Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Han en Lex in Twilight

1970-1979

1970

Situation
Situation | Foto: Jean Paul Vroom

Situation

De jaren zeventig beginnen voor Van Manen meteen met een klapper: het voor zijn doen ongewoon expressionistische Situation. Voor dit werk kiest hij bewust niet voor muziek, maar voor irritatie opwekkende geluiden, zoals geweersalvo’s, straaljagergeraas en muggengezoem. "Omdat", aldus Van Manen, "het hele ballet over agressie en geweld gaat".

Situation

Situation

De jaren zeventig beginnen voor Van Manen meteen met een klapper: het voor zijn doen ongewoon expressionistische Situation. Voor dit werk kiest hij bewust niet voor muziek, maar voor irritatie opwekkende geluiden, zoals geweersalvo’s, straaljagergeraas en muggengezoem. "Omdat", aldus Van Manen, "het hele ballet over agressie en geweld gaat". In de choreografie draait het niet alleen om een zichtbare beperking van de ruimte; weergegeven door drie strakke wanden die het speelveld – of liever: strijdveld – afbakenen (een fenomenaal ontwerp van Jean Paul Vroom). Het gaat vooral ook om de emotionele ruimte die mensen elkaar soms wél, maar vaker níét gunnen. Bij een reprise in 2019 schrijft dagblad Trouw: "(..) het gaat er ruig aan toe in de beklemmende kamer van zes bij acht meter die het toneelbeeld bepaalt. Steeds een nieuw koppel raakt hier verstrikt in een steekspel van macht en overgave, op- en afkomend door de enige aanwezige deur om het ‘slagveld’ te betreden (..) Wat een verrukkelijke verrassing dat Situation na vijftig jaar weer te zien is bij Nederlands Dans Theater."

Mutations
Mutations | Foto: Anthony Crickmay

'You can't choreograph a penis'

Kort na Situation creëert Van Manen samen met Glen Tetley (die inmiddels Benjamin Harkarvy als mede-artistiek leider is opgevolgd) de coproductie Mutations, bestaande uit drie films (gemaakt door Van Manen en Jean Paul Vroom) en een livechoreografie (van Tetley). Aanvankelijk is de productie bedoeld voor de viering van 25 jaar bevrijding, en gezien het thema - vrijheid - besluit Van Manen dat danser Gérard Lemaître dan ook, op film, in alle vrijheid - ofwel: naakt - moet kunnen dansen.

Mutations | Foto: Anthony Crickmay

'You can't choreograph a penis'

Kort na Situation creëert Van Manen samen met Glen Tetley (die inmiddels Benjamin Harkarvy als mede-artistiek leider is opgevolgd) de coproductie Mutations, bestaande uit drie films (gemaakt door Van Manen en Jean Paul Vroom) en een livechoreografie (van Tetley). Aanvankelijk is de productie bedoeld voor de viering van 25 jaar bevrijding, en gezien het thema - vrijheid - besluit Van Manen dat danser Gérard Lemaître dan ook, op film, in alle vrijheid - ofwel: naakt - moet kunnen dansen. Bij het duet dat Lemaître met Anja Licher danst, kiest Van Manen er echter bewust voor om haar (afwijkend van de stereotiepe genderrolverdeling) wél gekleed te laten zijn. Tetley kopieert het idee, maar laat, tegen Van Manens concept in, beide dansers op het podium een naaktduet opvoeren. Dit leidt niet alleen tot een commercieel succes, maar ook tot felle protesten. Zo gooien activisten in Londen glaswol op het podium, wat bij de dansers een ondraaglijke jeuk en infecties veroorzaakt. Na de Amerikaanse première noteert danscritica Deborah Jowitt in The Village Voice de gevleugelde - en o zo ware - woorden: "You can't choreograph a penis."

Rudi van Dantzig en Hans van Manen
Februari 1970

Van Manen neemt ontslag

De thematiek van Situation (zie hierboven) wordt in latere publicaties over Van Manen vaak gekoppeld aan de toenmalige verhoudingen binnen Nederlands Dans Theater, die in de jaren daarvoor verder verslechterd zijn. Zakelijk leider Carel Birnie - bekend om zijn eigenzinnigheid en gierigheid - vaart zijn eigen koers, betrekt de artistieke leiding vaak niet bij beslissingen en geeft geen inzicht in waar hij het geld van het gezelschap aan uitgeeft. In februari 1970, twee maanden voor de première van Situation, is de maat voor Van Manen vol en besluit hij om per september ontslag te nemen bij Nederlands Dans Theater.

Rudi van Dantzig en Hans van Manen | Privéarchief
Rudi van Dantzig en Hans van Manen Rudi van Dantzig en Hans van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Rudi van Dantzig en Hans van Manen | Privéarchief

Rudi van Dantzig en Hans van Manen
Februari 1970

Van Manen neemt ontslag

De thematiek van Situation (zie hierboven) wordt in latere publicaties over Van Manen vaak gekoppeld aan de toenmalige verhoudingen binnen Nederlands Dans Theater, die in de jaren daarvoor verder verslechterd zijn. Zakelijk leider Carel Birnie - bekend om zijn eigenzinnigheid en gierigheid - vaart zijn eigen koers, betrekt de artistieke leiding vaak niet bij beslissingen en geeft geen inzicht in waar hij het geld van het gezelschap aan uitgeeft. In februari 1970, twee maanden voor de première van Situation, is de maat voor Van Manen vol en besluit hij om per september ontslag te nemen bij Nederlands Dans Theater. Toch zal hij daarna, als freelancer, nog diverse werken voor het gezelschap creëren. Daarnaast maakt hij begin jaren zeventig choreografieën voor het Scapino Ballet en het Düsseldorfse Ballett am Rhein. Ook is er sprake van een toenadering tussen Van Manen en Het Nationale Ballet, waar Rudi van Dantzig - na het vertrek van Sonia Gaskell - nu de artistieke leiding aanvoert en Van Manens muzen Alexandra Radius en Han Ebbelaar, na terugkomst uit Amerika, net een solistencontract hebben getekend.

Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Het zal ongetwijfeld toeval zijn, maar kort na zijn besluit om het artistiek leiderschap van Nederlands Dans Theater op te geven, wordt Van Manen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Het jaar erop kent het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk hem een prijs toe voor zijn choreografie Snippers, in 1970 gemaakt voor het Scapino Ballet op Terry Rileys In C, waarmee Van Manen deze iconische compositie in Nederland introduceert (veel later maakt de Duitse choreografe Sasha Waltz er een gelijknamige choreografie op, die Het Nationale Ballet in juni 2025 op het repertoire neemt).

1971

Grosse Fuge
Grosse Fuge | Foto: Tony van Muiden

Grosse Fuge

Van de werken die Van Manen begin jaren zeventig voor Nederlands Dans Theater maakt, is Grosse Fuge het onbetwiste hoogtepunt. Het ballet wordt vrijwel onmiddellijk bestempeld als "meest belangwekkende Europese choreografie van het decennium" en tot op de dag van vandaag is het, wereldwijd, Van Manens meest uitgevoerde creatie (al in 1972 neemt het Britse Royal Ballet het ballet op het repertoire).

Hans van Manen tijdens de herneming van Grosse Fuge in Keulen in 1977 Hans van Manen tijdens de herneming van Grosse Fuge in Keulen in 1977 Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen tijdens de herneming van Grosse Fuge in Keulen in 1977 | Foto: Gert Weigelt

Grosse Fuge | Foto: Tony van Muiden
Hans van Manen tijdens de herneming van Grosse Fuge in Keulen in 1977

Grosse Fuge

Van de werken die Van Manen begin jaren zeventig voor Nederlands Dans Theater maakt, is Grosse Fuge het onbetwiste hoogtepunt. Het ballet wordt vrijwel onmiddellijk bestempeld als "meest belangwekkende Europese choreografie van het decennium" en tot op de dag van vandaag is het, wereldwijd, Van Manens meest uitgevoerde creatie (al in 1972 neemt het Britse Royal Ballet het ballet op het repertoire). Het zinderende dubbelkwartet op Beethovens Cavatina en Grosse Fuge handelt over de strijd der seksen, waarbij - zoals gebruikelijk bij Van Manen - de vrouw niet onderdoet voor de man. In de voor hem inmiddels typerende heldere bewegingstaal verbeeldt Van Manen ingehouden drift, erotische spanning én ontlading, en daarmee voegt hij een geheel nieuwe dimensie aan Beethovens muziek toe. Bij de uitvoering door Het Nationale Ballet in het Hans van Manen Festival in 2021 kopt NRC: "Grosse Fuge veroorzaakt na vijftig jaar nog steeds kippenvel."

Twilight, met het originele decordoek
Twilight, met het originele decordoek | Foto: Jorge Fatauros
Oktober 1971

Eerste werken bij Het Nationale Ballet: Vijf schetsen en Twilight

In oktober 1971 danst Het Nationale Ballet zijn eerste Van Manen: Vijf schetsen, in 1966 gemaakt voor Nederlands Dans Theater en toen en ook nu uitgevoerd door dansersechtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Acht maanden later volgt Van Manens eerste creatie voor het gezelschap, Twilight, waarmee Radius en Ebbelaar - en vele generaties solisten na hen - een overweldigend internationaal succes hebben.

Twilight, met het originele decordoek | Foto: Jorge Fatauros Twilight, met het originele decordoek | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Twilight, met het originele decordoek | Foto: Jorge Fatauros

Alexandra Radius en Han Ebbelaar tijdens de eerste doorloop van Twilight Alexandra Radius en Han Ebbelaar tijdens de eerste doorloop van Twilight Open afbeelding in een nieuw tabblad

Alexandra Radius en Han Ebbelaar tijdens de eerste doorloop van Twilight | Foto: Jean Paul Vroom

Twilight, met het originele decordoek | Foto: Jorge Fatauros
Alexandra Radius en Han Ebbelaar tijdens de eerste doorloop van Twilight
Oktober 1971

Eerste werken bij Het Nationale Ballet: Vijf schetsen en Twilight

In oktober 1971 danst Het Nationale Ballet zijn eerste Van Manen: Vijf schetsen, in 1966 gemaakt voor Nederlands Dans Theater en toen en ook nu uitgevoerd door dansersechtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Acht maanden later volgt Van Manens eerste creatie voor het gezelschap, Twilight, waarmee Radius en Ebbelaar - en vele generaties solisten na hen - een overweldigend internationaal succes hebben. Voor dit nieuwe ‘ballet voor twee’ heeft Van Manen zijn oog laten vallen op The Perilous Night voor geprepareerde piano van John Cage. De compositie brengt hem op het lumineuze idee om Radius een deel van de choreografie op hakken te laten dansen. Han Ebbelaar: "Hans wilde de danseres als het ware op een vergelijkbare manier 'prepareren' als de piano." Ook is Van Manen gecharmeerd van het bijzondere effect dat de hakken (en de daardoor veranderde beenstand) hebben op zijn bewegingstaal. Twilight is een instant hit: "Een fascinerend dansduet, vindingrijk van beweging, knap van opbouw, helder van lijn, en perfect in de uitvoering", aldus Het Parool. De choreografie baant dan ook de weg voor een langdurige samenwerking tussen Van Manen en Het Nationale Ballet. 

1973

Henk van Dijk (in het midden) tijdens de zomercursus in Keulen
Henk van Dijk (in het midden) tijdens de zomercursus in Keulen | Foto: Annet Löffler
Januari 1973

Huischoreograaf bij Het Nationale Ballet

Na Twilight en een eerste groepswerk voor Het Nationale Ballet - het voor zijn doen opvallend lyrische Daphnis en Chloé - wordt Van Manen met ingang van januari 1973 benoemd tot de tweede huischoreograaf van het gezelschap, naast artistiek leider Rudi van Dantzig. Waarbij Van Manen overigens zelf aanvankelijk kiest voor de vrij vage aanduiding van 'coach-balletmeester'. En, een niet onbelangrijk detail: met de woorden 'dedicated to my love' draagt Van Manen Daphnis en Chloé op aan Henk van Dijk, zijn latere echtgenoot, die hij in 1972 tijdens een zomercursus in Keulen heeft leren kennen.

 televisieopname van Adagio Hammerklavier
Monique Sand en Henny Jurriëns tijdens de televisieopname van Adagio Hammerklavier | Foto: Nederlandse Omproep Stichting
4 oktober 1973

Adagio Hammerklavier: een ode aan de vertraging

Het eerste werk dat Van Manen, dan 41 jaar, als huischoreograaf maakt, Adagio Hammerklavier, geldt tot op de dag van vandaag als een wonder van verstilling en schoonheid. Het Beethoven-ballet is, ook tijdens een tournee naar Londen, een triomf voor de zes uitvoerende solisten - Monique Sand en Henny Jurriëns, Sonja Marchiolli en Francis Sinceretti, en Alexandra Radius en Han Ebbelaar - en behoort inmiddels tot de 'klassiekers van de 20ste-eeuwse danskunst'. 

 televisieopname van Adagio Hammerklavier  televisieopname van Adagio Hammerklavier Open afbeelding in een nieuw tabblad

Monique Sand en Henny Jurriëns tijdens de televisieopname van Adagio Hammerklavier | Foto: Nederlandse Omproep Stichting

Adagio Hammerklavier Adagio Hammerklavier Open afbeelding in een nieuw tabblad

Adagio Hammerklavier | Archief Het Nationale Ballet

 televisieopname van Adagio Hammerklavier
Adagio Hammerklavier
4 oktober 1973

Adagio Hammerklavier: een ode aan de vertraging

Het eerste werk dat Van Manen, dan 41 jaar, als huischoreograaf maakt, Adagio Hammerklavier, geldt tot op de dag van vandaag als een wonder van verstilling en schoonheid. Het Beethoven-ballet is, ook tijdens een tournee naar Londen, een triomf voor de zes uitvoerende solisten - Monique Sand en Henny Jurriëns, Sonja Marchiolli en Francis Sinceretti, en Alexandra Radius en Han Ebbelaar - en behoort inmiddels tot de 'klassiekers van de 20ste-eeuwse danskunst'. 

Geïnspireerd door Christoph Eschenbachs extreem trage uitvoering van Beethovens Pianosonate nr 29 B-dur wilde Van Manen uitvinden hóe langzaam een beweging kan zijn. Het resultaat typeert hij later "als een wiel dat, na een zet, nog nét loopt, nog nét niet omvalt". 

Bij de première op 4 oktober 1973 wordt de choreografie op een zeven minuten durende ovatie getrakteerd en Anton Koolhaas schrijft in Vrij Nederland: "Adagio Hammerklavier is een grote gebeurtenis in de Nederlandse kunst en de grootste in de Nederlandse danskunst. Wie hieraan voorbijgaat, of niet gaat kijken op zijn minst, doet schade aan zijn ziel."

1974

Prijs van de Kritiek, krantenknipsel uit Het Parool, 5 september 1974
Prijs van de Kritiek, krantenknipsel uit Het Parool, 5 september 1974

Prijs Nederlandse theatercritici

In 1974 ontvangt Van Manen de Prijs van de Kritiek van de Kring van Nederlandse Theatercritici. Ondertussen is zijn werk steeds vaker ook in het buitenland te zien: in januari 1974 danst The New Groupe van The Royal Ballet zijn Septet Extra; in maart viert Het Nationale Ballet in Londen triomfen met Van Manens Twilight  en Adagio Hammerklavier; en in april danst Nederlands Dans Theater in Parijs zelfs vier Van Manen-choreografieën: Squares, Septet Extra, Grosse Fuge en Solo for Voice 1

Le sacre du printemps
Le sacre du printemps | Foto: Jorge Fatauros

Le sacre du printemps

Na de scandaleuze oerversie van Vaslav Nijinski in 1913 en Maurice Béjarts succesvolle versie uit 1959 waagt ook Van Manen zich, voor het Holland Festival van 1974, aan Stravinsky's meesterwerk Le sacre du printemps. Met 32 dansers is het zijn grootst bezette ballet tot dan toe. Van Manen baseert zich daarbij niet op het verhaal over de jonge maagd die geofferd wordt, maar kiest voor een geabstraheerde, puur muzikaal geïnspireerde versie.

Le sacre du printemps Le sacre du printemps Open afbeelding in een nieuw tabblad

Le sacre du printemps | Foto: Jorge Fatauros

Le sacre du printemps

Le sacre du printemps

Na de scandaleuze oerversie van Vaslav Nijinski in 1913 en Maurice Béjarts succesvolle versie uit 1959 waagt ook Van Manen zich, voor het Holland Festival van 1974, aan Stravinsky's meesterwerk Le sacre du printemps. Met 32 dansers is het zijn grootst bezette ballet tot dan toe. Van Manen baseert zich daarbij niet op het verhaal over de jonge maagd die geofferd wordt, maar kiest voor een geabstraheerde, puur muzikaal geïnspireerde versie. 

Zelf is hij matig tevreden over het resultaat, maar de toonaangevende Duitse danscriticus Horst Koegler noteert, in een vergelijking met de "permanent orgastische" versie die Glen Tetley ongeveer gelijktijdig creëert: "In Amsterdam probeert Van Manen de complexe muziek door grote vormen en unisonobewegingen te beheersen, deze door overzichtelijkheid hoorbaar te maken (..) Een in zijn concentratie en economie bijna klassiek te noemen, ongelooflijk mooie en heldere choreografie."

1975

 Four Schumann Pieces
Four Schumann Pieces | Foto: Jorge Fatauros

Four Schumann Pieces

Nadat het gezelschap al eerder balletten van hem op het repertoire heeft genomen, vraagt het Britse Royal Ballet Van Manen in 1975 om een nieuw werk te maken. De choreograaf weet meteen wie hij voor de hoofdrol wil: sterdanser Anthony Dowell. "Een écht klassieke danser, met een enorme zekerheid en equilibre, prachtige lijnen, een man die geweldig kon draaien, groot kon bewegen, een heel mooi acteur. Wat je noemt een coole danser." Niet 'die eeuwige ballerina', maar juist de ‘ballerino' staat centraal in de choreografie die inmiddels behoort tot de meest geliefde Van Manen-klassiekers. 

 Four Schumann Pieces  Four Schumann Pieces Open afbeelding in een nieuw tabblad

 Four Schumann Pieces | Foto: Jorge Fatauros

Repetitie Four Schumann Pieces Repetitie Four Schumann Pieces Open afbeelding in een nieuw tabblad

Repetitie Four Schumann Pieces met Anthony Dowell en Wayne Eagling | Foto: David Warner Ellis

 Four Schumann Pieces
Repetitie Four Schumann Pieces

Four Schumann Pieces

Nadat het gezelschap al eerder balletten van hem op het repertoire heeft genomen, vraagt het Britse Royal Ballet Van Manen in 1975 om een nieuw werk te maken. De choreograaf weet meteen wie hij voor de hoofdrol wil: sterdanser Anthony Dowell. "Een écht klassieke danser, met een enorme zekerheid en equilibre, prachtige lijnen, een man die geweldig kon draaien, groot kon bewegen, een heel mooi acteur. Wat je noemt een coole danser." Niet 'die eeuwige ballerina', maar juist de ‘ballerino' staat centraal in de choreografie die inmiddels behoort tot de meest geliefde Van Manen-klassiekers. De hoofdrol is door de jaren heen vertolkt door een scala aan dansers, onder wie Rudolf Nureyev, Han Ebbelaar, Wayne Eagling en Boris de Leeuw. 

Over het mannenduet in Four Schumann Pieces schrijft Richard Glasstone na de wereldpremière in 1975 in NRC: "Een liefdesdans tussen twee mannen kan voor een choreograaf veel problemen opleveren, zowel danstechnisch als esthetisch, maar nog nooit heeft een choreograaf deze, naar mijn weten, zo verbluffend weten op te lossen als Van Manen in zijn laatste ballet."

Henk van Dijk (met camera)
Juni 1975

Henk van Dijk - videomaster

Op voorspraak van Van Manen wordt Henk van Dijk per juni 1975 aangesteld als videomaster van Het Nationale Ballet. Vanaf ongeveer 1967 heeft Van Manen al zijn balletten en veel repetities zelf opgenomen en hij was daarmee een van de eerste choreografen die dit deed. De aanstelling van Van Dijk maakt Het Nationale Ballet tot een voorloper in het op video vastleggen van het balletrepertoire, iets wat inmiddels wereldwijd gangbaar is.

Henk van Dijk (met camera) | Foto: Sven Ulsa
bezetting van Collective Symphony
De drie choreografen met de hele bezetting van Collective Symphony | Foto: Jorge Fatauros

Collective Symphony

Ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam creëert Van Manen in 1975, in opdracht van de gemeente, zijn eerste - en enige - gezamenlijke ballet met Rudi van Dantzig en Toer van Schayk: Collective Symphony, waarbij ze Stravinsky's Symphony in C in verschillende muzikale frases hebben opgedeeld. Het ballet oogst veel succes, en niet alleen door de uitdaging die het balletliefhebbers biedt om te ontdekken wie welke fragmenten heeft gechoreografeerd.

bezetting van Collective Symphony bezetting van Collective Symphony Open afbeelding in een nieuw tabblad

De drie choreografen met de hele bezetting van Collective Symphony | Foto: Jorge Fatauros

bezetting van Collective Symphony

Collective Symphony

Ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam creëert Van Manen in 1975, in opdracht van de gemeente, zijn eerste - en enige - gezamenlijke ballet met Rudi van Dantzig en Toer van Schayk: Collective Symphony, waarbij ze Stravinsky's Symphony in C in verschillende muzikale frases hebben opgedeeld. Het ballet oogst veel succes, en niet alleen door de uitdaging die het balletliefhebbers biedt om te ontdekken wie welke fragmenten heeft gechoreografeerd. 

De Britse danscriticus John Percival schrijft in The Times: "Collective Symphony turns out to be a real ballet, not just a gimmicky hotchpotch, and a good ballet at that" en over een van Van Manens bijdragen aan de choreografie zegt hij, "Nobody but Van Manen could have invented that high stepping march on full point".

1976

Mr. Hendrik-Jan Reinink-penning
Onderscheiden met de Mr. Hendrik-Jan Reinink-penning voor 'bijzondere verdiensten bij het bevorderen van de culturele uitwisseling met het buitenland' | Foto: ANP

Reinink-penning voor bijzondere verdiensten

In 1976 ontvangt Van Manen als eerste winnaar de door het Holland Festival in het leven geroepen Mr. Hendrik-Jan Reinink-penning voor 'bijzondere verdiensten bij het bevorderen van de culturele uitwisseling met het buitenland'. Van Manen grijpt de prijsuitreiking in de Amsterdamse Stadsschouwburg aan om (tien jaar voor de opening van Het Muziektheater, nu Nationale Opera & Ballet!) met veel nadruk te pleiten voor een betere en grotere accommodatie: "Vanavond wordt vastgesteld dat onze danskunst zich op internationaal niveau beweegt. In tegenstelling hiermee staat de theateraccommodatie in Amsterdam, die niet eens provinciaal genoemd kan worden." 

1977

5 Tango's
5 Tango's | Foto: Jorge Fatauros

Lieder ohne Worte en 5 Tango's

In 1977 creëert Van Manen twee bijzondere werken: voor Nederlands Dans Theater maakt hij het ingetogen, juist door zijn eenvoud indrukwekkende pianoballet Lieder ohne Worte, voor Het Nationale Ballet het wervelende 5 Tango's. Hoewel beide werken hierna door buitenlandse gezelschappen op het repertoire genomen worden, groeit 5 Tango's uit tot een wereldhit. Het ballet, waarin tijdens de wereldpremière solisten Clint Farha en Sonja Marchiolli schitteren, wordt tot op de dag van vandaag over de hele wereld gedanst.

Hans van Manen en Clint Farha tijdens een repetitie van 5 Tango's Hans van Manen en Clint Farha tijdens een repetitie van 5 Tango's Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Clint Farha tijdens een repetitie van 5 Tango's | Foto: Kors van Bennekom

5 Tango's
Hans van Manen en Clint Farha tijdens een repetitie van 5 Tango's

Lieder ohne Worte en 5 Tango's

In 1977 creëert Van Manen twee bijzondere werken: voor Nederlands Dans Theater maakt hij het ingetogen, juist door zijn eenvoud indrukwekkende pianoballet Lieder ohne Worte, voor Het Nationale Ballet het wervelende 5 Tango's. Hoewel beide werken hierna door buitenlandse gezelschappen op het repertoire genomen worden, groeit 5 Tango's uit tot een wereldhit. Het ballet, waarin tijdens de wereldpremière solisten Clint Farha en Sonja Marchiolli schitteren, wordt tot op de dag van vandaag over de hele wereld gedanst. 

Met de choreografie introduceert Van Manen eind jaren zeventig ook de muziek van Astor Piazzolla in Nederland. Opvallend is dat de Nederlandse danscritici destijds moeite hebben met de vernieuwende, tegenwoordig alom bejubelde composities van de 'koning van de tango nuevo', en daardoor ook met de choreografie. Zelfs Ine Rietstap, de gerespecteerde danscritica van NRC, typeert Piazzolla's tango's in 1977 als "banale, ongenuanceerde tot zwoele muziek". 

Bij een reprise van 5 Tango's in 2017 schrijft SeeingDance dat het ballet - "probably Van Manen’s most popular work" - "dispenses with stereotypes and gets to the very essence of the music. Each dancer finds their individuality in the flash of red in the black skirts, the swagger of hands on hips, the bold statement of a pointe stabbing the floor or the haughty épaulement, but when they come together in unison the power is breathtaking."

1979

Live
Live | Foto: Jorge Fatauros

Live

Een volgend, hoewel totaal ander hoogtepunt is Van Manens Live, het eerste - en onovertroffen - videoballet in de Nederlandse geschiedenis, in 1979 gecreëerd voor de double bill Live/Life  en uitgevoerd in een (ook bij de reprise in 1980) avond na avond uitverkocht Theater Carré. Waar Life van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk een groots opgezet, politiek geëngageerd spektakel is (dat na 1980 niet meer wordt hernomen), blinkt Van Manens Live uit in intimiteit. Het publiek ziet een danseres (bij de wereldpremière de sublieme, dan pas 18-jarige Coleen Davis) zowel live als in in live-gefilmde close-up beelden, waarbij zij reageert op en speelt met de cameraman (Henk van Dijk). 

Live repetitie Live repetitie Open afbeelding in een nieuw tabblad

Henk van Dijk, Coleen Davis en Henny Jurriëns tijdens een repetitie van Live | Foto: Jorge Fatauros

Live
Live repetitie

Live

Een volgend, hoewel totaal ander hoogtepunt is Van Manens Live, het eerste - en onovertroffen - videoballet in de Nederlandse geschiedenis, in 1979 gecreëerd voor de double bill Live/Life  en uitgevoerd in een (ook bij de reprise in 1980) avond na avond uitverkocht Theater Carré. Waar Life van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk een groots opgezet, politiek geëngageerd spektakel is (dat na 1980 niet meer wordt hernomen), blinkt Van Manens Live uit in intimiteit. Het publiek ziet een danseres (bij de wereldpremière de sublieme, dan pas 18-jarige Coleen Davis) zowel live als in in live-gefilmde close-up beelden, waarbij zij reageert op en speelt met de cameraman (Henk van Dijk). Ook is het publiek, live én in flashback, getuige van haar - met pijn en agressie geladen - ontmoetingen met een man (solist Henny Jurriëns). 

"Magistraal", "revolutionair", "een absoluut meesterwerk": critici komen superlatieven tekort voor dit meesterwerk dat tot op heden mensen in binnen- en buitenland weet te ontroeren. Eén recensent schrijft dat Van Manen met zijn inventieve videogebruik een ‘goudmijn’ heeft aangeboord waaruit hij nog jarenlang kan putten. Maar de choreograaf heeft het bij één keer gelaten; in zichzelf herhalen is hij nooit geïnteresseerd geweest. Andere kunstenaars hebben zich echter veelvuldig door het concept van Live laten inspireren. Henk van Dijk heeft met zijn optreden in Live een record binnen de danswereld gevestigd: zo'n veertig jaar lang is hij eerste en enige bezetting voor de rol van cameraman.

Jaar
1970