home home
home home
Home
Home De Nationale Opera presenteert

La clemenza di Tito Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Start verkoop 06 feb 12:00

Een vergevingsgezinde heerser

Tijdsduur 3:30

Pauzes 1

Van Wolfgang Amadeus Mozart

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

Peter Sellars toont in zijn regie van Mozarts opera La clemenza di Tito een maatschappij die opkomt en ten onder gaat en knoopt aan bij recente gebeurtenissen in Parijs en Brussel.

In het kort

Dit seizoen is La clemenza di Tito de enige opera van Wolfgang Amadeus Mozart bij De Nationale Opera. Het was een gelegenheidswerk, dat onder grote tijdsdruk en moeilijke privéomstandigheden werd geschreven. Niettemin is de muziek van hoge kwaliteit en biedt La clemenza di Tito inhoudelijk voldoende interessante elementen.

Achtergrond

Bij de kroningsplechtigheden van keizer Leopold II tot koning van Bohemen in Praag (1791) kon een feestelijke opera niet ontbreken. Mozart kreeg de opdracht voor een vorstelijke opera seria, een genre waarop de keizer zeer gesteld was. Het idee van een vergevingsgezinde heerser stemde overeen met zijn verlichte karakter. In die zin is de historische hoofdpersoon Titus in La clemenza di Tito beslist een veel positiever personage dan zijn tegenhanger Heliogabalus in Cavalli's Eliogabalo, eerder dit seizoen.

Peter Sellars

Regisseur

PETER SELLARS (regie) staat bekend om zijn innovatieve interpretatie van klassieke werken uit westerse en niet-westerse culturen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Teodor Currentzis
Regie 
Peter Sellars
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Robby Duiveman
Licht 
James Ingalls
Orkest 
MusicAeterna
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Instudering 
Ching-Lien Wu
Tito Vespasiano 
Russell Thomas
Vitellia 
Golda Schultz
Servilia 
Janai Brugger
Sesto 
n.n.b.
Annio 
Janine de Bique
Publio 
Sir Willard White

Creatie

Regisseur Peter Sellars legt in La clemenza di Tito een verbinding tussen het einde van Tito en dat van Mozart. In zijn concept is Tito gewond geraakt en stervende; de aanslagplegers zijn geen vreemdelingen maar mensen die hij kent. Mozart zelf was ernstig ziek en had nog maar een paar maanden te leven. Bovendien had zijn vrouw Konstanze een verhouding met zijn leerling Franz Xaver Sussmayr, die de recitatieven voor de Clemenza schreef. In die recitatieven wordt flink gecoupeerd; daarentegen wordt op cruciale momenten andere muziek van Mozart toegevoegd.

De decors in La clemenza di Tito van George Tsypin tonen een verwoeste stad, een nieuwe stad met glazen kantoren en een aantal zuilen die lichtpatronen creëren, waarbij het decor de lichtbron wordt.

Teodor Currentzis en het ensemble MusicAeterna debuteren bij De Nationale Opera, evenals de solisten. Sir Willard White (Publio) was al vele malen te gast in Amsterdam.

Het Koor van De Nationale Opera krijgt als ‘het volk’ een extra belangrijk aandeel in La clemenza di Tito.

Coproductie met Salzburger Festspiele en Deutsche Oper Berlin

Muziek

Het orkest van MusicAeterna van het Opera- en Ballettheater in Perm staat bekend als een van de meeste vernieuwende ensembles die gespecialiseerd zijn in de authentieke uitvoeringspraktijk. Nadat het ensemble in 2004 was opgericht door Teodor Currentzis, kreeg het al snel nationale en internationale waardering. Het repertoire strekt zich uit voorbij de grenzen van de oude muziek: MusicAeterna speelt werken uit verschillende periodes, waaronder ook muziek uit de 20ste eeuw en van levende componisten. MusicAeterna is voor het eerst te gast bij De Nationale Opera, voor La clemenza di Tito.

Dirigent Teodor Currentzis is muzikaal directeur van het Opera- en ballettheater in Perm. Met zijn ensemble MusicAeterna is hij beroemd om hun zowel temperamentvolle als gevoelige uitvoeringen. In de woorden van Peter Sellars: ‘... powerful, genuinely dramatic, poetic, heart-felt and real.’

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

    di 07 feb Financial Times over Only The Sound Remains, 2016

    ‘Sellars, as always, sets out with consummate sincerity and solid stagecraft to convey a highly spiritual message.’