Romy Roelofsen
Foto: Tetsuro Miya

Romy Roelofsen

Regie, concept en co-adaptatie

Romy Roelofsen studeerde in 2007 af als Theatraal Performer aan de Toneelacademie van Maastricht. Ze werkt als acteur en regisseur en richtte samen met haar broer Gable in 2007 het muziektheaterplatform Het Geluid Maastricht op. Voor hun regie van Life Is Too Good To Be True wonnen ze in 2010 de Amsterdam Fringe Festival Award. Voor de Nederlandse Reisopera regisseerden ze de muziektheatervoorstellingen Wesendonck Lieder Heute (2013) en Headphone Oratorium (2014). Romy co-regisseerde Bizets en Brooks La tragédie de Carmen evenals Berlioz’s Les Nuits d’été bij de Nederlandse Reisopera en regisseerde producties van Schönbergs Erwartung en Messiaens Harawi bij het Euregionaal Opera- en muziektheater festival. Het Geluid coproduceerde met gezelschappen als Veenfabriek, Muziektheater Transparant, Asko|Schönberg Ensemble, Amsterdams Andalusisch Orkest, Musikteatertage Wien, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Neukolner Oper en Bergen Nasjionale Opera. Het Geluid ontwikkelde vernieuwend muziektheater rondom technologie en sociale kwesties voor onder meer de Nederlandse Reisopera, De Munt in Brussel en de Münchner Musik Biennale en ze ontvingen voor hun werk zowel de Berliner Opernpreis als de Cultuurfonds inspiratieprijs. Hun VR opera Weltatem won drie Dutch Game awards.

DNO-debuut