Gebouw Nationale Opera & Ballet

Organisatie

Ruim 600 medewerkers van Nationale Opera & Ballet werken aan voorstellingen op topniveau en van internationale allure op het gebied van opera, ballet en verwante muziekdramatische kunsten. Onze organisatie wil mensen verbinden, ontroeren en betrekken bij het rijke culturele leven in Nederland. Vakmanschap, creativiteit, durf en betrokkenheid zijn eigenschappen die onze medewerkers met elkaar delen. 

Kleedkamers

Missie & Visie

Als een van de grootste cultuurinstellingen die ons land rijk is, stelt Nationale Opera & Ballet zich ten doel om de opera- en ballet traditie levend te houden en verder te ontwikkelen. 

Onze missie & visie

Foyer Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera & Ballet creëert, produceert en presenteert zowel traditionele als vernieuwende opera-en balletproducties van topkwaliteit. Als een van de grootste cultuurinstellingen die ons land rijk is, brengt Nationale Opera & Ballet met eigen vakateliers en repetitieruimtes de ambachtelijke, artistieke en technische aspecten van de ballet- en operawereld bij elkaar. Nationale Opera & Ballet is hét instituut voor opera en ballet, dat zowel nationaal als internationaal opereert.

In eigen land wil Nationale Opera & Ballet de opera- en ballettraditie levend houden en verder ontwikkelen. Daarmee wil het een groot en divers publiek bereiken en enthousiasmeren. Internationaal co-produceert en presenteert Nationale Opera & Ballet zijn producties in de meest vooraanstaande huizen en theaters. Het instituut functioneert in de top vijf van de wereld op zijn vakgebieden. 

Koor

Geschiedenis

Duik in de rijke geschiedenis van Nationale Opera & Ballet.

Een jong theater met een lange voorgeschiedenis

Nationale Opera & Ballet is een relatief jong theater met een lange voorgeschiedenis. Al in 1915 stond de bouw van een nieuw stadhuis en operagebouw op de agenda van de Amsterdamse gemeenteraad. Nadrukkelijk sprak men toen over een operagebouw; ballet was destijds een nog vrij onbekende en daarmee ondergewaardeerde kunstvorm.

Waar dit stadhuis en operagebouw precies moesten komen, was onderwerp van discussie. Pas veel later zou het idee ontstaan om van beide gebouwen één complex te laten vormen. Het architectenteam Berghoef en Vegter kreeg in 1955 van de Amsterdamse gemeenteraad opdracht tot een conceptontwerp voor een stadhuis aan het Waterlooplein. De samenwerking werd in 1964 door diezelfde raad beëindigd, omdat het ontwerp afweek van hun eerdere plannen. In 1967 moest een prijsvraag een nieuw ontwerp opleveren. De plannen van de winnende Weense architect Wilhelm Holzbauer verdwenen echter jarenlang in de ijskast.

De conceptie van het voorgenomen operagebouw verliep minstens zo problematisch. Eventjes werd er zelfs gedacht aan een verplaatsbaar operatheater. Ingenieur Bijvoet kreeg in 1956 de opdracht een operagebouw te ontwerpen voor het Frederiksplein. In 1961 moest hij zijn ontwerp ‘verhuizen’ naar de Ferdinand Bolstraat. De gemeente keurde de bouwplannen in 1967 goed. Niettemin zat er weinig schot in de zaak: voor- en tegenstanders kregen riant de tijd voor discussie.

Gebouw in 1986

Architect Wilhelm Holzbauer doorbrak in 1979 de impasse rond beide gebouwen. Hij opperde om stadhuis en operagebouw te combineren in één complex. De gemeenteraad stemde daarmee in. Toen ook het Rijk zich positief opstelde, ging het bouwproject eindelijk de realisatiefase in. Een grote verandering was dat inmiddels was vast komen te staan dat het gebouw ook onderdak zou moeten bieden aan Het Nationale Ballet als huisgezelschap.  

Toen ingenieur Bijvoet in 1979 overleed nam architect Cees Dam diens plaats in. In 1980 ging de Amsterdamse gemeenteraad, ondanks protesten, akkoord met het ontwerp. Bij het slaan van de eerste paal braken rellen uit. Op 23 september 1986 werd het gebouw officieel geopend, als Het Muziektheater Amsterdam. In september 1988 betrok de gemeente Amsterdam haar nieuwe stadhuis. In datzelfde jaar keerde ook de beroemde Waterloopleinmarkt, die tijdelijk was uitgeweken naar de Rapenburgerstraat, op het plein terug.

Opening door koningin

Het gebouw
Wilhelm Holzbauer en Cees Dam, de architecten van de afzonderlijke bouwprojecten Stadhuis en Het Muziektheater Amsterdam stonden voor de niet geringe opgave om van twee gecompliceerde bouwprogramma's één ontwerp te maken. De ruimtelijke en functionele versmelting van stadhuis en theater is met name zichtbaar op de begane grond, waar binnenstraten aansluiten op de levendige binnenstad.

Architectuur
De gebogen, naar de Amstel gekeerde voorzijde van het theater vormt het architectonische hoogtepunt. Door de ruimtevormende indeling en de niveauverschillen ontstaat een speelse vermenging van binnen- en buitenruimten.

Foyer
Achter de glazen gevel bevinden zich de zaal en rondlopende foyers van 14 meter hoog. Vanwege het gebruik van glas is vanuit de foyers een prachtig panoramisch uitzicht over de Amstel gecreëerd, van Magere Brug tot Munttoren. In de foyer is voor zachte kleuren gekozen.

Het combinatieontwerp handhaaft de theaterzaal uit Bijvoets oorspronkelijke ontwerp. Met 1600 stoelen is het een grote zaal, maar deze heeft desondanks toch een intiem karakter. Door de halfronde vorm zijn de afstanden tot het podium kort, waardoor het publiek vanuit vrijwel alle stoelen goed zicht op het toneel heeft.

Foyer
Ballerina's
Directie
Stijn Schoonderwoerd
Stijn Schoonderwoerd
Algemeen directeur Nationale Opera & Ballet
Lees meer
Sophie de Lint
Sophie de Lint
Directeur De Nationale Opera
Lees meer
Ted Brandsen
Ted Brandsen
Directeur Het Nationale Ballet | Choreograaf
Lees meer
Technicus achter de schermen

Tableau de la troupe

Alle medewerkers van Nationale Opera & Ballet op een rij

Werken bij

Vind hier alle openstaande vacatures:

Stage lopen

Vind hier alle stageplekken:

tutu

Contact

Adres, telefoon en e-mailadres. 

Nationale Opera & Ballet dankt