Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Klaar af!

1960-1969

1960

Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen
Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen | Privéarchief

Black Tights en terugkeer naar Nederland

Van Manen en Gérard Lemaître - die inmiddels een stel zijn - worden in het voorjaar van 1960 gecast voor de in Parijs opgenomen film Black Tights (in het Frans: 1-2-3-4 ou Les collants noirs) van Terence Young, waarin delen uit Roland Petits balletten La Croqueuse de diamants, Cyrano de Bergerac, Deuil en vingt-quatre heures en Carmen zijn verwerkt.

Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen | Privéarchief

Scènefoto uit de film Black Tights, met v.l.n.r. Roland Petit, Cyd Charisse en Hans van Manen

Black Tights en terugkeer naar Nederland

Van Manen en Gérard Lemaître - die inmiddels een stel zijn - worden in het voorjaar van 1960 gecast voor de in Parijs opgenomen film Black Tights (in het Frans: 1-2-3-4 ou Les collants noirs) van Terence Young, waarin delen uit Roland Petits balletten La Croqueuse de diamants, Cyrano de Bergerac, Deuil en vingt-quatre heures en Carmen zijn verwerkt. De film, die op het filmfestival van Venetië zijn première beleeft, kent een grote internationale sterrencast, onder wie de Amerikaanse Cyd Charisse, de Britse Moira Shearer en de Franse Zizi Jeanmaire. Van Manen vertolkt diverse rollen in de film, waaronder die van jaloerse man (zie foto). Na de filmopnames - die volgen op enkele minder succesvolle tournees van Petits Les Ballets de Paris - besluit Van Manen om terug te keren naar Nederland en hij haalt Gérard Lemaître over om met hem mee te gaan. Na telefonisch overleg met Carel Birnie worden beiden per 1 september 1960 als dansers bij Nederlands Dans Theater aangenomen (Van Manen: "Weet wel, ik ben twee"), en vanaf de start is duidelijk dat Van Manen ook balletten voor het jonge gezelschap zal creëren. Over zijn besluit om Frankrijk te verlaten zegt hij later in een interview: "Ik heb er de begrafenis van de danskunst meegemaakt. Het was allemaal revue-achtig geworden."

Klaar af!
Klaar af! | Foto: Hans van den Busken
12 december 1960

Klaar af!

In totaal maakt Van Manen tijdens zijn eerste periode bij Nederlands Dans Theater - van 1960 tot 1971 - bijna dertig balletten. In deze tijdlijn noemen we daarvan de belangrijkste. Zie voor een compleet overzicht het Repertoireoverzicht Hans van Manen.

Het eerste werk dat hij na zijn terugkeer uit Parijs voor het gezelschap creëert, is Klaar af! - een jazzballet. Van Manen had al eerder korte jazzchoreografieën gemaakt, maar het wervelende, speelse en uiterst swingende Klaar af! is zijn eerste grootschalige, ambitieuze jazzchoreografie, gezet op een aantal nummers van Duke Ellington.

Klaar af!
Voet bij stuk
12 december 1960

Klaar af!

In totaal maakt Van Manen tijdens zijn eerste periode bij Nederlands Dans Theater - van 1960 tot 1971 - bijna dertig balletten. In deze tijdlijn noemen we daarvan de belangrijkste. Voor een compleet overzicht zie het Repertoire overzicht Hans van Manen

Het eerste werk dat hij na zijn terugkeer uit Parijs voor het gezelschap creëert, is Klaar af! - een jazzballet. Van Manen had al eerder korte jazzchoreografieën gemaakt, maar het wervelende, speelse en uiterst swingende Klaar af! is zijn eerste grootschalige, ambitieuze jazzchoreografie, gezet op een aantal nummers van Duke Ellington. Het ballet voor tien dansers, dat al snel uitgroeit tot dé hit van het seizoen, sluit perfect aan bij de groeiende populariteit van de jazz in ons land, en al bij de voorpremière in Etten-Leur, op 12 december 1960, reageert het publiek dan ook uitzinnig. 

Han Ebbelaar, een van de dansers uit de oorspronkelijke cast, zegt daarover later: "Het publiek ging volledig uit zijn dak. We wisten niet wat ons overkwam, het leek wel of ze de tent wilden afbreken. De spetterende finale hebben we sindsdien bijna altijd moeten bisseren." Na Klaar af! zal Van Manen nog diverse jazzchoreografieën maken, waaronder Voet bij stuk voor Nederlands Dans Theater en diverse televisieballetten. Voet bij stuk, op muziek van Howard Brubeck, wordt in de recensies geprezen om zijn ‘geraffineerdheid’, ‘originaliteit en vindingrijkheid’, ‘humor’ en ‘muzikaliteit’; typeringen die daarna nog vaak zullen terugkeren in de aan Van Manens werk gewijde kritieken en beschrijvingen.

1961

Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman
Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman, balletmeester bij Nederlands Dans Theater | Archief Nederlands Dans Theater
31 juli 1961

Mede-artistiek leider

Op 31 juli 1961 wordt Van Manen, dan net 29 jaar, benoemd tot mede-artistiek leider van Nederlands Dans Theater, naast Benjamin Harkarvy, die vooral de functie van balletmeester heeft. Van Manens benoeming volgt op een voor het gezelschap financieel uiterst onzekere periode, waarbij zelfs sprake is van mogelijke opheffing en Van Manen op het punt heeft gestaan om te vertrekken naar het Amsterdams Ballet onder leiding van Mascha ter Weeme.

Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman, balletmeester bij Nederlands Dans Theater | Archief Nederlands Dans Theater

Hans op spitzen, samen met Hanny Bouman
31 juli 1961

Mede-artistiek leider

Op 31 juli 1961 wordt Van Manen, dan net 29 jaar, benoemd tot mede-artistiek leider van Nederlands Dans Theater, naast Benjamin Harkarvy, die vooral de functie van balletmeester heeft. Van Manens benoeming volgt op een voor het gezelschap financieel uiterst onzekere periode, waarbij zelfs sprake is van mogelijke opheffing en Van Manen op het punt heeft gestaan om te vertrekken naar het Amsterdams Ballet onder leiding van Mascha ter Weeme. 

Carel Birnie, zakelijk leider van Nederlands Dans Theater, begrijpt dan ook dat hij Van Manen flink moet paaien, wat hij onder meer doet door in maart 1961 een volledig Van Manen-programma (het eerste van vele!) uit te brengen in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Uiteindelijk zal Van Manen tien jaar lang artistiek leider van Nederlands Dans Theater blijven en nog steeds wordt dit eerste decennium beschouwd als een van de meest avontuurlijke en creatieve periodes in de geschiedenis van het gezelschap. Wat ook blijkt uit het grote internationale succes dat de groep in die tijd - en dus in belangrijke mate dankzij Van Manen - heeft.

Hans van Manen en Sonia Gaskell
Hans van Manen en Sonia Gaskell | Foto: Jean Paul Vroom

Oprichting Het Nationale Ballet en subsidie voor Nederlands Dans Theater

Ongeveer gelijktijdig met Van Manens benoeming bij Nederlands Dans Theater fuseert het Amsterdams Ballet met Gaskells Nederlands Ballet tot Het Nationale Ballet, eerst nog onder leiding van Ter Weeme en Gaskell samen, maar al snel met Gaskell als enig artistiek leider (tot 1965). Begin jaren zestig worden de twee grootste dansgezelschappen in Nederland dus geleid door twee 'artistieke reuzen' (Van Manen en Gaskell) die - als gevolg van hun kortdurende samenwerking in de jaren vijftig - een uitgesproken hekel aan elkaar hebben.

Hans van Manen en Sonia Gaskell Hans van Manen en Sonia Gaskell Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Sonia Gaskell | Foto: Jean Paul Vroom

Hans van Manen en Sonia Gaskell

Oprichting Het Nationale Ballet en subsidie voor Nederlands Dans Theater

Ongeveer gelijktijdig met Van Manens benoeming bij Nederlands Dans Theater fuseert het Amsterdams Ballet met Gaskells Nederlands Ballet tot Het Nationale Ballet, eerst nog onder leiding van Ter Weeme en Gaskell samen, maar al snel met Gaskell als enig artistiek leider (tot 1965). Begin jaren zestig worden de twee grootste dansgezelschappen in Nederland dus geleid door twee 'artistieke reuzen' (Van Manen en Gaskell) die - als gevolg van hun kortdurende samenwerking in de jaren vijftig - een uitgesproken hekel aan elkaar hebben. 

Een bizar bijkomend effect van de oprichting van Het Nationale Ballet is overigens wel dat Nederlands Dans Theater na twee jaar armoede lijden eindelijk subsidie krijgt: de Haagse gemeenteraad besluit na veel gesteggel (en eindeloos gelobby door Birnie en consorten) om het geld dat ze oorspronkelijk voor Het Nationale Ballet had gereserveerd - 140.000 gulden - uiteindelijk toe te kennen aan Nederlands Dans Theater.

Mambo ballet
Een still uit het 'mambo-ballet' - onderdeel van 'Dans divertissement voor zes' als deel van het zaterdagavondprogramma van de VPRO | Foto: Hans van den Busken

Teddy Scholtens Zaterdagavondakkoorden

Door Van Manens connecties in de televisiewereld is Nederlands Dans Theater al snel vaak op televisie te zien. Zo maakt Van Manen in seizoen 1960-1961 met de NDT-dansers en regisseur Joes Odufré de achtdelige serie Inleiding tot de dans voor de VPRO, die ook van de televisierecensenten veel waardering krijgt. Daarna creëert Van Manen vanaf september 1961 minimaal één keer per maand een korte choreografie voor een nieuw tv-programma van de KRO: Zaterdagavondakkoorden, een populaire show gepresenteerd door zangeres Teddy Scholten en (in de eerste jaren) haar man Henk Scholten. De show maakt een nationale beroemdheid van Van Manen. In de vele bijdragen die hij ervoor levert, test hij allerlei dansante en visuele effecten uit, die later vaak - in aangepaste vorm - hun weg vinden in zijn theaterballetten.

op het dak van de Bijenkorf
19 november 1961

Kaïn en Abel

Ook creëert Van Manen in 1961 Kaïn en Abel, dat zelfs volledig voor televisie is gemaakt. De regie is in handen van Joes Odufré en de choreografie is gezet op een gelijknamige jazzcompositie van Pim Jacobs en op het andante uit Giovanni Battista Martini's Klavecimbelconcert nr 11. In het ballet - dat op 19 november van dat jaar wordt uitgezonden - verplaatst Van Manen de Bijbelse broedertwist van Kaïn en Abel naar verschillende locaties in een ontwakend, verlaten Amsterdam, met onder meer dansscènes in de Amsterdamse haven, op het Prinseneiland en op het dak van de Bijenkorf. 

Kaïn en Abel, met Hannie van Leeuwen en Jaap Flier op het dak van de Bijenkorf | Foto: Hans van den Busken
op het dak van de Bijenkorf op het dak van de Bijenkorf Open afbeelding in een nieuw tabblad

Kaïn en Abel, met Hannie van Leeuwen en Jaap Flier op het dak van de Bijenkorf | Foto: Hans van den Busken

op het dak van de Bijenkorf
19 november 1961

Kaïn en Abel

Ook creëert Van Manen in 1961 Kaïn en Abel, dat zelfs volledig voor televisie is gemaakt. De regie is in handen van Joes Odufré en de choreografie is gezet op een gelijknamige jazzcompositie van Pim Jacobs en op het andante uit Giovanni Battista Martini's Klavecimbelconcert nr 11. In het ballet - dat op 19 november van dat jaar wordt uitgezonden - verplaatst Van Manen de Bijbelse broedertwist van Kaïn en Abel naar verschillende locaties in een ontwakend, verlaten Amsterdam, met onder meer dansscènes in de Amsterdamse haven, op het Prinseneiland en op het dak van de Bijenkorf. Legendarisch is vooral het duet van Jaap Flier en Hannie van Leeuwen, uitgevoerd op een langzaam langs de pakhuizen op de Realengracht voortglijdende platbodem. 

Kaïn en Abel betekent ook het begin van de samenwerking tussen Van Manen en beeldend kunstenaar, graficus, fotograaf en theaterontwerper Jean Paul Vroom. Hoewel de samenwerking aanvankelijk nog sporadisch is (Van Manen werkt in de jaren zestig vooral met ontwerpers Nicolaas Wijnberg en Jan van der Wal), zal Vroom uiteindelijk, tot 1984, voor in totaal dertig Van Manen-balletten de decors en kostuums ontwerpen, waaronder nog steeds veelvuldig (en met de originele ontwerpen) uitgevoerde werken als Situation, Grosse FugeAdagio Hammerklavier en 5 Tango's.

1963

Met Merel Laseur
Met Merel Laseur | Foto: Ger J. van Leeuwen

Einde danscarrière

Begin 1963 besluit Van Manen - dan dertig jaar oud - om zijn balletschoenen aan de wilgen te hangen. De combinatie van het artistiek leiderschap, een veelgevraagd choreograaf zijn én ook zelf nog op de planken staan, blijkt niet langer haalbaar. Wel zal hij tot op zeer hoge leeftijd voor zijn plezier blijven dansen. Begin 2021, een paar maanden voor zijn negentigste verjaardag, zei hij daar nog over: "Soms dans ik nog wel. In de huiskamer. Op een erg lekker swingend nummer. Niet lang, niet vaak, en als ik het doe, dan op de vierkante meter. Ik vind niets leuker dan het zo klein mogelijk te houden. Daarbij verbeeld ik mijzelf dan dat er tien zwarte mensen om mij heen staan, die naar mij kijken en hun duim opsteken. Want díe weten als geen ander wat swing is.”

Symphony in Three Movements
Symphony in Three Movements met Marian Sarstädt | Privéarchief

Symphony in Three Movements

In 1963 waagt Van Manen zich voor het eerst aan een compositie van Igor Stravinsky, en wel aan diens uiterst complexe Symphony in Three Movements, waarin de componist in ongeveer 23 minuten als het ware een samenvatting van zijn hele oeuvre tot dan toe geeft. Het stuk is op dat moment door nog geen enkele andere choreograaf gebruikt ('Stravinsky-specialist' George Balanchine zou er pas in 1972 een ballet op maken) en om de muziek te kunnen beheersen luistert Van Manen er letterlijk honderden keren naar. Met Marian Sarstädt - een nieuwe danseres afkomstig van het befaamde Ballet de Cuevas - werkt hij zijn ideeën voor het ballet uit.

Symphony in Three Movements Symphony in Three Movements Open afbeelding in een nieuw tabblad

Symphony in Three Movements met Marian Sarstädt | Privéarchief

Symphony in Three Movements

Symphony in Three Movements

In 1963 waagt Van Manen zich voor het eerst aan een compositie van Igor Stravinsky, en wel aan diens uiterst complexe Symphony in Three Movements, waarin de componist in ongeveer 23 minuten als het ware een samenvatting van zijn hele oeuvre tot dan toe geeft. Het stuk is op dat moment door nog geen enkele andere choreograaf gebruikt ('Stravinsky-specialist' George Balanchine zou er pas in 1972 een ballet op maken) en om de muziek te kunnen beheersen luistert Van Manen er letterlijk honderden keren naar. 

Met Marian Sarstädt - een nieuwe danseres afkomstig van het befaamde Ballet de Cuevas - werkt hij zijn ideeën voor het ballet uit. Symphony in Three Movements is een van Van Manens eerste pure muziekballetten, waarover hij zelf destijds zegt: "In deze richting zou ik verder willen werken. Nog meer het classicistische eruit halen, dus alle overbodige sier weg (..) Dans in dialoog met muziek (..) Zonder pantomime, in louter beweging een thema ontvouwen. Maar dan toch telkens proberen het anders te doen." Van Manen ontvangt voor Symphony in Three Movements zijn tweede Staatsprijs voor Choreografie, en de toonaangevende Britse danscriticus John Percival merkt naar aanleiding van het ballet op "dat de jonge choreograaf ervan straatlengtes voorloopt op zijn Europese tijdgenoten".

Van de twaalf dansers van Symphony in Three Movements ontpoppen Sarstädt en de jonge dansers Alexandra Radius en Han Ebbelaar - die in het ballet hun eerste Van Manen-duet dansen - zich tot de belangrijkste muzen van Van Manen in deze periode, naast Jaap Flier en Gérard Lemaître.

Nieuwsbericht uit Algemeen Dagblad, 13 juli 1963
Nieuwsbericht uit Algemeen Dagblad, 13 juli 1963
11 juli 1963

Eerste internationale prijs

Behalve de Staatsprijs voor Choreografie voor Symphony in Three Movements ontvangt Van Manen in 1963 ook zijn eerste internationale prijs, en wel voor zijn optreden in zijn balletten Klaar af! en Concertino tijdens een eerdere tournee van Nederlands Dans Theater naar Parijs. Op 11 juli - zijn 31ste verjaardag - neemt hij de prijs in ontvangst in een afgeladen Théâtre des Nations (nu Théâtre de la Ville) in de Franse hoofdstad. In 1964 volgt ook de EMS Cultuurprijs voor choreografie, die hij samen met collega-choreograaf Rudi van Dantzig krijgt uitgereikt tijdens een banket in het Scheveningse Kurhaus, waar Zizi Jeanmaire en tien dansers van Roland Petits Les Ballets de Paris ter ere van Van Manen een kort optreden verzorgen.

1964

Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal
Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal | Privéarchief

Boekenbal

In 1964 maakt Van Manen onder de naam Omnibus een serie van vijf korte danssketches voor het Boekenbal, dat destijds nog in het Concertgebouw plaatsvindt, in aanwezigheid van koningin Juliana en leden van het kabinet. Het swingende, hilarische Omnibus blijkt een ongekend succes bij de verzamelde schrijvers en journalisten. Benno Premsela herinnert zich later "dat de zaal helemaal krankzinnig werd". Van Manen zelf zegt daags voor de première in een interview: "Komisch zijn is veel moeilijker dan dramatisch zijn. Humor is op verrassing gebaseerd, op spontane ontknopingen. Daarom heb ik het ballet ook in zo kort mogelijke tijd gemaakt. Wel met totale concentratie, maar zonder langdurige uitkienerij die het spontane karakter zou kunnen aantasten."

Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal Open afbeelding in een nieuw tabblad

Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal | Privéarchief

Zondag, duet uit Omnibus Zondag, duet uit Omnibus Open afbeelding in een nieuw tabblad

Zondag, duet uit Omnibus | Archief Het Nationale Ballet

Koningin Juliana en Benno Premsela op het Boekenbal
Zondag, duet uit Omnibus

Boekenbal

In 1964 maakt Van Manen onder de naam Omnibus een serie van vijf korte danssketches voor het Boekenbal, dat destijds nog in het Concertgebouw plaatsvindt, in aanwezigheid van koningin Juliana en leden van het kabinet. Het swingende, hilarische Omnibus blijkt een ongekend succes bij de verzamelde schrijvers en journalisten. Benno Premsela herinnert zich later "dat de zaal helemaal krankzinnig werd". Van Manen zelf zegt daags voor de première in een interview: "Komisch zijn is veel moeilijker dan dramatisch zijn. Humor is op verrassing gebaseerd, op spontane ontknopingen. Daarom heb ik het ballet ook in zo kort mogelijke tijd gemaakt. Wel met totale concentratie, maar zonder langdurige uitkienerij die het spontane karakter zou kunnen aantasten."

In 1988 halen Han Ebbelaar en Alexandra Radius - ter gelegenheid van Ebbelaars afscheid van het danspodium - een van de sketches, getiteld Zondag, terug voor hun programma Op het lijf geschreven. In de choreografie jaagt, in de woorden van Ebbelaar, een geile oude bok op zijn onwillige echtgenote, gehuld in duster en met krulspelden in. De uitvoering is zó’n succes dat de televisie de sketch daarna opneemt en Introdans en het Stuttgarter Ballett Zondag op hun repertoire nemen.

1965

Essay in stilte
Essay in stilte met Marian Sarstädt | Foto: Ger J. van Leeuwen

Essay in de stilte

In het voorjaar van 1965 creëert Van Manen zijn eerste - en enige - choreografie in (bijna) volledige stilte, getiteld Essay in de stilte, waarvoor hij voor de derde maal een Staatsprijs voor Choreografie ontvangt. De titel van het ballet slaat niet alleen op Van Manens onderzoek naar verschillende vormen van stilte (een groot deel van de choreografie is gezet op het ritme van de passen, de ademhaling en een versterkte hartslag), maar onderstreept ook de essentie van Van Manens dan al overduidelijke meesterschap: als ‘schrijver zonder woorden’ wil hij zijn verhaal zo kort en krachtig mogelijk voor het voetlicht brengen, zonder overbodige decoratie.

Krantenartikel uit Nieuwe Haarlemsche Courant, 4 augustus 1965
Krantenartikel uit Nieuwe Haarlemsche Courant, 4 augustus 1965

Bejubeld door The New York Times

De eerste tournee van Nederlands Dans Theater naar de Verenigde Staten vindt in de zomer van 1965 plaats. Het gezelschap treedt op tijdens het bekende Jacob’s Pillow Festival in Massachusetts, waar het in veertien dagen tijd meer dan vijftig verschillende choreografieën danst. De bijdragen van de Amerikaanse choreografen die in die tijd werk voor Nederlands Dans Theater maken (zoals Glen Tetley, John Butler en Anna Sokolow) krijgen in de Amerikaanse pers weliswaar de meeste aandacht, maar de grootste lof valt Van Manen te beurt. Volgens The New York Times is hij "een buitengewoon begaafd choreograaf die een breed en snel veranderend panorama van emotionele situaties kan uitdrukken door beweging alleen".

Mannen-pas de deux uit Metaforen
Mannen-pas de deux uit Metaforen | Foto: Ger J. van Leeuwen
5 december 1965

Metaforen - nog altijd succesvol

Eind 1965 volgt Metaforen, net als Essay in de stilte gemaakt voor twaalf dansers, met Alexandra Radius, Han Ebbelaar, Marian Sarstädt en Gérard Lemaître als solisten. Van alle meer dan honderdvijftig choreografieën van Van Manen is dit het oudste werk dat nog steeds én met veel succes wordt gedanst. Met gebruik van een denkbeeldige spiegelwand op het toneel speelt Van Manen in Metaforen niet alleen een geraffineerd spel van spiegeling en symmetrie, in de twee duetten die hij in het ballet verwerkt – het eerste voor Ebbelaar en Lemaître, het tweede voor Radius en Sarstädt – stelt hij ook de traditionele genderindeling van het klassieke ballet ter discussie.

Mannen-pas de deux uit Metaforen Mannen-pas de deux uit Metaforen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Mannen-pas de deux uit Metaforen | Foto: Ger J. van Leeuwen

Mannen-pas de deux uit Metaforen
5 december 1965

Metaforen - nog altijd succesvol

Eind 1965 volgt Metaforen, net als Essay in de stilte gemaakt voor twaalf dansers, met Alexandra Radius, Han Ebbelaar, Marian Sarstädt en Gérard Lemaître als solisten. Van alle meer dan honderdvijftig choreografieën van Van Manen is dit het oudste werk dat nog steeds én met veel succes wordt gedanst. Met gebruik van een denkbeeldige spiegelwand op het toneel speelt Van Manen in Metaforen niet alleen een geraffineerd spel van spiegeling en symmetrie, in de twee duetten die hij in het ballet verwerkt – het eerste voor Ebbelaar en Lemaître, het tweede voor Radius en Sarstädt – stelt hij ook de traditionele genderindeling van het klassieke ballet ter discussie. 

De scène waarin Ebbelaar Lemaître in een typische ballerinalift op de schouder neemt, leidt destijds tot een enorme controverse; zelfs collega's bij het Danstheater smeken Van Manen om de lift eruit te halen. "Maar daar piekerde hij niet over, en terecht!", aldus Ebbelaar in het boek Levensdans. "Er was voor Hans totaal geen sprake van enige seksuele connotatie, het ging hem uitsluitend om de emancipatie van de mannelijke danser; hij wilde laten zien dat twee mannen net zo goed een klassieke pas de deux kunnen dansen." 

Wanneer Metaforen op 5 december 1965 zijn voorpremière in Keulen beleeft, is het overigens nog niet af. Van Manen heeft de repetities moeten staken nadat hij in de Amsterdamse Boerhaave Kliniek is opgenomen, waar hij - tot grote schrik van zijn dansers - pericarditis blijkt te hebben, een ontsteking van het hartzakje. Pas na zijn herstel, enkele weken later, zal hij het deel met de jeté’s, voorafgaand aan het adagio, aan Metaforen toevoegen.

1966

Vijf schetsen
Vijf schetsen | Foto: Anthony Crickmay
Maart 1966

Vijf schetsen

In maart 1966 maakt Van Manen in slechts vijf dagen tijd het duet Vijf schetsen voor zijn jonge muzen Alexandra Radius en Han Ebbelaar, op Paul Hindemiths Fünf Stücke für Streichorchester. De choreografie betekent een doorbraak in de carrière van het dansersechtpaar. Alexandra Radius: "We dansten het duet heel vaak, in binnen- en buitenland, en het heeft ons de toegang tot een internationale carrière verschaft, want we dansten het ook tijdens onze auditie bij het American Ballet Theatre" (waar het echtpaar vanaf 1968 twee jaar werkt, voordat het de overstap naar Het Nationale Ballet maakt).

Vijf schetsen
Maart 1966

Vijf schetsen

In maart 1966 maakt Van Manen in slechts vijf dagen tijd het duet Vijf schetsen voor zijn jonge muzen Alexandra Radius en Han Ebbelaar, op Paul Hindemiths Fünf Stücke für Streichorchester. De choreografie betekent een doorbraak in de carrière van het dansersechtpaar. Alexandra Radius: "We dansten het duet heel vaak, in binnen- en buitenland, en het heeft ons de toegang tot een internationale carrière verschaft, want we dansten het ook tijdens onze auditie bij het American Ballet Theatre" (waar het echtpaar vanaf 1968 twee jaar werkt, voordat het de overstap naar Het Nationale Ballet maakt). 

Van Manens choreografie wordt met staande ovaties ontvangen en Algemeen Handelsblad schrijft: "Het is niet moeilijk te begrijpen waarom dit ballet een hoogtepunt werd van de voorstellingen die het Danstheater onlangs in Londen gaf: de vanzelfsprekende perfectie waarmee Radius en Ebbelaar de strakke choreografie zichtbaar maken, levert een van de meer opwindende theatergebeurtenissen van de laatste tijd op."

1968

Krantenartikel uit Haagsche Courant, 20 april 1968
Krantenartikel uit Haagsche Courant, 20 april 1968

'Een van de beste in Europa'

In het voorjaar van 1968 keert Nederlands Dans Theater terug naar de Verenigde Staten, voor een tournee van maar liefst twee maanden. Voor het eerst treedt het gezelschap op in New York, op dat moment hét mekka van de hedendaagse dans. De voorstellingen in het City Center worden een persoonlijke triomf voor Van Manen. The Wall Street Journal meldt dat "Hans van Manen naar voren komt als een grote figuur in de danswereld". En Clive Barnes, de gezaghebbende criticus van The New York Times, schrijft: "Van Manen is een opmerkelijk begaafde en originele choreograaf, een van de beste in Europa. Hij is fantasievol, inventief en hij durft" en, drie dagen later, "Van Manen is een uitzonderlijke technicus, en - zo zeldzaam in ballet - een kunstenaar die zich uiterst bewust is van wat hij doet".

Variomatic
Variomatic | Foto: Anthony Crickmay
6 juli 1968

Stopwatch

Hoewel de band tussen Van Manen en zakelijk leider Carel Birnie na de tournee naar Amerika aanzienlijk verslechtert als gevolg van een hoogoplopend conflict (Birnie wil dat een geplande tournee naar Griekenland doorgaat ondanks de militaire coup die in het land heeft plaatsgevonden; Van Manen wil dit nadrukkelijk niet), blijft Van Manens productiviteit bij Nederlands Dans Theater onverminderd. Al eerder had hij nadrukkelijk afstand genomen van de anekdote en de mime in de dans en dat leidt eind jaren zestig tot diverse werken waarin het experimenteren met vorm centraal staat, waarbij hij zichzelf en zijn dansers ook regelmatig beperkingen oplegt. Zo gebruikt hij voor Variomatic, dat op 6 juli 1968 in première gaat, een stopwatch.

Variomatic
6 juli 1968

Stopwatch

Hoewel de band tussen Van Manen en zakelijk leider Carel Birnie na de tournee naar Amerika aanzienlijk verslechtert als gevolg van een hoogoplopend conflict (Birnie wil dat een geplande tournee naar Griekenland doorgaat ondanks de militaire coup die in het land heeft plaatsgevonden; Van Manen wil dit nadrukkelijk niet), blijft Van Manens productiviteit bij Nederlands Dans Theater onverminderd. Al eerder had hij nadrukkelijk afstand genomen van de anekdote en de mime in de dans en dat leidt eind jaren zestig tot diverse werken waarin het experimenteren met vorm centraal staat, waarbij hij zichzelf en zijn dansers ook regelmatig beperkingen oplegt. Zo gebruikt hij voor Variomatic, dat op 6 juli 1968 in première gaat, een stopwatch: elke 83 seconden laat hij een danser opkomen en zodra alle dansers op het toneel staan, laat hij elke 83 seconden weer een van hen afgaan. Daarbij experimenteert hij in dit werk voor het eerst met de repeterende dansfrases van de minimal dance, een genre dat in Nederland pas vanaf het midden van de jaren zeventig door andere choreografen tot bloei zal worden gebracht.

Three Pieces
Three Pieces | Foto: Jorge Fatauros

Erotiek, agressie en humor

In het najaar van 1968 creëert Van Manen Three Pieces, een jubileumballet, want het is de honderdste productie die Nederlands Dans Theater sinds zijn oprichting in 1959 uitbrengt. De choreografie voor zestien in lingerie gehulde dansers, op muziek van de Poolse componiste Grazyna Bacewicz, speelt zich af tegen het koele, witte tegeldecor (ontwerp Jan van der Wal) van - naar het lijkt - een badkamer of zwembad en heeft als thema voyeurisme of, in de woorden van Van Manen: "Het toekijken terwijl anderen de liefde bedrijven." In dit meesterwerk, dat later ook door diverse andere gezelschappen is uitgevoerd (in 2016 nog door Introdans), komen drie elementen samen die daarna nog vaak in het werk van Van Manen zullen opduiken: erotiek, agressie en humor.

Three Pieces

Erotiek, agressie en humor

In het najaar van 1968 creëert Van Manen Three Pieces, een jubileumballet, want het is de honderdste productie die Nederlands Dans Theater sinds zijn oprichting in 1959 uitbrengt. De choreografie voor zestien in lingerie gehulde dansers, op muziek van de Poolse componiste Grazyna Bacewicz, speelt zich af tegen het koele, witte tegeldecor (ontwerp Jan van der Wal) van - naar het lijkt - een badkamer of zwembad en heeft als thema voyeurisme of, in de woorden van Van Manen: "Het toekijken terwijl anderen de liefde bedrijven." In dit meesterwerk, dat later ook door diverse andere gezelschappen is uitgevoerd (in 2016 nog door Introdans), komen drie elementen samen die daarna nog vaak in het werk van Van Manen zullen opduiken: erotiek, agressie en humor. Na de première bij Het Nationale Ballet, in 1985, schrijft Anton Koolhaas in Vrij Nederland: "Three Pieces (..) dat bij herzien opnieuw een geweldige indruk maakt, als een echt in zijn vormentaal buitengewoon krachtig en schitterend ballet; ironisch en overrompelend (..)."

1969

Squares
Squares | Foto: Jorge Fatauros
24 juni 1969

Toonbeeld van hedendaagse abstractie

Ook Squares, dat op 24 juni 1969 in het Parijse Théâtre de la Ville in première gaat, groeit uit tot een Van Manen-'klassieker', terwijl het ballet tegelijkertijd nog altijd een toonbeeld van hedendaagse abstractie is. Een ‘gedanste installatie’ als het ware, waarvoor Van Manen samenwerkt met beeldend kunstenaar Bob Bonies, die een verhoogd, vierkant dansoppervlak ontwerpt - dat tevens kan kantelen en daardoor verticaal komt te staan -  en, daarboven, een vierkant neonraam. Binnen de beperkingen én mogelijkheden van dit decor speelt Van Manen een verbluffend spel van ruimte, licht, kleur en sobere bewegingen, mede geïnspireerd door drie Gymnopédies van Erik Satie.

Jaar
1960