home home
home home
Home
Home Het Nationale Ballet presenteert

Onegin John Cranko

Tijdloze liefdestragedie

Tijdsduur 2:10

Pauzes 1

Onegin behoort tot die zeldzame verhalende balletdrama's, waarin hoofd en hart evenzeer geraakt worden. Voor dansers behoren de hoofdrollen uit Onegin tot de meest felbegeerde in het klassiek repertoire: elke vrouwelijke soliste wil de rol van Tatjana dansen, elke mannelijke solist die van Jevgeni Onegin.

In het kort

Het ballet, naar de gelijknamige roman in verzen van Aleksandr Poesjkin uit 1833, speelt zich af in Rusland anno 1820. De aristocraat Onegin wijst de jonge, smoorverliefde Tatjana af en versiert haar zuster Olga, hoewel die al met zijn vriend Lenski is verloofd. Het leidt tot een duel tussen Onegin en Lenski dat de laatste met de dood moet bekopen. Wanneer Onegin jaren later de inmiddels getrouwde Tatjana onverwacht op een bal ontmoet, ontbrandt zijn liefde alsnog. Hij smeekt haar om vergeving, maar Tatjana wijst hem af. Hun beider levens zijn gedoemd ongelukkig te blijven.

Creatie

De dramatische hoogtepunten vergen in technisch oogpunt het uiterste van de dansers, vooral Tatjana's tweestrijd voordat zij Onegin afwijst is beroemd. Poesjkin was zelf een fervent balletliefhebber. Hij schreef dat in de zestienjarige ballerina Maria Danilova meer poëzie stak dan in de gehele Franse dichtkunst bij elkaar. Op haar zeventiende stierf Danilova volgens tijdgenoten overigens aan liefdesverdriet.

Choreograaf John Cranko
Onegin is oorspronkelijk gemaakt in 1965 voor het Stuttgarter Ballett door John Cranko. In 1967 volgde een gereviseerde versie die als dé standaard Onegin wordt beschouwd. In zijn ballet, dat is gestoeld op de academische dans, heeft Cranko veel andere stijlen verwerkt, waaronder volksdans, moderne dans, ballroom en acrobatiek. In 2002 was Onegin voor het eerst te zien bij Het Nationale Ballet.

Tsjaikovski
Voor Onegin koos John Cranko niet de gelijknamige operamuziek van Tsjaikovski, maar een arrangement van minder bekende Tsjaikovski-composities van Kurt Heinz Stolze. Stolze baseerde zijn partituur vooral op minder bekende pianostukken, waaronder die uit de cyclus De jaargetijden en uit de opera Cherevichki (1885). Om de continuïteit van de actie te verzekeren moest Stolze de afzonderlijke nummers aan elkaar verbinden. Dat deed hij door een aantal ‘leitmotieven’ te introduceren, waarmee de personages in Onegin worden gekarakteriseerd.

Muziek

Onegin
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Muzikale begeleiding
Het Balletorkest o.l.v. Ermanno Florio

Het Balletorkest is de vaste begeleidingspartner van Het Nationale Ballet.

Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziek educatie tot talentontwikkeling. Het Balletorkest is trots op de hechte relatie met Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chefdirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dat maakt het orkest ongekend flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest is een orkest met een eigen karakter, gedreven om steeds weer haar missie te realiseren: om mensen te raken met muziek.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding in de foyer. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.

    ma 01 feb de Volkskrant, 2002

    Tijdloze tragiek van liefdesongeluk.

    ma 01 feb NRC Handelsblad, 2002

    Onegin biedt heel veel dat het oog streelt en het romantische hart beroert.