Het Nationale Ballet presenteert

Don Quichot Marius Petipa en Alexander Gorski/Alexei Ratmansky

Dé balletklassieker in de wintermaanden

Tijdsduur 2:55

Pauzes 2

Geen ballet dat beter helpt tegen de winterblues dan Don Quichot. Het Nationale Ballet danst dit werk vol virtuositeit, levenslust en Spaans temperament in de versie die Alexei Ratmansky in 2010 speciaal voor het gezelschap creëerde. 

internationale lof

Al decennialang vieren vooraanstaande buitenlandse gezelschappen triomfen met Don Quichot, vrijelijk geinspireerd op het meesterwerk van Miguel de Cervantes waarin de titelheld en zijn knecht Sancho Panza ten strijde trekken tegen windmolens. Met de versie van de Russische topchoreograaf Alexander Ratmansky kreeg ook Nederland in 2010 zijn eerste volledige Don Quichot-ballet. Sindsdien is de productie tot in China bejubeld en werden de hoofdrolvertolkers genomineerd voor diverse belangrijke dansprijzen.

"Het is een belevenis mee te maken hoe het theater langzaam maar zeker in lichterlaaie wordt gezet door de spectaculaire dans (..). De productie van Alexei Ratmansky is wel de beste versie van dit klassiek-romantische ballet." - De Telegraaf

Anna Tsygankova in Don Quichot

Alexei Ratmansky

Choreograaf

Alexei Ratmansky is opgeleid aan de school van het Moskouse Bolsjoi Ballet en danste daarna onder meer bij het Nationale Ballet van Oekraïne, het Royal Winnipeg Ballet en het Koninklijk Ballet van Denemarken. Juni 2017 bracht hij met Het Nationale Ballet nog een baanbrekend, intens persoonlijk eerbetoon aan Dmitri Sjostakovitsj in zijn 'Shostakovich Trilogy'.

Creatie

Traditie en vernieuwing
Zoals voor al Ratmansky’s producties geldt, getuigt ook zijn Don Quichot van een groot respect voor traditie. De voormalige artistiek directeur van het Bolsjoi Ballet – nu vaste choreograaf bij het American Ballet Theatre – baseerde zich voor zijn interpretatie op het libretto van de eerste versie die Marius Petipa, in 1869, van het ballet creëerde op de muziek van Ludwig Minkus, als ook op de bewerking die Alexander Gorski zo’n dertig jaar later maakte. Ratmansky voegde echter ook eigen elementen en nieuwe choreografieën toe aan Don Quichot en regisseerde het geheel met tomeloze passie en precisie. 

Stijlvol en chic
Waar andere versies door een overdaad aan spektakel en humor soms een tikkeltje plat dreigen te worden, heeft Ratmansky’s Don Quichot, naast alle spektakel en humor, een absoluut stijlvolle en chique touch. Dit komt zeker ook door de prachtige, uiterst elegante en kleurrijke decors en kostuums van de Fransman Jérôme  Kaplan. 

Topsolisten met acteertalent
Don Quichot biedt, met zijn flitsende sprongencombinaties, duizelingwekkende pirouetten en kittige spitzenvariaties, de nieuwe generatie solisten van Het Nationale Ballet alle kans om technisch te schitteren. Maar Ratmansky’s productie doet ook een sterk beroep op hun acteertalent.

Don Quichot en Sancho Panza
De personages Don Quichot en Sancho Panza worden evenals in 2014 ten tonele gebracht door Peter Faber en Frans Schraven.Theater-, tv- en filmacteur Peter Faber speelt de rol van Don Quichot. Acteur, danser, choreograaf en zanger Frans Schraven neemt de rol van Sancho Panza op zich. Deze zelfde rollen speelden beiden ook in 2008-2009 in de musical 'Man van La Mancha'.
 

 

Choreografie

Marius Petipa en Alexander Gorski

Productie en additionele choreografie

Alexei Ratmansky

Decor- en kostuumontwerp

Jérôme Kaplan

Lichtontwerp

James F. Ingalls
 

Don Quijote de la Mancha - de roman van Cervantes

Een bron van inspiratie
Vorig jaar werd de vierhonderdste sterfdag van Miquel de Cervantes Saavedra (1547-1616) herdacht. Met Don Quijote de la Mancha, het verhaal over de vernuftige edelman, vestigde de Spaanse auteur zijn reputatie als grondlegger van de moderne roman. Generaties schrijvers en denkers vonden, net als beroemde schilders, tekenaars, theatermakers en componisten, inspiratie in de avonturen van de dolende ridder en zijn schildknaap.

Balletversies
Ook voor choreografen bleek Cervantes’ roman een bron van inspiratie. Voor zover bekend werd de eerste balletversie in 1740 gemaakt door Franz Hilverding, balletmeester aan het Weense hof. Vertolkte de ‘ridder met het droevige gelaat’ in deze en latere balletversies nog de hoofdrol, in de negentiende eeuw verschoof de aandacht in de meeste choreografieën naar een fragment uit het tweede romandeel. Hierin worden de komische verwikkelingen belicht rond de geliefden Quiteria (Kitri in het ballet) en Basilio en de rijke onbenul Camacho (Gamache) aan wie Quiteria is uitgehuwelijkt.

Muziek

Ludwig Minkus – Don Quichot

 

Muzikale begeleiding
Het Balletorkest o.l.v. Marzio Conti

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een bijzonder karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen diverse (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe. 

    ma 06 feb NRC-Handelsblad

    ‘De nieuwe Don Quichotenscenering van Alexei Ratmansky is tot in het kleinste detail doordacht, gedoseerd en geregisseerd.’

    ma 06 feb De Telegraaf

    ‘Het is een belevenis mee te maken hoe het theater langzaam maar zeker in lichterlaaie wordt gezet door de spectaculaire dans (..). De productie van Alexei Ratmansky is wel de beste versie van dit klassiek-romantische ballet.’