Ricardo Bustamante
Foto: Altin Kaftira

Ricardo Bustamante

Ricardo Bustamante (Medellín, Colombia, 1962) studeerde aan de Academia de Ballet de Medellín en begon zijn professionele danscarrière in 1978 bij het Ballet de Caracas in Venezuela. Twee jaar later ontving hij een beurs om verder te studeren aan de San Francisco Ballet School en na zes maanden scholing werd hij als élève aangenomen bij het San Francisco Ballet. Daar werkte hij zich in drie jaar op tot eerste solist en vertolkte hij solistische rollen in werken van onder anderen Maurice Béjart, George Balanchine, Eliot Feld, Jiřií Kylián en Jerome Robbins.

In 1985 maakte hij op uitnodiging van Mikhail Baryshnikov de overstap naar het American Ballet Theatre, waar hij in 1987 tot tweede solist en in 1989 tot eerste solist werd benoemd. Bij dit gezelschap vertolkte Bustamante hoofdrollen in alle grote klassieke balletten en trad hij op met beroemde partners als Alexandra Ferri, Carla Fracci en Jekaterina Maximova. Hij werkte er met belangrijke choreografen als Sir Kenneth McMillan, Antony Tudor, Agnes DeMille, Twyla Tharp, Martha Graham, Jerome Robbins, Karole Armitage en Natalia Makarova, en was te zien in choreografieën van onder meer Karole Armitage, George Balanchine, Twyla Tharp, Clark Tipet en Antony Tudor. Daarnaast danste Bustamante als gastsolist bij onder meer het Balletto del Teatro alla Scala in Milaan, Scottish Ballet, Opernballett der Deutschen Oper Berlin en het Pacific Northwest Ballet. In 1988 toerde hij met een door Rudolf Nureyev samengestelde groep door Amerika en Europa en in 1990 nodigde ballerina Carla Fracci hem uit om haar partner te zijn in Giselle in een serie voorstellingen in Verona. Hij trad daar ook op in The Angels and the Peri van Derek Deane, eveneens met Fracci als partner.

In 1994 werd Bustamante benoemd tot docent aan de San Francisco Ballet School, waarvoor hij in de jaren daarna ook diverse choreografieën maakte. Vier jaar later werd hij artistiek directeur van het Ballet Teatro Colón in Buenos Aires en in de periode 2000-2003 leidde hij het Ballet de Santiago de Chile, waarvoor hij ook succesvolle eigen versies van De Notenkraker en Le Corsaire maakte. In 2004 keerde Bustamante terug naar het San Francisco Ballet, waar hij gedurende vijf jaar balletmeester was, in 2009 werd benoemd tot assistent van de artistiek directeur en tegenwoordig hoofd van de artistieke staf is. Bustamante heeft bij dit gezelschap een groot aantal klassieke balletten ingestudeerd alsook werken van onder anderen George Balanchine, William Forsythe, Hans van Manen en Jerome Robbins.