De Nationale Opera presenteert

Gurre-Lieder Arnold Schönberg (1874-1951)

Een romantische Schönberg

Tijdsduur 2:00

Van Arnold Schönberg

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

Zelden is een scenische wereldpremière zo hartstochtelijk onthaald als Arnold Schönbergs laatromantische Gurre-Lieder bij De Nationale Opera in 2014. Daarmee ging een vurige wens van chef-dirigent Marc Albrecht in vervulling.

In het kort

Het was Albrechts idee om het voor de concertzaal geschreven werk Gurre-Lieder als opera te brengen: ‘Het prachtige verhaal en het innerlijk drama lenen zich ervoor, en de reusachtige bezetting past in de orkestbak van Nationale Opera & Ballet.’

Bekijk hier de trailer van Gurre-Lieder (2014).
Bekijk hier de Behind the scenes van Gurre-Lieder (2014)

in de pers

"Audi geeft ons beelden, zet ons aan het denken en associëren, maar beslist niet wat we ervan moeten vinden. […] Ik vond deze Gurre-Lieder overweldigend, nu al het hoogtepunt van het operaseizoen."

Max Arian over Gurre-Lieder in Groene Amsterdammer (2014)
 

Het verhaal

Niet alleen de muziek van Gurre-Lieder, ook het onderwerp is van alle tijden: een hartstochtelijke, maar verboden liefde. Het verhaal gaat terug op een Scandinavische sage, met Gurre als plaats van handeling. Koning Waldemar bemint het meisje Tove, een mysterieus personage, verbonden aan de mensenwereld en aan die van de vogels. De koningin is jaloers en laat Tove vermoorden. De Woudduif bericht hierover in een ontroerend lied en de koning klaagt God aan. Er volgen nachtmerrieachtige taferelen: een woest leger, dat in de oorlog is omgekomen, raast rond als een horde van geesten. De stralende zonsopkomst aan het slot van Gurre-Lieder geeft aan hoe onbeduidend het menselijk lot is in vergelijking met de macht van de natuur.

Pierre Audi

Directeur en regisseur

PIERRE AUDI (regie) werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Marc Albrecht

chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Marc Albrecht
Regie 
Pierre Audi
Decor en kostuums 
Christof Hetzer
Licht 
Jean Kalman
Video 
Martin Eidenberger
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Kammerchor des ChorForum Essen
Instudering/algehele koorleiding 
Ching-Lien Wu
Instudering 
Alexander Eberle
Waldemar 
Burkhard Fritz
Tove 
Catherine Naglestad
Waldtaube 
Anna Larsson
Bauer 
Markus Marquardt
Klaus Narr 
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke
Sprecher 
Sunnyi Melles

Creatie

De bezetting van Gurre-Lieder is enorm. De koren en het Nederlands Philharmonisch Orkest worden uitgebreid tot meer dan 200 personen. Naast het Koor van De Nationale Opera werkt het KammerChor des ChorForum Essen mee. Chef-dirigent Marc Albrecht en operadirecteur Pierre Audi als regisseur bundelden in Gurre-Lieder voor het eerst hun krachten. Inmiddels werkten zij ook samen aan Lohengrin en Parsifal. Wederom is Burkhard Fritz Waldemar en Anna Larsson de Woudduif. De rol van Tove wordt ingevuld door Catherine Naglestad.

Christof Hetzer ontwerpt zowel decors als kostuums en werkt in vooraanstaande Europese theaters, met regisseurs als Hans Neuenfels, Jan Philipp Gloger, David Hermann en Stefan Herheim. Hij ontving de Hein Heckroth-onderscheiding voor decorontwerp. Bij De Nationale Opera ontwierp hij decor en kostuums voor Il turco in Italia, Gurre-Lieder en het Jubileumconcert, en de kostuums voor Parsifal.

Muziek

Het Nederlands Philharmonisch Orkest is, samen met het Nederlands Kamerorkest, sinds 1985 vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen speelt het orkest het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals. Marc Albrecht is chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest als De Nationale Opera. In de afgelopen seizoenen boekte het Nederlands Philharmonisch Orkest bij De Nationale Opera door publiek en (internationale) pers bejubelde successen met onder meer de opera’s Gurre-Lieder, Lohengrin, Der Rosenkavalier, Il Trovatore en Hänsel und Gretel. Voor de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber ontving het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht in december 2014 een Edison. Het Nederlands Philharmonisch Orkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud ook buiten de klassieke concertzalen zoals op festivals, scholen en in ziekenhuizen. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

 

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

    ma 06 feb NRC Handelsblad, 2014

    ‘De luid toegejuichte wereldpremière van het oratorium Gurre-Lieder als ‘opera’ is een evenement waarvan het belang nauwelijks is te overschatten.’

    ma 06 feb de Volkskrant, 2014

    'Regisseur Pierre Audi heeft met zijn oer-enscenering van Gurre-Lieder een schitterende, natuurlijke vorm gevonden om die veranderende muziektaal onder één boog te vangen.’