De Nationale Opera presenteert

Pagliacci / Cavalleria rusticana RUGGERO LEONCAVALLO (1857-1919) / PIETRO MASCAGNI (1863-1945)

Start verkoop 04 jun 12:00

THEATER OF HET ECHTE LEVEN

Tijdsduur 3:00

Pauzes 1

Van RUGGERO LEONCAVALLO / PIETRO MASCAGNI

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands & Engels

Pagliacci en Cavalleria rusticana vormen samen de beroemdste tweeling uit de operageschiedenis. Liefde, ontrouw, verraad, jaloezie en moord vormen belangrijke ingrediënten in deze hoogtepunten uit het Italiaanse operarepertoire.

Zuidelijk temperament

Pagliacci (‘Komedianten’) en Cavalleria rusticana  (‘Boereneer’) zijn typische voorbeelden van ‘veristische’ opera: realistische verhalen over het ‘echte’ leven van gewone mensen. Licht ontvlambaar zuidelijk temperament drijft de verhoudingen op de spits.

Pagliacci ontleent zijn spanning vooral aan de confrontatie van het dagelijks leven met de kunstwereld van het theater, terwijl in Cavalleria rusticana ongetemde passie tegenover diep geloof staat. Regisseur Robert Carsen draait de gebruikelijke volgorde om en begint met Pagliacci.

Team

Robert Carsen en Sir Mark Elder
Regisseur Robert Carsen maakte in Amsterdam en daarbuiten veel indruk met Dialogues des Carmélites, Fidelio, Carmen (dit seizoen in reprise) en Falstaff. Ook gaf hij visueel vorm aan het Gala ter gelegenheid van 50 jaar DNO. Sir Mark Elder dirigeerde bij De Nationale Opera Pelléas et Mélisande (1996) en Benvenuto Cellini (2015).

‘Wij zíjn het drama’
Carsen speelt een virtuoos spel met theater-in-het-theater. Hoe echt of hoe gespeeld zijn de emoties die we te zien krijgen? In hoeverre herkennen wij ons in de personages? De werkelijkheid wordt theater en, wanneer de maskers zijn afgevallen, wordt het theater werkelijkheid. Het koor heeft een sleutelpositie, ergens tussen de echte en de gespeelde wereld in. In de woorden van toneelschrijver Luigi Pirandello: ‘Het drama is in ons, wij zijn het drama.’ Carsen vermijdt clichés: in Pagliacci geen commedia dell’arte-types, in Cavalleria rusticana geen Siciliaanse couleur locale.

Robert Carsen

Regisseur

De Canadese regisseur Robert Carsen ensceneerde bij De Nationale Opera Dialogues des Carmélites, Fidelio, Carmen en Falstaff.

Sir Mark Elder

Dirigent

SIR MARK ELDER (muzikale leiding) is Directeur Muziek van het Hallé Orchestra, Principal Artist van het Orchestra of the Age of Enlightenment en Artistiek directeur van Opera Rara. Hij verscheen regelmatig in prominente internationale operahuizen als Covent Garden, Metropolitan Opera, Opéra National de Paris, Lyric Opera of Chicago en op het Glyndebourne en Bayreuth Festival.

Pagliacci
'Dramma' in 2 bedrijven

Libretto
Ruggero Leoncavallo

Wereldpremière
21 mei 1892
Teatro Dal Verme
Milaan

Cavalleria rusticana
'Melodramma' in 1 bedrijf

Libretto
Giovanni Targioni-Tozzetti
en Guido Menasci

Wereldpremière
17 mei 1890
Teatro Costanzi
Rome

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Sir Mark Elder
Regie
Robert Carsen
Decor
Radu Boruzescu
Kostuums
Annemarie Woord
Licht
Robert Carsen
Peter Van Praet
Dramaturgie
Ian Burton
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering koor
Ching-Lien Wu
Kinderkoor
Nieuw Amsterdams Kinderkoor
PAGLIACCI
Nedda
Ailyn Pérez
Canio
Brandon Jovanovich
Tonio
Roman Burdenko
Peppe
Marco Ciaponi
Silvio
Mattia Olivieri
CAVALLERIA RUSTICANA
Santuzza
Anita Rachvelishvili
Lola
Rihab Chaieb
Turiddu
Brian Jagde
Alfio
Roman Burdenko
Lucia
Elena Zilio

Orkest

Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest

Al ruim 30 jaar is het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartner van De Nationale Opera en wordt het gerekend tot de beste opera-orkesten ter wereld. Het Concertgebouw in Amsterdam is het vaste hoofdpodium voor de concerten van het orkest. Naast de programma’s met chef-dirigent Marc Albrecht en Gordan Nicolic (muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest) wordt samengewerkt met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en –solisten en met vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici. Het orkest maakt klassieke muziek bereikbaar voor iedereen die er voor open staat: niet alleen op de hoofdpodia maar ook op talloze avontuurlijke en ongebruikelijke podia brengt het orkest via muziek mensen samen. Zo zorgt het orkest voor de mooiste en beste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met zijn gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staat het orkest midden in de samenleving. Jaarlijks zijn er ongeveer tweehonderd activiteiten voor muziekeducatie, buurtparticipatie en talentontwikkeling. In seizoen 2019-2020 speelt Het Nederlands Philharmonisch Orkest de DNO-producties: Pagliacci I Cavalleria rusticana, Die Walküre, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en Die Frau ohne Schatten. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Così fan Tutte en La Cenerentola.

Koor

Koor van De Nationale Opera
Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’AssiseLady Macbeth van MtsenskErcole amanteBoris GodoenovLa JuiveLes TroyensJevgeni OnjeginParsifalGuillaume TellDe legende van de onzichtbare stad KitesjFaustLa forza del destinoDas Floss der MedusaOedipe en Tannhäuser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev. Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016. In seizoen 2019-2020 zingt het Koor in Pagliacci |Cavalleria rusticanaCosì fan tutteLa CenerentolaNabuccoAufstieg und Fall der Stadt MahagonnyDie Frau ohne SchattenCarmen en Rusalka.
 

Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’Assise, Lady Macbeth van Mtsensk, Ercole amante, Boris Godoenov, La Juive, Les Troyens, Jevgeni Onjegin, Parsifal, Guillaume Tell, De legende van de onzichtbare stad Kitesj, Faust, La forza del destino, Das Flos der Medusa, Oedipe en Tannhauser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev. Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016. In seizoen 2019-2020 zingt het Koor in Pagliacci |Cavalleria rusticana, Così fan tutte, La Cenerentola, Nabucco, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Die Frau ohne Schatten, Carmen en Rusalka.

Kinderkoor

Nieuw Amsterdams Kinderkoor
Nieuw Amsterdams Kinderkoor is de vaste kinderkoor-partner van Nationale Opera & Ballet. Het koor is onderdeel van Nieuw Vocaal Amsterdam, een klassieke zangopleiding voor kinderen en jongeren van 4 tot 21 jaar. In seizoen 2019-2020 is Nieuw Amsterdams Kinderkoor te horen in de opera’s Pagliacci, Die Frau ohne Schatten en Carmen en het ballet Notenkraker & Muizenkoning. Ook zingt het koor op de Open Dag en tijdens het Kinderkorenfestival.

 

    ma 28 jan Robert Carsen - NRC over Il Trittico, 1996

    “Het gaat, zo heeft juist Carsen de afgelopen jaren bewezen, bij de regie vooral om het intellectuele en dramaturgische voorwerk: het ontwikkelen van een visie op de handeling en het samen met de decorontwerper vinden van beelden om daaraan gestalte te geven.”

    ma 28 jan Mark Elder - Operamagazine 2016

    "Dat Mark Elder affiniteit met Franse opera heeft, weet iedereen die afgelopen seizoen zijn spectaculaire visie op Benvenuto Cellini van Berlioz meemaakte in Amsterdam. Zelf heb ik de partituur nooit eerder met zo veel oog voor detail, zo veel kleuren en zo veel nuance uitgevoerd gehoord. Het Rotterdams Philharmonisch was onder zijn leiding zo perfect in balans dat je ze soms hoorde fluisteren."

    ma 28 jan Robert Carsen - Het Parool 2015

    ‘ Dialogues des Carmélites van Poulenc en regisseur Robert Carsen, uitgevoerd door De Nationale Opera, is werkelijk een godswonder. (…) Heel sterk en zeldzaam intelligent.’

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes