Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen

1940-1949

1940

Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal
Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal | Privéarchief
Oktober 1940

Wuppertal

In oktober 1940 verhuist moeder Marga met haar twee zoons naar de Ruwiellaan in Amstelveen. Wanneer ze niet veel later een baan als typiste krijgt bij het Amsterdamse Arbeidsbureau, maar nog geen woning in Amsterdam heeft, stuurt ze Hans een tijdje naar haar ouders in het Duitse Wuppertal, die hij dan voor het eerst ontmoet.

Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal | Privéarchief

Marga van Manen aan het werk bij het Amsterdamse Arbeidsbureau Marga van Manen aan het werk bij het Amsterdamse Arbeidsbureau Open afbeelding in een nieuw tabblad

Marga van Manen aan het werk bij het Amsterdamse Arbeidsbureau | Privéarchief

Hans met zijn grootouders en tantes in Wuppertal
Marga van Manen aan het werk bij het Amsterdamse Arbeidsbureau
Oktober 1940

Wuppertal

In oktober 1940 verhuist moeder Marga met haar twee zoons naar de Ruwiellaan in Amstelveen. Wanneer ze niet veel later een baan als typiste krijgt bij het Amsterdamse Arbeidsbureau, maar nog geen woning in Amsterdam heeft, stuurt ze Hans een tijdje naar haar ouders in het Duitse Wuppertal, die hij dan voor het eerst ontmoet.

1941

Marnixstraat 419-427 (van links naar rechts), augustus 1941 - rechtenvrij uit Stadsarchief
Marnixstraat 419-427 (van links naar rechts), augustus 1941 | Rechtenvrij uit Stadsarchief
December 1941

Verhuizing naar Amsterdam

In december 1941 is er eindelijk een huis in Amsterdam gevonden. Marga, Guus en Hans verhuizen naar een derde-etagewoning op de Marnixstraat 405. Hans en Marga zullen hier tot 1968 samen blijven wonen.

1943

Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen
Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen | Privéarchief

Amper nog naar school

Na zijn elfde verjaardag gaat Hans, mede als gevolg van de oorlog, niet of nauwelijks nog naar zijn nieuwe lagere school, de Prinsenschool aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Wanneer zijn moeder aan het werk is,  brengt hij, vaak samen met twee buurkinderen, veel tijd op straat door en ook wordt hij regelmatig opgevangen door de lesbische onderbuurvrouwen Saar en Ageeth, en andere buren in het pand aan de Marnixstraat.

Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen | Privéarchief

Hans (op het fietsje), samen met twee buurtkinderen in Amstelveen

Amper nog naar school

Na zijn elfde verjaardag gaat Hans, mede als gevolg van de oorlog, niet of nauwelijks nog naar zijn nieuwe lagere school, de Prinsenschool aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Wanneer zijn moeder aan het werk is,  brengt hij, vaak samen met twee buurkinderen, veel tijd op straat door en ook wordt hij regelmatig opgevangen door de lesbische onderbuurvrouwen Saar en Ageeth, en andere buren in het pand aan de Marnixstraat. Van Saar en Ageeth leert Hans onder meer haken en breien en op het deel van de zolder dat bij de derde etage hoort, richt Hans een huistheatertje in, waar hij zichzelf leert jongleren, koorddansen en op een bal balanceren. Via broer Guus komt hij in contact met Wim Sonneveld en in diens huis op de Keizersgracht, waar Hans zo nu dan vertoeft, ontmoet hij onder meer ook Albert Mol. Mogelijk gestimuleerd en bevestigd door wat hij in Sonnevelds huis ziet en meemaakt, ontdekt Hans in deze periode ook zijn eigen homoseksualiteit.

Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes - foto rechtenvrij uit Stadsarchief hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken
Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken | Rechtenvrij uit Stadsarchief

Op rooftocht

In 1943 duikt broer Guus onder in Bussum, waarschijnlijk om te ontkomen aan de Arbeitseinsatz. Daardoor krijgt Hans meer taken in huis. "Ik deed", zegt hij later in een interview, "het huishouden, ik zorgde dat er kolen waren, ik zorgde dat er iets brandbaars was om in het wonderkacheltje te stoppen." Voor dat laatste én om eten te vergaren, gaan hij en zijn buurkinderen in de laatste oorlogsjaren vaak op 'rooftocht'.

Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken Open afbeelding in een nieuw tabblad

Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken | Rechtenvrij uit Stadsarchief

Wiggert de Liefde, eigenaar van een bloemenzaak, haalt blokjes hout tussen de tramrails vandaan om als brandstof te gebruiken

Op rooftocht

In 1943 duikt broer Guus onder in Bussum, waarschijnlijk om te ontkomen aan de Arbeitseinsatz. Daardoor krijgt Hans meer taken in huis. "Ik deed", zegt hij later in een interview, "het huishouden, ik zorgde dat er kolen waren, ik zorgde dat er iets brandbaars was om in het wonderkacheltje te stoppen." Voor dat laatste én om eten te vergaren, gaan hij en zijn buurkinderen in de laatste oorlogsjaren vaak op 'rooftocht'. In het Vondelpark speuren ze naar brandbare stukjes antraciet, op en rond het Leidseplein halen ze houten tramblokjes tussen de rails vandaan en gappen ze bloembollen uit de bloemperken voor het American Hotel. Ook verdient Hans wat bij door zelfgehaakte tasjes en zelfgemaakte poppen te verkopen, door van gestolen fietsonderdelen nieuwe fietsen te maken en die te verkopen, en door boodschappen te doen voor buren. Later zegt Van Manen regelmatig dat dit alles hem gevormd heeft en dat hij 'een buitengewoon prettige jeugd' heeft gehad. "Alles doen wat verboden was, gaf een ongekende vrijheid, die ik ook na de oorlog heb gehouden."

1944

Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg - foto rechtenvrij uit Stadsarchief
Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg | Rechtenvrij uit Stadsarchief

De wil om te dansen

Ergens rond zijn twaalfde beseft Hans dat hij danser wil worden, alleen heeft hij geen idee hoe hij dat moet aanpakken. Het circus lijkt hem op dat moment nog wel de meest aangewezen manier. Thuis organiseert hij hele dansvoorstellingen, met zijn moeder als publiek, en voor de ramen van de (vlakbij hun huis gelegen) Stadsschouwburg stapelt hij regelmatig een aantal bakstenen op, zodat hij, daarop staand, naar binnen kan gluren wanneer er dansrepetities plaatsvinden.

Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg Open afbeelding in een nieuw tabblad

Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg | Rechtenvrij uit Stadsarchief

Brandstofschaarste: turfsteken aan de Sloterweg

De wil om te dansen

Ergens rond zijn twaalfde beseft Hans dat hij danser wil worden, alleen heeft hij geen idee hoe hij dat moet aanpakken. Het circus lijkt hem op dat moment nog wel de meest aangewezen manier. Thuis organiseert hij hele dansvoorstellingen, met zijn moeder als publiek, en voor de ramen van de (vlakbij hun huis gelegen) Stadsschouwburg stapelt hij regelmatig een aantal bakstenen op, zodat hij, daarop staand, naar binnen kan gluren wanneer er dansrepetities plaatsvinden. Ondertussen trekken de laatste oorlogsjaren een zware wissel op hem: door de armoede en honger is Hans ernstig verzwakt en bij gebrek aan schoenen, loopt hij maandenlang blootvoets door de stad ("Dat kon best, maar je voeten werden natuurlijk wel ongelooflijk smerig").

1946

Herman Michiels
Herman Michiels

Krullenjongen bij Herman Michels

Na de oorlog moet Hans terug naar de Prinsenschool, waar hij het welgeteld een paar dagen uithoudt, mede omdat hij het er als zoon van een Duitse zwaar te verduren heeft. Zijn moeder heeft begrip voor de situatie en doordrongen van Hans' fascinatie voor de theaterwereld regelt ze begin 1946, via via, een baantje voor hem. Op dertienjarige leeftijd gaat Hans als krullenjongen in de leer bij Herman Michels, de grimeur en kapper van de Amsterdamse Stadsschouwburg.

Herman Michiels

Krullenjongen bij Herman Michels

Na de oorlog moet Hans terug naar de Prinsenschool, waar hij het welgeteld een paar dagen uithoudt, mede omdat hij het er als zoon van een Duitse zwaar te verduren heeft. Zijn moeder heeft begrip voor de situatie en doordrongen van Hans' fascinatie voor de theaterwereld regelt ze begin 1946, via via, een baantje voor hem. Op dertienjarige leeftijd gaat Hans als krullenjongen in de leer bij Herman Michels, de grimeur en kapper van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Hans werkt in diens atelier in de Huidekoperstraat, maar vooral in de Stadsschouwburg, waar hij de kap en soms ook de grime van acteurs en zangers doet en onder meer ook kroontjes en haarstukjes leert maken.

Fred Astaire
Fred Astaire

Hollywoodfilms

In de bioscoop maakt Hans na de oorlog kennis met de musicalfilms uit Hollywood. Dansers als Fred Astaire, Ginger Rodgers, Gene Kelly, Ann Miller, Marge Champion en vele anderen maken zo'n indruk op hem dat hij zich tientallen jaren later nog haarscherp scènes herinnert uit de films waarin zij optraden. Hij spreekt daarbij ook regelmatig over de grote invloed die Astaire op hem heeft gehad: "In diens dansen heeft alles, maar dan ook alles, een functie, of hij nu op de vloer danst of tegen een zoldering, of op de scheve klep van een vleugel. Astaire was en is voor mij: de meester van de helderheid."

1947

Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianst Guus van Manen
Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianist Guus van Manen | Privéarchief

Nachtleven

Vanaf ongeveer zijn vijftiende ontdekt Hans ook het Amsterdamse nachtleven. Hij bezoekt onder meer de jazzcafés waar zijn broer Guus - inmiddels een gevierd jazzpianist - optreedt, en ontpopt zich er als een gedreven danser.

Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianist Guus van Manen Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianist Guus van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianist Guus van Manen | Privéarchief

Guus van Manen Trio, met Guus onder in beeld Guus van Manen Trio, met Guus onder in beeld Open afbeelding in een nieuw tabblad

Guus van Manen Trio, met Guus onder in beeld | Privéarchief

Het Amsterdamse nachtleven, met rechtsonder pianist Guus van Manen
Guus van Manen Trio, met Guus onder in beeld

Nachtleven

Vanaf ongeveer zijn vijftiende ontdekt Hans ook het Amsterdamse nachtleven. Hij bezoekt onder meer de jazzcafés waar zijn broer Guus - inmiddels een gevierd jazzpianist - optreedt, en ontpopt zich er als een gedreven danser.

1949

Een jonge Hans, tijdens het grimeren
Een jonge Hans, tijdens het grimeren | Privéarchief
Januari 1949

Eerste prijs toneelkappersconcours

In januari 1949 laat Michels zijn jongste leerling deelnemen aan een toneelkappers- en grimeursconcours in het Minerva Paviljoen in Amsterdam-Zuid. Hans wint er, met zijn creatie Méphisto, de eerste prijs in de categorie grimeren, bestaande uit honderd gulden, een zilveren beker en een diploma.

Een jonge Hans, tijdens het grimeren Een jonge Hans, tijdens het grimeren Open afbeelding in een nieuw tabblad

Een jonge Hans, tijdens het grimeren | Privéarchief

Diploma eerste prijs Nationaal Concours 'Grimeren' Diploma eerste prijs Nationaal Concours 'Grimeren' Open afbeelding in een nieuw tabblad

Diploma eerste prijs Nationaal Concours 'Grimeren'

Een jonge Hans, tijdens het grimeren
Diploma eerste prijs Nationaal Concours 'Grimeren'
Januari 1949

Eerste prijs toneelkappersconcours

In januari 1949 laat Michels zijn jongste leerling deelnemen aan een toneelkappers- en grimeursconcours in het Minerva Paviljoen in Amsterdam-Zuid. Hans wint er, met zijn creatie Méphisto, de eerste prijs in de categorie grimeren, bestaande uit honderd gulden, een zilveren beker en een diploma.

Jaar
1940