Roziena Salihu

Roziena Salihu: “De zoektocht naar sense of belonging heeft altijd in mij geleefd”

11 januari 2021

Performend schrijver Roziena Salihu vertelt over 'sense of belonging', haar voordrachten tijdens Dancing Diversity 2020 en haar visie op Black Achievement Month.

“Het mooie is dat zij op zo’n betrokken, intensieve manier haar verhaal kan vertellen dat je wel móet luisteren naar wat ze zegt.” Zo kondigde presentator Humberto Tan Roziena Salihu aan tijdens Dancing Diversity 2020, de voorstelling die Het Nationale Ballet afgelopen oktober organiseerde om vijf jaar Black Achievement Month te vieren. Tijdens deze bijzondere avond inspireerde Roziena het – grotendeels online – publiek met twee prachtige voordrachten: “Nieuwe Kwasten” en “Knikkende Knieën”.

 

SPOKEN WORD

Roziena omschrijft zichzelf in de eerste plaats als verhalenverteller, waarbij het medium dat ze gebruikt telkens anders is. Zo maakte ze in 2019 een documentaire en schreef ze vorig jaar haar eerste theaterstuk. Daarnaast houdt ze zich veel bezig met de kunstvorm spoken word. Roziena: “Toen bleek dat mijn studie Creative Writing aan de kunstacademie niet helemaal bij me paste, wilde ik wel blijven schrijven. Ik leerde toen een jongen kennen die spoken word deed en dacht “dit is cool, dit wil ik ook gaan doen”. Zo ben ik zes jaar geleden terechtgekomen bij de Poetry Circle Nowhere in Amsterdam Oost, waar ik elke week spoken word lessen kreeg. Inmiddels verdien ik mijn geld met spoken word en geef ik zelf les aan een groep.”

SENSE OF BELONGING

Hoewel de onderwerpen die Roziena aansnijdt per keer en vooral per opdracht verschillen, blijken de thema’s ‘sense of belonging’ en identiteit vaak een centrale positie in te nemen in haar werken. “Tijdens een workshop werd mij ooit verteld dat kunstenaars eigenlijk altijd hetzelfde verhaal vertellen en ik denk wel dat dat klopt. Zo maak ik zelf eigenlijk altijd dingen die te maken hebben met sense of belongin en identiteit,” vertelt ze. Deze interesse kan worden teruggeleid naar Roziena’s eigen ervaringen en verleden. “Ik kom uit Dronten, een klein en grotendeels wit dorpje in Flevoland, en heb me daar eigenlijk nooit echt thuis gevoeld. Ik ben daarom sinds ik klein ben op zoek geweest naar waar ik vandaan kom, waardoor de zoektocht naar sense of belonging altijd in mij heeft geleefd. Waarschijnlijk komt dit daarom zo vaak terug in mijn werk.” In dit werk stelt zij zichzelf bovendien ten doel om haar lezers of luisteraars te raken. “Ik leg mijn gevoel in alles wat ik maak en spreek vanuit mijn eigen belevingswereld. Op die manier hoop ik dat mensen mij leren kennen en worden geroerd, dat mensen denken “jeetje, dat kwam even binnen” of “dat begrijp ik nu”.”

Roziena met Nieuwe Kwasten tijdens Dancing Diversity 2020

Roziena met Nieuwe Kwasten tijdens Dancing Diversity 2020

“WHEN THEY COME”

De thema’s sense of belonging en identiteit spelen ook een rol in de spoken word voordrachten die Roziena’s bijdrage vormden aan het programma van Dancing Diversity 2020. Haar werk “Nieuwe Kwasten” baseerde zij bovendien op Sedrig Verwoerts choreografie L’autre côté. “De dans was op een nummer waarin een vrouw telkens de woorden “when they come” herhaalde. Deze tekst heb ik geïnterpreteerd voor mijn voordracht en betekent voor mij dat het wanneer je bijvoorbeeld een persoon van kleur, vrouw of queer bent, altijd voelt alsof je je moet bewijzen en moet zeggen “we zijn er” of “we komen eraan”. Alsof een deel van de maatschappij nog steeds niet wil begrijpen of wil erkennen dat we er altijd al zijn geweest.”

 

VERBINDING

Het tweede stuk dat Roziena voordroeg tijdens Dancing Diversity, schreef ze oorspronkelijk voor een spoken word festival. “Knikkende Knieën” stelt het thema verbinding centraal. “We bevinden ons op dit moment in een maatschappij waarin best veel verdeeldheid heerst. Mijn tekst stipt aan dat we in de basis allemaal hetzelfde zijn en dat we misschien weer een beetje dichter bij elkaar kunnen komen als we elkaar vinden in basale dingen als angst, pijn en lachen die we allemaal ervaren.”

Roziena met "Knikkende Knieën" tijdens Dancing Diversity 2020

Roziena met "Knikkende Knieën" tijdens Dancing Diversity 2020

BLACK ACHIEVEMENT MONTH

Dancing Diversity 2020 was Roziena’s eerste samenwerking met Nationale Opera & Ballet. “Ik was hiervoor zelfs nog nooit in het gebouw geweest,” geeft ze toe. “Ik vond het een eer om deel uit te mogen maken van dit programma. Het was een mooie en warme avond, die heel belangrijk voelde. Dit is ook van toepassing op Black Achievement Month in het algemeen. Ik vind het fantastisch dat dit initiatief bestaat, dat we heel even de ruimte krijgen om te laten zien dat we er zijn. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk te bizar voor woorden dat het er moet zijn, aangezien het er eigenlijk het hele jaar door is. Als je ergens extra aandacht op moet vestigen, betekent dat dat er nog niet genoeg waardering voor is en dat er dus iets wankelt.” Ditzelfde geldt volgens Roziena voor de focus op concepten als diversiteit en inclusiviteit binnen – al dan niet culturele – organisaties. “Het is aan de ene kant goed dat deze concepten hoog op de agenda staan en mensen door bijvoorbeeld quota gedwongen worden erover na te denken. Aan de andere kant is het gek dat bedrijven niet automatisch een afspiegeling van de samenleving vormen. Ik hoop dat we naar een wereld kunnen waar er binnen organisatie geen quota nodig zijn, maar een volledige afspiegeling van de maatschappij vanzelfsprekend is."

Lees meer
Z19A9296©altin

Ted Brandsen: 'We moeten een veel actievere houding aannemen'

Lees meer
NOBnewmoves-33-edit-edit

Daniel Robert Silva: ‘Ik wil dat mensen mijn manier van dansen herinneren’

Lees meer
Sophie_de_Lint__Marie_Wanders_C71A9348.

Aan de vooravond van diversiteit en inclusie in de opera

Lees meer
Anthony Heidweiller_credits Jelmer de Haan

Anthony Heidweiller: ‘Dit is wat mij betreft pas het begin’

Lees meer