De Nationale Opera presenteert

Tristan und Isolde Richard Wagner (1813-1883)

Als een koortsdroom

Tijdsduur 5:00

Pauzes 2

Van Richard Wagner

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

De nieuwe productie van Wagners Tristan und Isolde, in regie van Pierre Audi, oogstte in Parijs en Rome al veel lof. 

'Audi's regie trekt je mee in oneindige afgronden. (...) Een opera als een koortsdroom.' - de Volkskrant

Pierre Audi concentreert zich bij Wagners Tristan und Isolde op de mythe van de liefde zelf die door de titelfiguren wordt vertegenwoordigd en die in dit geval tot de dood leidt. In Audi’s visie wordt de val van de mens afgeweerd door een vergeestelijking van de zintuigen.

© Théâtre des Champs-Élysées, Parijs
© Théâtre des Champs-Élysées, Parijs
© Théâtre des Champs-Élysées, Parijs
© Théâtre des Champs-Élysées, Parijs
© Théâtre des Champs-Élysées, Parijs

Het verhaal van Tristan und Isolde

De Ierse prinses Isolde is per schip op weg naar Cornwall om met koning Marke te trouwen. Markes ridder Tristan is haar komen halen. Zij vertelt haar dienstmaagd Brangäne hoe Tristan in vermomming bij haar genezing zocht voor een wond die hij had opgelopen in een tweegevecht, waarin Isoldes verloofde Morold om het leven kwam. Pas later herkende zij hem, maar ze was niet in staat hem te doden.

lees verder

PODCAST

Door: Willem Bruls 
 

Wagners baanbrekende opera

Tijdens het werken aan de Ring raakte Wagner in een crisis. Hij legde Siegfried even terzijde en schreef een baanbrekende opera, gebaseerd op het middeleeuwse liefdesverhaal van Tristan en Isolde. Zijn buitenechtelijke relatie met Mathilde Wesendonck schonk hem extra inspiratie. Twee van haar vijf gedichten die hij op muziek zette (Wesendoncklieder), werden voorstudies voor Tristan, waarin handeling en muziek samensmolten tot een symfonisch geheel. 

De nieuwe opera Tristan und Isolde was hoogst modern, doordat chromatiek de opeenvolging van de akkoorden sterker bepaalde dan hun harmonische functie. Het 'Tristan-akkoord' plaatste als het ware een bom onder de traditionele harmonieleer en ook de orkestratie was sterk vernieuwend. Wagners compositiestijl was na Tristan und Isolde definitief veranderd.

Marc Albrecht en Pierre Audi

Chef-dirigent Marc Albrecht en regisseur Pierre Audi bundelen met Tristan und Isolde opnieuw hun krachten. 

Chef-dirigent Marc Albrecht leidt met Tristan und Isolde zijn vierde Wagner-opera, als vervolg op Die Meistersinger von Nürnberg en Parsifal. In Bayreuth dirigeerde hij Der fliegende Holländer. Albrecht over Tristan und Isolde: "Natuurlijk heeft Wagner zich in elke nieuwe opera opnieuw uitgevonden, maar dit is een reuzenstap geweest. De muziekgeschiedenis zou wezenlijk anders zijn verlopen als Tristan er niet was geweest." - Odeon 108

Regisseur Pierre Audi daagt het publiek uit en trekt het mee de diepte in. Voor Audi is het inmiddels al de zevende Wagner-opera die hij regisseert na de uiterst succesvolle Ring des Nibelungen (vier delen), Parsifal en Lohengrin. Ook regisseerde Audi de in opdracht van DNO gecomponeerde opera óver Wagner: Jonathan Harveys Wagner Dream.

In de twee titelrollen staan Stephen Gould (Siegfried Siegfried en Götterdämmerung) en Ricarda Merbeth (Chrysothemis Elektra).

Licht en donker

Waar Wagner muziek componeerde die zich onttrekt aan de zwaartekracht van de traditionele tonaliteit, werkt lichtontwerper Jean Kalman aan Isoldes ontstoffelijking mee door composities van licht en donker. Van de heldin is tegen het eind niets meer over dan een zwart silhouet dat opgaat in de duisternis.

    di 21 nov de Volkskrant

    'Audi's regie trekt je mee in oneindige afgronden. (...) Een opera als een koortsdroom.'

    di 21 nov Trouw

    'Prachtig was het spel met licht in deze 'nachtelijke' opera'

    di 21 nov Bachtrack

    'A rapturous Tristan und Isolde'

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

Pierre Audi

Directeur en regisseur

PIERRE AUDI (regie) werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Marc Albrecht

chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest is, samen met het Nederlands Kamerorkest, sinds 1985 vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen speelt het orkest het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals. Marc Albrecht is chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest als De Nationale Opera. In de afgelopen seizoenen boekte het Nederlands Philharmonisch Orkest bij De Nationale Opera door publiek en (internationale) pers bejubelde successen met onder meer de opera’s Gurre-Lieder, Lohengrin, Der Rosenkavalier, Il Trovatore en Hänsel und Gretel. Voor de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber ontving het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht in december 2014 een Edison. Het Nederlands Philharmonisch Orkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud ook buiten de klassieke concertzalen zoals op festivals, scholen en in ziekenhuizen. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding: 
Marc Albrecht
Regie: 
Pierre Audi
Decor en kostuums: 
Christof Hetzer
Licht: 
Jean Kalman
Video: 
Anna Bertsch
Dramaturgie: 
Willem Bruls
Orkest: 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor: 
Koor van De Nationale Opera
Instudering: 
Ching-Lien Wu
Tristan: 
Stephen Gould
König Marke : 
Günther Groissböck
Isolde: 
Ricarda Merbeth
Kurwenal: 
Iain Paterson
Melot: 
Andrew Rees
Brangäne: 
Michelle Breedt
Ein Hirt: 
Morschi Franz
Ein Steuermann: 
Roger Smeets
Ein junger Seemann: 
NN