Speeldata

13-28 sep 2022

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:30 incl. 2 pauzes

Tickets

n.v.t.

Shadows

Meesterlijke balletten over oorlog, macht en hoop

Een van de aangrijpendste werken uit de twintigste-eeuwse dansgeschiedenis is Kurt Jooss’ anti-oorlogsballet De Groene Tafel. Omdat Het Nationale Ballet er altijd naar streeft om een zo relevant mogelijk programma te bieden, voelt het als de juiste keuze om juist nu, in deze tijd van oorlog, deze belangwekkende en helaas momenteel weer zo actuele choreografie terug te halen. Daarom hebben we ervoor gekozen om de oorspronkelijke seizoensopener Celebrate! te vervangen door een programma met de titel Shadows. Naast De Groene Tafel presenteren we in dit programma een prachtig, hoopvol werk van Wayne McGregor en een wereldpremière van Milena Sidorova op Mozarts Symfonie nr. 25.

Meesterlijke balletten over oorlog, macht en hoop

De Duitse choreograaf Kurt Jooss creëerde zijn ballet De Groene Tafel in 1932, maar de choreografie weet tot op de dag van vandaag toeschouwers aan te grijpen en te ontroeren. Voor zijn magnum opus putte Jooss aanvankelijk inspiratie uit afbeeldingen van middeleeuwse dodendansen, maar door de actualiteit in het Duitsland van de jaren dertig kreeg het werk al gauw de lading van een aanklacht tegen machtsmisbruik en de zinloosheid van oorlog. We zien ‘hoge heren’ die aan een conferentietafel over het lot van soldaten en burgers beslissen, en daartegenover toont Jooss de slachtoffers van de oorlog, uiteindelijk samenkomend in een verstilde reidans, aangevoerd door een triomfantelijke dood.

 

Uitzonderlijk muzikaal

Naast dit meesterwerk presenteert Het Nationale Ballet in Shadows de Nederlandse première van Wayne McGregors Yugen (Japans voor sublieme schoonheid). McGregor liet zich voor dit imponerende ballet, dat begin 2018 met veel gejuich in Londen werd ontvangen, inspireren door Leonard Bernsteins monumentale Chichester Psalms, een eclectische mix van Hebreeuwse tekst, christelijke koormuziek en Broadway-jazz. McGregor geeft daaraan een uitzonderlijk muzikale vertaling, waarbij prachtige lyrische dansscènes afgewisseld worden met krachtige, dynamische groepsdelen. Het decor voor Yugen, waarin licht en schaduwen een belangrijke rol spelen, werd ontworpen door de beroemde keramische kunstenaar Edmund de Waal.

 

Tijdloos en krachtig

Het derde werk in Shadows, getiteld Regnum, is een wereldpremière van de Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova, al zeventien jaar als danseres aan Het Nationale Ballet verbonden en sinds 2021 ook Young Creative Associate bij het gezelschap. Sidorova laat zich voor haar nieuwe creatie voor 22 dansers inspireren door Mozarts Symfonie nr. 25. Het tijdloze en krachtige karakter van de muziek vormt het uitgangspunt voor een ballet over de menselijke drijfveren en de middelen die mensen, zowel binnen persoonlijke relaties als binnen de maatschappij als geheel, inzetten om macht te verkrijgen. Sidorova werkt voor dit nieuwe ballet samen met game designer Anna Dohy, die hiermee haar debuut als decorontwerper maakt. De kostuums voor Regnum worden ontworpen door François-Noël Cherpin.

Credits

Regnum
Wereldpremière
Choreografie Milena Sidorova
Muziek Wolfgang Amadeus Mozart

Yugen 
Nederlandse première
Choreografie  Wayne McGregor
Muziek  Leonard Bernstein

De Groene Tafel
Choreografie  Kurt Jooss
Muziek  F.A. Cohen

Muzikale begeleiding
Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe en het koor van Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss

Solist Nationale Koren (Yugen)
Rik de Jong (jongenssolist)

Piano (De Groene Tafel)
Olga Khoziainova
Mikhail Murach

Trailer Shadows
Anti War Ballet
Regnum behind the scenes
Yugen
Shadows trailer

‘Dit is een enorme eer, maar ook een immense verantwoordelijkheid’


Interview met Jeanette Vondersaar over De Groene Tafel

De Groene Tafel
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Regnum | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
Scènebeeld Shadows: Yugen | Foto: Michel Schnater
De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Archiefbeeld De Groene Tafel
Milena Sidorova
Milena Sidorova in de studio | Foto: Altin Kaftira
Milena Sidorova
Milena Sidorova in de studio | Foto: Altin Kaftira
In de media

‘Shadows’ is onvergetelijke spierballendans vanuit de loopgraaf’’

[De Groene Tafel] ‘‘De dood wordt ijzig vertolkt door Giorgi Potskhishvili, en Anna Tsygankova is ontroerend als ze via wanhoop en verdriet naar berusting gaat. Maar de gehele cast is simpelweg fantastisch.’’

[Yugen] De Hebreeuwse gezangen in deze gelaagde compositie, een erg mooi een-tweetje tussen Het Balletorkest en Cappella Amsterdam, sturen de dansen aan als in een bewegend natuurlandschap van emoties.

15 september

‘De Groene Tafel’ is verplichte kost voor politici’’

‘‘De Groene Tafel oogt 90 jaar na de première nog steeds sterk en overtuigend. Koddig maar ingetogen in de scènes met de wereldleiders rond de groene tafel.

[Regnum] In Sidorova’s danstaal wisselen klassieke hoofsheid en uitdagende ironie elkaar af. Met een goed gevoel voor ruimtelijkheid stuurt zij formaties over het toneel en gelukkig volgt zij niet slaafs de muziek, wat de choreografie fris houdt.

14 september

Oorlogsellende én menslievendheid in het geslaagde dansdrieluik Shadows’’

‘‘Klappen voor De Dood. Het klinkt wat wrang, maar de krachtige manier waarop de jonge Georgische danser Giorgi Potskhishvili (21) in De groene tafel (1932) het personage van De Dood vertolkt, verdient alle lof.

[Regnum] Sidorova toont zich vooral een talent in hoe ze grote groepen dansers in swingende rijen het podium ophaalt op Mozarts Symfonie No 25, live gespeeld door Het Balletorkest.

15 september

[De Groene Tafel] Anti-oorlogsballet uit 1932 vormt indrukwekkend sluitstuk van een relevante avond’’

‘‘De beide pianisten, Olga Khoziainova en Mikhail Murach, spelen de originele compositie van F. A. Cohen fabelachtig goed.

[Regnum] Sidorova werd geboren in Oekraïne en maakt de band met het land onder vuur zichtbaar in haar stuk dat handelt over macht.

[Yugen] Hoewel het stuk met strakke lijnen begint, ontvouwt het zich als een boeiende emotionele reis met danser Timothy van Poucke als leidend motief.

 

15 september
Het Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest beweegt de dans. Dat is de missie van Het Balletorkest. Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. In iedere voorstelling is het orkest op zoek naar inspirerende synergie tussen muziek en dans, om zo een betoverende ervaring te bieden voor het publiek.

Het Balletorkest

Van traditionele balletten tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Zo profileert Het Balletorkest – met Matthew Rowe als chef-dirigent - zich als hét orkest voor de dans in Nederland. Naast de voorstellingen met Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater onderhoudt Het Balletorkest een lange traditie van innovatieve – en prijswinnende - familievoorstellingen. Zo werd Creatures in samenwerking met ISH bekroond met de internationale Young Audiences Music Award, en won de voorstelling Hans & Grietje in samenwerking met Orkater diverse Musical Awards. In deze producties spelen de musici uit het hoofd, zonder dirigent en in kostuums, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel vormen van de voorstelling. In 2022 wordt deze traditie voortgezet met de voorstelling Belle en het Beest die in de Philharmonie Haarlem in première zal gaan. Tot slot werkt Het Balletorkest structureel samen met de Nationale Balletacademie. Deze samenwerking betreft onder meer het muziekcurriculum voor de leerlingen en studenten, bezoeken van studenten aan repetities van het orkest en waar mogelijk het verzorgen van de muziek bij de eindvoorstellingen van de academie. 

Meer over Het Balletorkest