kluge

Vanessa Kluge: 'Mijn werk vraagt om een lenig lijf'

25 februari 2020

Vanessa Kluge (28), werkt sinds drie jaar als decoratieschilder bij Nationale Opera & Ballet.

Vanessa Kluge

‘Een van mijn docenten zei ooit: “Eigenlijk moet je als decorschilder op dansles om te leren hoe je je lichaam moet gebruiken, inclusief je heupen.” Het is een heel fysiek vak. Wij werken vaak met de lange kwast – een soort bezemsteel waaraan een kwast is verbonden – op doeken die op de grond liggen. Het is makkelijker om zulke grote doeken op de grond te spannen dan aan de muur. Als je verticaal schildert, is de kans groter dat de verf gaat druipen. Bij deze speciale schildertechniek gebruik je inderdaad je hele lichaam. We staan de hele dag, maken vreemde bewegingen.

Voordat we aan een decoratie beginnen, krijgen we van de decorontwerper een maquette van het decor. Zelf kun je daar weinig aan toevoegen. In die zin is decoratieschilderen geen creatief beroep: je bent eigenlijk alleen aan het kopiëren. Maar daar houd ik van, ik vind het fijn om naar een voorbeeld te werken. Je bent vooral creatief in het nadenken over hoe je het moet doen. Hoe krijg ik de gewenste structuur op het doek, hoe wordt het precies zo als de ontwerper het wil hebben? Dat is niet altijd makkelijk. Mijn werk is nooit saai, ook niet als ik een stuk egaal zwart moet schilderen. Soms is het zelfs fijn, bijvoorbeeld als je net een heel ingewikkeld doek hebt gedaan. Dat vraagt zoveel concentratie dat de pauzes als een verrassing komen. Daarna ben je blij als je een paar dagen alleen maar effen zwart hoeft te schilderen. Zo maak je je hoofd weer leeg.

Persoonlijk kan een decoratie me niet barok genoeg zijn. Voor Gianni Schicchi heb ik een doek dat Florence voorstelde mogen doen, en daarop heb ik me helemaal kunnen uitleven. Ik heb ook met veel plezier een zon en een maan geschilderd voor De barbier van Sevilla, die hangen nu in het theater. Dat is leuk, want normaal gesproken verdwijnt mijn werk na een voorstelling buiten beeld.’

Decoratelier

Bij Nationale Opera & Ballet werken 36 mensen aan het decor, inclusief vijf decoratieschilders. Decorstukken worden verplaatst met grote zweefvloeren die 30.000 kilo aan materiaal kunnen dragen. Afgelopen jaar werden in het Decoratelier ruim 200 kwasten gebruikt en moest er 7500 liter verf worden ingekocht.

 

Foto: Bas Losekoot