De Nationale Opera presenteert

Madrigalen Claudio Monteverdi (1567-1643)

Deze productie was te zien in september 2007

MADRIGALEN

Claudio Monteverdi

Il ballo delle Ingrate
Tekst van Ottavio Rinuccini
Wereldpremière 1608, Mantua

Lamento d'Arianna
Tekst van Ottavio Rinuccini
Wereldpremière 1608, Mantua

Il combattimento di Tancredi e Clorinda
Tekst van Torquato Tasso
Wereldpremière 1624, Venetië

Over de werken

Uit Monteverdi’s opera-oeuvre zijn slechts drie avondvullende werken overgeleverd. Door drie afzonderlijke werken met elkaar te combineren, zullen verdere aspecten van deze vroege meester worden belicht. Van Arianna is alleen het Lamento bewaard gebleven, waarin de Kretenzische koningsdochter haar verlangen naar de dood bezingt als haar geliefde Theseus haar verlaten heeft. Ballo delle Ingrate en Combattimento maken beide deel uit van het achtste madrigalenboek. Ook in deze werken is de dood het centrale thema: in een dans laten gestorven dames zien wat de levenden te wachten staat als ze zich tegen de kunsten van Amor verzetten. Combattimento toont de zinloosheid van elke oorlog of strijd. In een tweegevecht doodt Tancredi een vermeende vijand, die zijn geliefde Clorinda blijkt te zijn.

Het verhaal

Il ballo delle Ingrate - I
Amore en Venere komen aan bij de ingang naar de onderwereld. Amore gaat alleen verder: hij wil namens Venere de dodengod Plutone vragen een paar ondankbare dames (Ingrate) uit de hel heel even op aarde te laten vertoeven. Zij bevinden zich in de onderwereld omdat ze bij leven de liefde hebben weerstaan. Venere spreekt de dames in het publiek toe dat ze de liefde vooral niet moeten afwijzen, en Plutone valt haar bij. Venere haalt hem over een paar Ingrate tijdelijk vrij te laten en Plutone roept dezen op tot de dans. De Ingrate moeten terug naar de onderwereld. Enkele zingen een ontroerend afscheid en waarschuwen dat men hun voorbeeld niet moet volgen.

Lamento d´Arianna - II
De Kretenzische prinses Arianna heeft de Griekse held Teseo met een list geholpen de Minotaurus te verslaan. Als zijn aanstaande bruid met hem op weg naar Athene, wordt Arianna door de ontrouwe Teseo achtergelaten op het eiland Naxos. Zij beweent haar lot en verlangt te sterven, nu ze voor hem haar vaderland heeft verlaten. Het ene moment vervloekt zij Teseo, het andere moment geeft ze uitdrukking aan de liefde die ze nog steeds voor hem voelt. Zo vergaat het wie te zeer liefheeft en te goed van vertrouwen is...

Il combattimento di Tancredi e Clorinda - III
Verteld wordt hoe de kruisridder Tancredi in een hevig gevecht gewikkeld raakt met een onbekende Saraceen. Na een korte onderbreking om uit te rusten vraagt Tancredi zijn tegenstander naar diens naam, waarop deze ontwijkend maar uitdagend antwoordt. Woedend hervatten beiden de strijd en Tancredi weet de vreemdeling dodelijk te treffen. Met zijn laatste krachten vraagt deze de kruisridder hem te dopen. Als Tancredi de helm van de overwonnene opent om hem het sacrament toe te dienen, ziet hij het gezicht van de stervende Clorinda, zijn geliefde.

Team en cast

Muzikale leiding 
Christophe Rousset
Regie 
Pierre Audi
Decor en kostuums 
Chloe Obolensky
Patrick Kinmonth
Licht 
Jean Kalman
Gevechtschoreografie 
Ger Visser
Orkest 
Les Talens Lyriques
 
IL BALLO DELLE INGRATE
Amore 
Ilse Eerens
Plutone 
Giovanni Battista Parodi
Venere 
Sarah Jouffroy
Una delle Ingrate 
Judith van Wanroij
Ombre d'Inferno 
Anders J. Dahlin
Emiliano Gonzalez-Toro
John van Halteren
Harry van der Kamp
Ingrate insieme 
Judith van Wanroij
Gaële le Roi
Anneleen Bijnen
Elizabeth Cragg
 
LAMENTO D'ARIANNA
Arianna 
Christianne Stotijn
 
IL COMBATTIMENTO DI TANCREDI E CLORINDA
Testo 
Emiliano Gonzalez-Toro
Clorinda 
Elizabeth Cragg
Tancredi 
Maarten Koningsberger
    do 23 jan Peter van der Lint, Trouw - 2007

    'Simpeler kan een toneelbeeld haast niet zijn, maar Audi creëert er, net als in zijn eerdere Monteverdi's, beelden van grote poëzie mee.'

    do 23 jan Guido van Oorschot, De Volkskrant - 2007

    'Met het grote pak snaren dat dirigent Christophe Rousset tot z'n beschikking heeft, kan hij de ruimte van boven tot beneden laten resoneren.'