Van Manen een prijs weigert. In 1968 zei hij 'nee' tegen een Griekse prijs vanwege de staatsgreep door de militaire junta. Ook wees hij al eerder een cultuurprijs af uit het Portugal van dictator Salazar.

2001

Sabine Chaland in Live (2000)
Sabine Chaland in Live (2000) | Foto: Deen van Meer
Mei 2001

Nominatie Laurence Olivier Award

In mei 2001 danst Het Nationale Ballet zes voorstellingen in het Sadler's Wells Theatre in Londen. Verdeeld over twee programma's worden werken uitgevoerd van George Balanchine, Krzysztof Pastor en diverse Van Manen-choreografieën, waarbij Live (1979) in beide programma's het slotballet is. Enkele maanden later wordt Live - dat niet eerder in Engeland te zien was - genomineerd voor een Laurence Olivier Award, in de categorie 'Best New Dance Production'. 

Andante Festivo
Andante Festivo met Sofiane Sylve en Viacheslav Samodurov | Foto: Deen van Meer
31 augustus 2001

Jubileumballet

In aanwezigheid van Koningin Beatrix wordt op 31 augustus 2001 de veertigste verjaardag van Het Nationale Ballet gevierd met een feestelijk gala in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet). Speciaal voor de gelegenheid creëert Van Manen Andante Festivo, een "glinsterend duet vol kibbelende ondertonen" voor dansers Sofiane Sylve en Viacheslav Samodurov. 

 

Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things
Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things
November 2001

Simple Things

Van de vier werken die Van Manen na de eeuwwisseling nog voor Nederlands Dans Theater creëert, is Simple Things - gemaakt voor NDT 2 in november 2001 - een uitschieter. Het is een van de balletten waarin zijn vermogen om totaal verschillende muziekstukken tot een volstrekt logisch geheel samen te smeden in optima forma tot uiting komt. Het ballet begint met een virtuoos en uitdagend jongensduet op opzwepende accordeonmuziek. Daarna voegen twee meisjes zich bij de jongens en wordt de sfeer eleganter, serieuzer. Op muziek van Joseph Haydn en Pēteris Vasks dansen de vier in wisselende combinaties duetten met elkaar. Na deze vluchtige ontmoetingen verlaten de meisjes het toneel – alsof ze enkel toevallige passanten in het leven van de jongens waren – en herhalen de jongens hun eerdere choreografische duel.

Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things Open afbeelding in een nieuw tabblad

Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things

Decor- en kostuumontwerp van Keso Dekker voor Simple Things
November 2001

Simple Things

Van de vier werken die Van Manen na de eeuwwisseling nog voor Nederlands Dans Theater creëert, is Simple Things - gemaakt voor NDT 2 in november 2001 - een uitschieter. Het is een van de balletten waarin zijn vermogen om totaal verschillende muziekstukken tot een volstrekt logisch geheel samen te smeden in optima forma tot uiting komt. Het ballet begint met een virtuoos en uitdagend jongensduet op opzwepende accordeonmuziek. Daarna voegen twee meisjes zich bij de jongens en wordt de sfeer eleganter, serieuzer. Op muziek van Joseph Haydn en Pēteris Vasks dansen de vier in wisselende combinaties duetten met elkaar. Na deze vluchtige ontmoetingen verlaten de meisjes het toneel – alsof ze enkel toevallige passanten in het leven van de jongens waren – en herhalen de jongens hun eerdere choreografische duel. Danseres Parvaneh Scharafali, onderdeel van de originele cast: "Hans speelt met de muziek. Hij heeft een heel geraffineerde muzikaliteit, die voor ons als dansers best lastig op te pikken was, zeker in de snelle delen." Haar voormalige danspartner Lukáš Timulak: "Zelf kon hij echter heel goed voordoen hoe hij het hebben wilde. En daar genoot hij ook volop van. Als hij niet de leeftijd had die hij heeft, zou hij het volgens mij nog steeds heerlijk vinden om een ballet als Simple Things zelf te dansen."

2003

Monologue, Dialogue
Monologue, Dialogue | Foto: Joris-Jan Bos
Januari 2003

Laatste werk voor Nederlands Dans Theater

In januari 2003 gaat Van Manens laatste creatie voor Nederlands Dans Theater, Monologue, Dialogue, in wereldpremière. De choreografie op diverse Bach-composities markeert tevens het afscheid van het danspodium van muze Sol León, die dan ook een belangrijk en indrukwekkend aandeel in het ballet heeft. Dat Van Manens samenwerking met het Haagse gezelschap op dat moment 'scheurtjes vertoont' blijkt al uit wat danscriticus Eddie Vetter na de première in De Telegraaf schrijft: "Het jaar 2002 is voor Nederlands Dans Theater voorbijgegaan zonder ook maar een ballet van Hans van Manen. Het is alsof hij al het moois heeft opgespaard en gebundeld in Monologue, Dialogue, een weergaloze reeks vrouwensolo's en duetten. Het is een nieuw hoogtepunt in een oeuvre dat toch al zo rijk is aan topstukken."

Monologue, Dialogue
Januari 2003

Laatste werk voor Nederlands Dans Theater

In januari 2003 gaat Van Manens laatste creatie voor Nederlands Dans Theater, Monologue, Dialogue,  in wereldpremière. De choreografie op diverse Bach-composities markeert tevens het afscheid van het danspodium van muze Sol León, die dan ook een belangrijk en indrukwekkend aandeel in het ballet heeft. 

Dat Van Manens samenwerking met het Haagse gezelschap op dat moment 'scheurtjes vertoont' blijkt al uit wat danscriticus Eddie Vetter na de première in De Telegraaf schrijft: "Het jaar 2002 is voor Nederlands Dans Theater voorbijgegaan zonder ook maar een ballet van Hans van Manen. Het is alsof hij al het moois heeft opgespaard en gebundeld in Monologue, Dialogue, een weergaloze reeks vrouwensolo's en duetten. Het is een nieuw hoogtepunt in een oeuvre dat toch al zo rijk is aan topstukken."

In juli 2003 hakt Van Manen de knoop definitief door: hij vertrekt bij Nederlands Dans Theater, omdat, zo meent hij, zijn werk "zowel in de binnenlandse programmering als bij buitenlandse tournees in onvoldoende mate wordt opgenomen om een positie als huischoreograaf te rechtvaardigen."

Repetitie Live met Igone de Jongh en Henk van Dijk
Repetitie Live met Igone de Jongh en Henk van Dijk | Foto: Altin Kaftira
April 2003

In shock

Dance Salad, een toonaangevend festival in het Amerikaanse Houston, richt in april 2003 de schijnwerpers op Van Manen. Het Nationale Ballet danst tijdens het festival diverse van zijn werken, waaronder Live. Jaren later vertelt Van Manen nog altijd geamuseerd wat danseres Igone de Jongh - die aan het einde van het ballet haar jas aantrekt en de nacht inloopt - bij een van de voorstellingen overkwam:  "Ze moest langs een tweebaansweg weglopen. Ze liep práchtig en ineens stopte er een grote auto naast haar. Nou, de hele zaal in shock, iedereen dacht: die wordt straks die auto in gesleurd. Even was het eng, maar Igone liep onverstoorbaar door."

Sticky Piece
Sticky Piece | Foto: Hans Gerritsen

Sticky Piece voor Introdans

Naast Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater heeft, in ons land, ook Introdans inmiddels een omvangrijk Van Manen-repertoire.  Onder de bezielende leiding van artistiek directeur Roel Voorintholt heeft het Arnhemse gezelschap sinds 1995 bijna 25 bestaande werken van Van Manen uitgevoerd, zowel in de programma's voor volwassenen als in die voor de jeugd. Voor een van die jeugdproducties maakte Van Manen in 2003 ook, speciaal voor Introdans, Sticky Piece. In dit 'ballet voor twee' blijven de dansers steeds – letterlijk – aan elkaar plakken; een vondst van kostuumontwerper Keso Dekker, die hun kostuums van klittenband voorzag. Het effect is hilarisch. Pas wanneer de dansers zich tegen het einde tot knalroze-oranje vlinders ontpoppen, kunnen ze even lekker losgaan en knallen.

Sticky Piece

Sticky Piece voor Introdans

Naast Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater heeft, in ons land, ook Introdans inmiddels een omvangrijk Van Manen-repertoire.  Onder de bezielende leiding van artistiek directeur Roel Voorintholt heeft het Arnhemse gezelschap sinds 1995 bijna 25 bestaande werken van Van Manen uitgevoerd, zowel in de programma's voor volwassenen als in die voor de jeugd. Voor een van die jeugdproducties maakte Van Manen in 2003 ook, speciaal voor Introdans, Sticky Piece. In dit 'ballet voor twee' blijven de dansers steeds – letterlijk – aan elkaar plakken; een vondst van kostuumontwerper Keso Dekker, die hun kostuums van klittenband voorzag. Het effect is hilarisch. Pas wanneer de dansers zich tegen het einde tot knalroze-oranje vlinders ontpoppen, kunnen ze even lekker losgaan en knallen.

Over Voorintholts keuze om (delen uit) Van Manens balletten een belangrijke plek in de jeugdprogrammering te geven, zegt Van Manen: "Roel heeft niet alleen de beschikking over een stel waanzinnig toegewijde dansers, hij heeft ook een heel goede smaak en een buitengewoon goed gevoel voor wat werkt. Zelf zag ik als elfjarig jongetje het Scapino Ballet en ik was meteen verkocht. Ik twijfel er niet aan dat dat nu ook regelmatig bij Introdans gebeurt." Dat de werken oorspronkelijk meestal niet voor kinderen zijn gemaakt, doet daarbij volgens hem niet ter zake. "Kinderen zijn een fantastisch publiek. Ze reageren meteen en zijn ongelooflijk intelligent." 

2004

Yuri Grigorovich, Friedemann Vogel, Hans van Manen en Laurent Hilaire
Yuri Grigorovich, Friedemann Vogel, Hans van Manen en Laurent Hilaire | Privéarchief
Oktober 2004

Tweemaal geëerd in het Moskouse Bolsjoj Theater

Tijdens een voorstelling die Het Nationale Ballet op uitnodiging van het Russische Grand Pas Festival in oktober 2004 in het Bolsjoj Theater in Moksou geeft, wordt van Manen geëerd met de Grand Pas Award. Een half jaar later ontvangt hij, eveneens in het Bolsjoj Theater, de Benois de la Danse Life Time Achievement Award.

2005

Hans van Manen met zijn muzen
Hans van Manen met zijn muzen Sofiane Sylve, Mea Venema, Fiona Lummis, Rachel Beaujean en Marian Sarstädt | Foto: Erwin Olaf

Weer helemaal terug bij Het Nationale Ballet

Begin 2005 keert Van Manen definitief terug bij Het Nationale Ballet, waar hij vanaf dat moment de functie van vaste choreograaf bekleedt. Het is Ted Brandsen, in 2003 benoemd tot de nieuwe artistiek directeur van het gezelschap, die Van Manen niet alleen het vertrouwen geeft dat Het Nationale Ballet wederom Van Manens 'thuis' zal worden, maar die ook aangeeft dat het gezelschap de functie van schatbewaarder van Van Manens oeuvre op zich wil nemen. Dit laatste wordt in 2021 geformaliseerd met de oprichting van de Hans van Manen Foundation, die tot doel heeft "het beheren, verbreiden en bewaken van het choreografiewerk van Hans van Manen, waarbij wordt toegezien op de juiste interpretatie en artistieke vertolking van zijn choreografiewerken en de daarmee verbonden decor-, kostuum- en lichtontwerpen". 

Frank Bridge Variations
Frank Bridge Variations | Foto: Angela Sterling
Maart 2005

Een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid

De terugkeer van Van Manen als vaste choreograaf van Het Nationale Ballet wordt in maart 2005 gevierd met een wereldpremière van zijn hand in het programma Master Moves, getiteld Frank Bridge Variations. In het ballet leeft Van Manen zich op negen variaties van Benjamin Brittens Variations on a Theme of Frank Bridge uit in contrasten: scherp en vloeiend, exact en vrij, driftig en melancholiek. Maar hoe uiteenlopend ook, samen vormen de delen van de choreografie een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid, waarin zelfs de meest vertrouwde Van Manen-karakteristieken van een nieuwe gloed worden voorzien.

Frank Bridge Variations Frank Bridge Variations Open afbeelding in een nieuw tabblad

Frank Bridge Variations | Foto: Angela Sterling

Frank Bridge Variations
Maart 2005

Een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid

De terugkeer van Van Manen als vaste choreograaf van Het Nationale Ballet wordt in maart 2005 gevierd met een wereldpremière van zijn hand in het programma Master Moves, getiteld Frank Bridge Variations. In het ballet leeft Van Manen zich op negen variaties van Benjamin Brittens Variations on a Theme of Frank Bridge uit in contrasten: scherp en vloeiend, exact en vrij, driftig en melancholiek. Maar hoe uiteenlopend ook, samen vormen de delen van de choreografie een even vanzelfsprekende als verbluffende eenheid, waarin zelfs de meest vertrouwde Van Manen-karakteristieken van een nieuwe gloed worden voorzien. "Een magnifieke comeback (..) een 'typisch' Van Manen-ballet: doordrongen van zijn signatuur, blijvend verrassend in detaillering, luchtig ademend door de variaties", oordeelt dagblad Trouw, en De Telegraaf schrijft: "Van Manen begint met voltreffer (..) De choreograaf weet de negen variaties van Benjamin Britten aaneen te smeden tot een magistrale eenheid in verscheidenheid."

Van Manen draagt Frank Bridge Variations op aan zijn voormalige NDT-muzen Sol León en Paul Lightfoot, van wier dochter Saura (geboren in 1998) hij tevens de peetvader is. Het ballet betekent ook de 'geboorte' van een nieuwe Van Manen-muze: Igone de Jongh, die in 2003 bevorderd is tot eerste solist van Het Nationale Ballet. Tussen 2005 en 2014 zal Van Manen diverse balletten voor haar creëren, en daarnaast zal ze ook een groot aantal rollen vertolken die oorspronkelijk gemaakt werden voor, onder anderen, Alexandra Radius, Coleen Davis, Fiona Lummis en Sol León.

Repetitie Celebration
Repetitie Celebration met Gaël Lambiotte, Igone de Jongh en Hans van Manen | Foto: Antoinette Mooy
29 april 2005

Dansen voor Beatrix

Voor het openluchtconcert op de Dam op 29 april 2005, ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix, creëert Van Manen het duet Celebration op het Adagio uit het Pianoconcert nr. 23 van Mozart. Het duet wordt gedanst door Igone de Jongh en Gaël Lambiotte, die net als De Jongh als eerste solist aan Het Nationale Ballet verbonden is. Behalve circa 250 hoogwaardigheidsbekleders en 600 andere genodigden wonen duizenden Amsterdammers het concert bij, dat bovendien live wordt uitgezonden door de NOS.

2006

His Master's Choice
His Master's Choice

His Master's Choice

In 2006 vraagt Het Nationale Ballet Van Manen om curator te zijn van het Holland Festival-programma van het gezelschap, dat daarom toepasselijk His Master's Choice wordt gedoopt. Naast een wereldpremière van Ted Brandsen, Stealing Time, bevat het programma werken van drie van Van Manens 'helden': Balanchines Kammermusik No. 2, de Nederlandse première van Jerome Robbins' A Suite of Dances en een voor het gezelschap nieuw werk van Van Manens 'Duitse vriend' Martin Schläpfer, getiteld Streichquartett. "Topdansavond bij Hans van Manen", kopt NRC Handelsblad.

Campagnebeeld His Master's Choice

His Master's Choice

In 2006 vraagt Het Nationale Ballet Van Manen om curator te zijn van het Holland Festival-programma van het gezelschap, dat daarom toepasselijk His Master's Choice wordt gedoopt. Naast een wereldpremière van Ted Brandsen, Stealing Time, bevat het programma werken van drie van Van Manens 'helden': Balanchines Kammermusik No. 2, de Nederlandse première van Jerome Robbins' A Suite of Dances en een voor het gezelschap nieuw werk van Van Manens 'Duitse vriend' Martin Schläpfer, getiteld Streichquartett. "Topdansavond bij Hans van Manen", kopt NRC Handelsblad.

Over zijn keuze voor Balanchines Kammermusik No. 2 zegt Van Manen: "Hoe het in elkaar zit, het gemak waarmee het allemaal door elkaar loopt: ik zit er altijd weer met stomme verbazing naar te kijken." En over Robbins' A Suite of Dances: "Alles wat goed is, inspireert. Dat heb ik ook met Robbins. Die Suite of Dances, de solo die hij voor Baryshnikov heeft gemaakt, met verder alleen die celliste op het toneel, dat is van een wáánzinnige eenvoud, en tegelijk zo creatief en gevarieerd, echt prachtig."

Dreaming about you
Dreaming about you met Marisa Lopez en Félipe Diaz | Foto: Sandra Peerenboom

Erasmus Gala

Zes jaar na het in ontvangst nemen van de Erasmusprijs creëert Van Manen een duet voor het Erasmus Gala 2006 in Den Bosch: Dreaming About You, uitgevoerd door Marisa Lopez en Félipe Diaz, eerste solisten van Het Nationale Ballet. Het Gala wordt bijgewoond door Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima.

2007

Clogs, op het plein voor Het Muziektheater
Clogs, op het plein voor Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet), in aanwezigheid van Koningin Beatrix en Prinses Máxima | Privéarchief

Hans van Manen Festival - 'een historische gebeurtenis'

Ter ere van Van Manens 75ste verjaardag organiseert Het Nationale Ballet in 2007 een omvangrijk Hans van Manen Festival. In een kleine drie weken tijd worden maar liefst 21 werken van de meesterchoreograaf uitgevoerd door, naast Het Nationale Ballet, het San Francisco Ballet, Stuttgarter Ballett, Bayerisches Staatsballett, Balletmainz, Nederlands Dans Theater, Introdans en de Nationale Balletacademie. Ook treden Ulyana Lopatkina, Ivan Kozlov en Sofiane Sylve op als gastsolisten. De openingsavond van het festival wordt bijgewoond door Koningin Beatrix en Prinses Máxima. Voor aanvang van de voorstelling dansen studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten op het plein voor Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) Hans van Manens 'klompenchoreografie' Clogs.

Clogs Clogs Open afbeelding in een nieuw tabblad

Clogs, op het plein voor Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet), in aanwezigheid van Koningin Beatrix en Prinses Máxima | Privéarchief

Clogs
Clogs

Hans van Manen Festival - 'een historische gebeurtenis'

Ter ere van Van Manens 75ste verjaardag organiseert Het Nationale Ballet in 2007 een omvangrijk Hans van Manen Festival. In een kleine drie weken tijd worden maar liefst 21 werken van de meesterchoreograaf uitgevoerd door, naast Het Nationale Ballet, het San Francisco Ballet, Stuttgarter Ballett, Bayerisches Staatsballett, Balletmainz, Nederlands Dans Theater, Introdans en de Nationale Balletacademie. Ook treden Ulyana Lopatkina, Ivan Kozlov en Sofiane Sylve op als gastsolisten. De openingsavond van het festival wordt bijgewoond door Koningin Beatrix en Prinses Máxima. Voor aanvang van de voorstelling dansen studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten op het plein voor Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) Hans van Manens 'klompenchoreografie' Clogs.

Trouw schrijft: "De maestro legde na afloop van alle programmapremières zijn bloemen aan de voeten van het ensemble neer (..) Zo werd het Hans van Manen Festival niet alleen een ode aan de belangrijkste Nederlandse choreograaf, het was een ode aan de danskunst en diens beoefenaars." En de vooraanstaande Duitse danscriticus Jochen Schmidt noteert in Die Welt: "Toen de eregast zich na de laatste 'curtain call' zelf bij zijn artiesten op het podium voegde, stond het publiek als één man in één grote beweging op voor de meest spontane staande ovatie die deze criticus ooit heeft gezien. Iedereen in het theater was zich er waarschijnlijk van bewust getuige te zijn geweest van een historische dansgebeurtenis."

Hans van Manen en burgemeester Job Cohen
Hans van Manen en burgemeester Job Cohen | Foto: Antoinette Mooy

Van Manen Commandeur

Tijdens de premièrevoorstelling van het Hans van Manen Festival wordt Van Manen bevorderd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw "voor verdiensten van zeer exceptionele aard". De bijbehorende versierselen krijgt hij omgehangen en opgespeld door Job Cohen, op dat moment burgemeester van Amsterdam. 

2008

Live in Het Concertgebouw
Igone de Jongh in Live (2007) | Foto: Angela Sterling

Live in Het Concertgebouw

De Robeco Zomerconcerten van 2008 openen met het programma Music Meets Dance, in Het Concertgebouw in Amsterdam. Slotstuk van het programma is Van Manens iconische videoballet Live, bij deze gelegenheid uitgevoerd door Igone de Jongh, Nicolas Rapaic en cameraman Henk van Dijk. "Opnieuw bleek hoe levend Live is", aldus NRC.

2009

Waterfront
Waterfront met Larissa Lezhnina en Alexander Zhembrovskyy | Foto: Angela Sterling
19 juni 2009

Opening Hermitage

Voor de opening van de Hermitage in Amsterdam (inmiddels omgedoopt tot H'ART Museum) op 19 juni 2009 creëert Van Manen een nieuw duet: Waterfront. De hele ceremonie getuigt duidelijk nog van een andere wereldorde. Allereerst wordt het ballet uitgevoerd door een Russische en een Oekraïense danser: Larisa Lezhnina en Alexander Zhembrovskyy, beiden eerste solist van Het Nationale Ballet, en zij worden begeleid door de Russische eerst pianist van het gezelschap Olga Khoziainova. Het openingsevent wordt daarnaast bijgewoond door onder meer Koningin Beatrix, Kroonprins Willem-Alexander, Prinses Máxima, de Russische president Dmitri Medvedev en premier Jan Peter Balkenende, en wordt niet alleen uitgezonden op de Nederlandse en Russische televisie, maar is via CNN wereldwijd te zien. 

Jaar
2000