Lotje van Pesch
Foto: Jan Willem Kaldenbach

Lotje van Pesch

Content & Activiteiten My Muse & Me

Hoe ben je bij My Muse & Me terechtgekomen?
“Ik ben lid geworden van My Muse & Me toen het net veranderde van Fidelio naar My Muse & Me. Ik heb toen ook de lancering van My Muse & Me meegemaakt. Ik kwam op de hoogte van My Muse & Me via een old-school Facebook-evenement. Dat is nu meer dan 5 jaar geleden.”

Wanneer was je voor het eerst in Nationale Opera & Ballet?
“Ik ben voor het eerst in Nationale Opera & Ballet geweest in 2009. We gingen met het vak Drama, waarbij we leerden over dramaturgie en theatergeschiedenis. We bezochten Salome van Richard Strauss, in de regie van Peter Konwitschny. Op school kregen we voorbereidende lessen over de voorstelling en de thematiek. Er gebeurde ontzettend veel bij de voorstelling en ik was gelijk fan. Daarna heb ik veel voorstellingen bezocht via de studentalerts en Flirt XL-avonden.”

Wat is je favoriete voorstelling van Nationale Opera & Ballet en waarom?
“Dat is een moeilijke. Een voorstelling die mij zeker bij is gebleven is L’amour des trois oranges van Prokofjev. De combinatie van de muziek van Prokofjev en de in die productie gebruikte kostuums vond ik geweldig. Daarnaast heeft Dialogues des Carmélites van Poulenc mij enorm geraakt. De muziek is prachtig en de productie had een aangrijpend einde. De zaal was helemaal stil aan het einde van de voorstelling. Il viaggio a Reims van Rossini was overigens ook heel mooi. Daar gebeurde zoveel in, onder andere prachtige koorstukken!”

Wat maakt Nationale Opera & Ballet bijzonder voor jou en volgens jou?
“Ik vind het mooi om te zien dat bij Nationale Opera & Ballet de twee huizen echt samen zijn. Daarnaast hebben ze altijd een goede mix tussen nieuwe producties en klassiekers. Ze voeren bijvoorbeeld Het Zwanenmeer vaak op, maar combineren dit dan ook met nieuwe producties. Het verveelt daardoor nooit.”

Klassieke opera in een nieuw jasje of een vernieuwende, nieuwe productie?
“Nieuwe producties zijn heel leuk: het is altijd spannend wat je krijgt. Maar een klassieke opera in een nieuw jasje kan ook heel bijzonder zijn. Je kunt een opera nog zo vaak hebben gezien, het nieuwe jasje belicht andere thema’s waardoor je de opera weer op een andere manier leert kennen. Bovendien verandert de tijdgeest en daarmee ook opvattingen over bepaalde inhoudelijke details. Het is interessant om dit aan te kaarten in een nieuwe productie. Zo kan een nieuwe productie ervoor zorgen dat je blijft nadenken, maar tegelijkertijd ook herkenbare thema’s vindt in werken die al meerdere eeuwen oud zijn.”