Streaming Ballet

< Keep on dancing

 

Programma

De komende weken streamen we enkele prachtige voorstellingen die de afgelopen jaren op ons podium te zien waren. Een unieke kans om een aantal hoogtepunten voor het eerst te zien of opnieuw te beleven. Uitzendingen kunt u hier bekijken. Na afloop blijft de stream nog een week online staan. Veel plezier met onze voorstellingen. 


Mata Hari
Nog te zien t/m 6 juni

Online voorstelling 1
Paquita | Penumbra | No Time
Before Time Za 30 mei 19.00 uur


GRIMM
Zaterdag 6 juni 19.00 uur


Dawson 25 jaar @ HNB
Zaterdag 13 juni 19.00 uur

 

Kijk mee: Paquita | Penumbra | No Time Before Time

Vanaf zaterdag 30 mei 19.00 uur

​Met: Paquita van Rachel Beaujean naar Marius Petipa, Penumbra van Remi Wörtmeyer en No Time Before Time van Ernst Meisner 

Paquita
Met een majestueuze elegantie schitteren, naast een stersolistenpaar, tal van solisten te midden van het corps de ballet. In de versie die adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean maakte van Marius Petipa's Paquita, laat zij een fris licht schijnen op het pure dansdivertissement uit het verhalende 19e-eeuwse ballet dat speelt aan het Spaanse hof. Beaujean wil de 'grand pas classique' uit Paquita, de 'pas de trois' en de door kinderen uitgevoerde 'mazurka' de schwung geven die past bij onze tijd.
Solisten: Anna Tsygankova en Matthew Golding

'Bengaals vuurwerk van spitzenvariaties’ - De Volkskrant over Paquita

Artikel: Rachel Beaujean: Dansers leren graag iets nieuws

Penumbra 
Eerste solist, choreograaf én beeldend kunstenaar Remi Wörtmeyer maakte een pas-de-deux op muziek van Rachmaninov. Deze inspireerde hem tot een choreografie waarin twee geliefden elkaar ontmoeten in de schaduw van de nacht. De relatie die Wörtmeyer schetst is vol melancholie. Een duet zonder scherpe lijnen, zonder begin of einde, waarin de ene vloeiende beweging leidt tot de andere als een continue stroom aan wisselende ervaringen.
Solisten: Anna Ol en Artur Shesterikov

No time before time
Choreograaf en artistiek coördinator van de Junior Company, Ernst Meisner, maakte No Time Before Time voor de dansers van de Junior Company, het jongerengezelschap van Het Nationale Ballet. Het bruisende, energieke werk op het gelijknamige muziekstuk van Alexander Balanescu is hen op het lijf geschreven. Bij het maken van dit werk was er veel ruimte voor experiment en input van de dansers van de Junior Company zelf; zo werd de choreografie voor, met en over hen, er ook een van henzelf.
Gedanst door de Junior Company

Castlist

Artikel: Ernst Meisner: Het is nooit af

De stream Paquita | Penumbra | No Time Before Time  is hier te zien vanaf 30 mei 19.00 uur tot zaterdag 6 juni


Paquita ​(foto: Angela Sterling)

 

Eerste soliste Anna Ol nodigt u uit:

 

Steun Het Nationale Ballet

Kijk mee | Mata Hari nog tot 6 juni

In het voorjaar van 2016 ging de grootschalige productie Mata Hari van choreograaf en artistiek directeur Ted Brandsen met veel succes in première. Het verhaal van de Nederlandse spionne én danseres Mata Hari - geboren in 1876 als Margaretha Geertruida Zelle - spreekt nog steeds tot de verbeelding. Het meisje uit Friesland werd een internationaal gevierde danseres, een ster die alle mannen om haar vinger wond, een sterke en eigenzinnige vrouw, die - uiteindelijk beschuldigd van verraad - in 1917 werd geëxecuteerd.

'Een magistrale Anna Tsygankova in de hoofdrol' – Telegraaf ★★★★

Met eerste solist Anna Tsygankova als Mata Hari. Bekijk hier de volledige castlijst.
Muziek: Tarik O’Regan
Meer informatie: 'Mata Hari heeft zichzelf tot mythe verheven'

Tip! Kijk vooraf naar de 5-delige miniserie: De making-of Mata Hari

De stream Mata Hari is twee weken te zien: vanaf zaterdag 23 mei tot zaterdag 6 juni te zien.

 

Steun Het Nationale Ballet

Eerste soliste Anna Tsygankova nodigt u uit:

Kijk mee | GRIMM

Vanaf zaterdag 6 juni 19.00

De Assepoester in GRIMM heeft sneakers aan en alle personages uit de bekende sprookjes hebben wel een gekke twist meegekregen. Bepaald niet zoetsappig dus maar een eigentijds verhaal waarin ballet- en hiphopdansers elkaar tot grote hoogte opzwepen.

‘Lang en gelukkig’ wordt er gedanst in GRIMM. Ernst Meisner (Junior Company/HNB) en Marco Gerris (ISH) hebben de wederwaardigheden van Sneeuwwitje, Assepoester, Doornroosje en Rapunzel aan elkaar gelast in een avontuurlijk verhaal.

'GRIMM is zonder twijfel de fantasierijkste dansvoorstelling van dit theaterseizoen. (…) Grijp je kans!’ - TROUW, 2018

Video: Making-Of Grimm

Voor bijzondere achtergrondinfo, kijk hier: MEERGRIMM

GRIMM is hier te zien vanaf zaterdag 6 juni 19.00 uur tot zaterdag 13 juni

Steun Het Nationale Ballet

Kijk mee | David Dawson 25 jaar @ Het Nationale Ballet

Vanaf zaterdag 13 juni 19.00 uur

Vanaf zaterdag 13 juni streamen wij twee balletten van David Dawson: Citizen Nowhere, een solo gedanst door Edo Wijnen, en Overture.

David Dawson geeft een heel eigen twist aan de klassieke ballettechniek. Zijn werk is inventief en architecturaal, maar tegelijkertijd doordrongen van een grote, emotionele intensiteit. In juni vieren we dat David Dawson gedurende 25 jaar intensief betrokken was bij ons gezelschap: eerst als danser, vervolgens als huischoreograaf en sinds 2015 als Artistic Associate.

Maak kennis met David Dawson in dit portret: David Dawson: de romantische choreograaf

Citizen Nowhere
Uitgangspunt voor dit solowerk was Antoine de Saint-Exupery’s 'Le Petit Prince', maar ook werden David Dawson en componist Szymon Brzóska tijdens het creatieproces sterk beïnvloed door de actualiteit. ‘De kleine prins’ staat hierdoor onder meer voor de eenzame, staatloze vluchteling. Danser Edo Wijnen werd voor zijn rol in Citizen Nowhere genomineerd voor de Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansprestatie.

Artikel: Citizen Nowhere

Solist: Edo Wijnen

Overture
De eerste inspiratie voor zijn choreografie Overture vond David Dawson in ‘The four quartets’, een spiritueel en omvangrijk gedichtvan T.S. Eliot. Ook zijn componist Szymon Brzoska en de leden van zijn ontwerpteam verdiepten zich in het gedicht en gaven er hun interpretatie aan. De Britse choreograaf ziet dan ook het liefst dat zijn creatie als een ‘beeldend kunstwerk’ wordt ervaren: “het is een samenspel van decor, licht, muziek, kostuums en choreografie; ze beïnvloeden elkaar, en dus ook mij.”

'His work is a gorgeous thing to look at. Dawson is a choreographer with his eye on the big picture, making use of the vast stage, organising his dancers into pleasing architecture. For Dawson, it’s a highly respectable homecoming' - Lindsey Winship | Evening Standard

David Dawson 25 jaar @ Het Nationale Ballet is hier te zien vanaf za 13 juni 19.00 uur tot za 20 juni

​Citizen Nowhere 

Steun Het Nationale Ballet

Gemist | Hans van Manen: Part Two

Hans van Manen – vaste choreograaf van Het Nationale Ballet - heeft een indrukwekkend oeuvre van meer dan 120 balletten op zijn naam staan. Alle zijn van een tijdloze schoonheid en worden gedanst door topgezelschappen over de hele wereld. Het Nationale Ballet is ‘hofleverancier’ van zijn werk. In Hans van Manen: Part Two trakteert het gezelschap u op nog eens op drie hoogtepunten uit zijn oeuvre: Sarcasmen, Two Gold Variations en documentaire Creating Without Words.

Cast
Sarcasmen: Anna Tsygankova + Constantine Allen; piano: Olga Khoziainova
Two Gold Variations: Igone de Jongh – Jozef Varga,Young Gyu Choi – Pascalle Paerel, James Stout – Erica Horwood, Semyon Velichko – Milena Sidorova, Edo Wijnen – Wendeline Wijkstra, Roman Artyushkin – Tess Sturmann, Matthew Pawlicki-Sinclair – Floor Eimers; percussie: Arjan Roos, Kevin Alderwaldt

Lees hier meer:
Hans van Manen, een levende legende 
en/of
Ik ben niet bezig met mooi maar met goed

'Van Manen is en blijft de grootmeester in helderheid, in het opbouwen van spanningsbogen en in het feilloos treffen van de kern in relaties tussen mensen.'
- NRC HANDELSBLAD

Aankondiging Part Two: Ted Brandsen in gesprek met Hans van Manen:

Gemist | Het Zwanenmeer

Het Zwanenmeer, het ontroerende en romantische ballet op de prachtige muziek van Tsjaikovski, wordt vaak het ‘ballet der balletten’ genoemd. Een ballet dat je minstens eenmaal in je leven gezien moet hebben. Deze internationaal bejubelde versie van Rudi van Dantzig werd door vrijwel alle kranten als een mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis bestempeld. Van Dantzig deed voor decor en, kostuum een beroep op multitalent Toer van Schayk. Hij tekende voor de imponerende decors en kostuums, waarmee hij de ‘gouden’ schilderijen van de zeventiende-eeuwse Hollandse Meesters tot leven wekt.

Met eerste solisten Maia Makhateli en Daniel Camargo in de hoofdrollen. Bekijk hier de castlijst.

Lees hier meer: Ballet der balletten, Het Zwanenmeer

Eerste solist James Stout nodigt u uit:

Gemist: Hans van Manen: Part One 

Het meesterschap van de Nederlandse choreograaf Hans van Manen wordt al vele decennia erkend. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre van meer dan 120 balletten op zijn naam staan, die bijna alle van een tijdloze schoonheid zijn en die door topgezelschappen over de hele wereld gedanst worden. Maar Het Nationale Ballet – waaraan Van Manen als vaste choreograaf is verbonden – blijft ‘hofleverancier’ van zijn werk. In Hans van Manen: Part One trakteren wij u op drie heel diverse hoogtepunten uit zijn oeuvre.

Trois Gnossiennes  is een wonderschone pas de deux over overgave, vertrouwen en harmonie op verstilde muziek van Satie. Solo is een razende dansestafette, een ‘solo’ voor drie, omdat, zo verklaarde Van Manen destijds, Bachs Vioolpartita door haar moordende tempo niet door één mens te dansen is. Direct na de première werd het ballet al bestempeld als ‘een meesterwerk in zes minuten’. Adagio Hammerklavier is inmiddels echt een klassieker, geïnspireerd op het adagio in Beethovens muziek, onderzocht Van Manen hoe langzaam een beweging zijn kan. Of, zoals hij zijn ode aan de vertraging zelf ooit typeerde, ‘een wiel dat, na een zet, nog nét loopt, nét niet omvalt’.

Adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean nodigt u uit:

Gemist: Coppelia

Choreograaf en artistiek leider van Het Nationale Ballet Ted Brandsen werkte voor het libretto van Coppelia nauw samen met Janine Brogt, die de nodige ervaring heeft met de bewerking van klassiekers voor vooral theater en opera. Sieb Posthuma (1960-2014) creëerde de kleurrijke en magische wereld voor Coppelia en ontwerper François-Noël Cherpin, de fantasierijke en 'retro-futuristische' balletkostuums. Als toeschouwer krijg je het gevoel een fantastisch pop-up boek binnen te stappen. Bekijk hier de castlijst

Kijk hier voor meer informatie: Coppelia

Geholpen door Posthuma’s sets en de onverwoestbare score van Léo Delibes, maakt Brandsen er een vrolijk feestje van. - Het Parool 

Eerste solist Vito Mazzeo nodigt u uit:

GEMIST: the sleeping beauty

Het gouden kroonjuweel van het klassieke ballet, The Sleeping Beauty. Het Nationale Ballet kuste dit prachtige sprookje over Doornroosje al 18 keer tot leven. Choreograaf Sir Peter Wright werkte samen met ontwerper Philip Prowse, die het sprookje onderdompelde in adembenemend goud. 

'Duizelingwekkende pirouettes, adembenemend spitzenwerk en hoge sprongen (..) Het publiek kon op de première geen genoeg krijgen van de weelderige enscenering van Peter Wright.' - Het Parool

Eerste soliste Maia Makhateli nodigt u uit:

GEMIST: NOTENKRAKER & MUIZENKONING

Beleef de balletklassieker Notenkraker & Muizenkoning. De betoverende productie van choreografen Toer van Schayk en Wayne Eagling heeft al duizenden harten veroverd. Geniet vanaf 11 april van dit beroemde balletsprookje! Wil je eerst meer weten over de achtergrond van dit bijzondere sprookje, kijk dan hier: de geschiedenis van de Notenkraker.

Kinderlijke verbeelding is aan de macht. En dat werkt, ook voor volwassenen.’ - Het Parool

Choreograaf en decor- en kostuumontwerper Toer van Schayk nodigt u uit:

Gemist: balletklassieker Don Quichot

Op zaterdag 4 april zonden we het volledige ballet Don Quichot uit. Don Quichot is een voorstelling van choreograaf Alexei Ratmansky vol virtuositeit, levenslust en Spaans temperament. Een unieke kans om dit hoogtepunt voor het eerst te zien of te herbeleven. Kijk de balletklassieker tot en met 11 april hier terug. Veel kijkplezier!

Wilt u eerst wat meer achtergrondinformatie over Don Quichot, kijk dan hier.

"Het is een belevenis mee te maken hoe het theater langzaam maar zeker in lichterlaaie wordt gezet door de spectaculaire dans (..). De productie van Alexei Ratmansky is wel de beste versie van dit klassiek-romantische ballet." - De Telegraaf over Don Quichot

Eerste soliste Anna Tsygankova nodigt u uit: