De Nationale Opera presenteert

Die lustige Witwe Franz Lehár (1870-1948)

VANWEGE DE HUIDIGE GELDENDE REGELS TER BESTRIJDING VAN HET CORONAVIRUS IS DE LOSSE KAARTVERKOOP VAN PRODUCTIES UITGESTELD TOT NADER ORDER

Paringsdans in driekwartsmaat

Tijdsduur 2:00

Van Franz Léhar

Taal Duits met dialogen in diverse talen

Boventitels Nederlands en Engels

Die lustige Witwe geeft een speels en tegelijkertijd kritisch beeld van de huichelachtige omgangsvormen in de beau monde. Het bewijst maar weer eens dat operette niet oppervlakkig is maar een genre vol betekenis.

EEN BLIK IN DE SPIEGEL

Operette is een lichtere vorm van opera, een voorloper van de latere revue en musical. De verhaallijnen, met daarin allerlei liefdesintriges, doen speels aan. Maar vanachter de kolderieke scènes, laat Die lustige Witwe ons ook in de spiegel kijken en zien we hoe we met elkaar omgaan.

    vr 31 jan Trouw over Tannhäuser, 2019 ****

    'Meesterlijke enscenering van Christof Loy'

    ma 10 feb NY Times over Thomas Oliemans als Papageno (Die Zauberflöte)

    "With his fine sense of physical comedy and communicative singing style, the baritone Thomas Oliemans was a fine Papageno and the well-deserved audience darling of the show."

    ma 10 feb NY Times over Annette Dasch in Die Meistersinger

    The soprano Annette Dasch's bright, focused voice suits Eva beautifully.

Het verhaal 

Hanna Glawari, de ‘vrolijke weduwe’ uit de titel, heeft een fortuin geërfd van haar overleden man. Baron Zeta wil absoluut dat dit geld binnen Pontevedra blijft, de berooide provincie waar zij vandaan komen. Om dit te bereiken zet hij Graaf Danilo aan om met de weduwe te trouwen, en zo haar rijkdom binnen de gemeenschap te houden. Hanna en Danilo hebben echter al een voorgeschiedenis en beiden drijven elkaar tot het uiterste en nog verder in het liefdesspel dat volgt.

Christof Loy

Regisseur

De Duitse regisseur Christof Loy debuteerde in 2010 bij De Nationale Opera met Les vêpres siciliennes.

De makers 

Voor het eerst bij De Nationale Opera
Nooit eerder werd Die lustige Witwe door De Nationale Opera opgevoerd. Voor de regie tekent niemand minder dan Christoph Loy, die een grote affiniteit met het genre heeft. De Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de Duitse sopraan Annette Dasch, theaterpersoonlijkheden met een grote komische kracht, geven gestalte aan Danilo en Hanna. De rol van Baron Zeta wordt gezongen door Henk Poort, die hiermee zijn debuut maakt als solist op het toneel van De Nationale Opera. Het Nederlands Philharmonisch Orkest wordt geleid door de Sloveense dirigent Marko Letonja.

Die lustige Witwe

Operette in drie bedrijven

Libretto
Leo Stein en Victor Léon

NIEUWE PRODUCTIE VOOR DE NATIONALE OPERA
Originele productie van Grand Théâtre de Genève in een nieuwe bewerking voor De Nationale Opera

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Marko Letonja
Regie
Christof Loy
Decor
Christian Schmidt
Kostuums
Ursula Renzenbrink
Licht
Olaf Winter
Choreografie
Thomas Wilhelm
Dramaturgie
Klaus Bertisch
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Baron Mirko Zeta
Henk Poort
Valencienne
Theresa Kronthaler
Graf Danilo Danilowitsch
Thomas Oliemans
Hanna Glawari
Annette Dasch
Camille de Rosillon
Norman Reinhardt
Vicomte Cascada
José Pazos
Njegus
Sunnyi Melles

Nederlands Philharmonisch Orkest

Al 35 jaar is het Nederlands Philharmonisch Orkest samen met het Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartner van De Nationale Opera. Het orkest wordt gerekend tot de beste operaorkesten ter wereld. In september 2021 zal Lorenzo Viotti aantreden als chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nationale Opera.

Naast zijn operataken is het Nederlands Philharmonisch Orkest een vaste bespeler van Het Concertgebouw in Amsterdam. Er wordt samengewerkt met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en –solisten en vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici. Het orkest maakt klassieke muziek bereikbaar voor iedereen die er voor open staat: niet alleen op de grote podia maar ook in buurthuizen, scholen en ziekenhuizen. Zo zorgt het orkest voor de mooiste en beste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars.

Met zijn gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staat het Nederlands Philharmonisch Orkest midden in de samenleving. Jaarlijks zijn er ongeveer tweehonderd activiteiten voor muziekeducatie, buurtparticipatie en talentontwikkeling.

In seizoen 2020-2021 speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest de DNO-producties: Mefistofele, Aida, Der fliegende Holländer en Die lustige Witwe. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Le nozze di Figaro en Anna Bolena.

www.orkest.nl

Koor van De Nationale Opera
Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’Assise, Lady Macbeth van Mtsensk, Ercole amante, Boris Godoenov, La Juive, Les Troyens, Jevgeni Onjegin, Parsifal, Guillaume Tell, De legende van de onzichtbare stad Kitesj, Faust, La forza del destino, Das Floss der Medusa, Oedipe en Tannhäuser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev.

Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016.

In seizoen 2020-2021 zingt het Koor in Mefistofele, Le nozze di Figaro, Aida, Der fliegende Holländer, Die lustige Witwe, Anna Bolena en La damnation de Faust.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. Een verkorte versie van de inleiding is ook als podcast op deze website te vinden.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes