De Nationale Opera presenteert

La Cenerentola GIOACCHINO ROSSINI (1792-1868)

Start verkoop 04 jun 12:00

ASSEPOESTER À LA ROSSINI

Tijdsduur 3:05

Pauzes 1

Van Rossini

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

De uitbundige opera La Cenerentola (Assepoester), voor het eerst te zien in Nationale Opera & Ballet, belooft een onvergetelijke decemberproductie te worden voor de hele familie. 

Voor La Cenerentola gelden speciale kinderprijzen!

Assepoester
 

Ware liefde

In La Cenerentola, in de regie van Laurent  Pelly, vindt Angelina  - oftewel Assepoester  -  de ware liefde bij haar prins. Ze wordt nu eens niet dwars gezeten door een gemene schoonmoeder, maar door een kwaadaardige stiefvader.

Vrolijke verkleedpartijen

Er komt in La Cenerentola noch een traditionele pompoenkoets voor, noch gouden muiltjes, maar verkleedpartijen zijn er des te belangrijker. Zoals gebruikelijk ontwerpt Laurent  Pelly zelf de kleurrijke kostuums.
 

Achtergrond
 

Rossini

Typische Rossini-elementen zijn levendige ensembles en veeleisende solopartijen met halsbrekende coloraturen (snelle loopjes). Dit geldt vooral voor Angelina  en Don Ramiro, haar sprookjesprins.

Rossini

Populaire opera

De wereldpremière (1817) van La Cenerentola, in Rome tijdens het carnavalseizoen, werd een waar fiasco. De zangers, vol angst voor de veeleisende muziek, slaagden er niet in het publiek te overtuigen. Maar Rossini bleef vol zelfvertrouwen: “Domkoppen! Nog voor carnaval voorbij is, gaat iedereen van haar houden...” En hij kreeg gelijk: de opera werd binnen en buiten Italië al snel bijzonder populair. Na Rossini’s dood verdween La Cenerentola van de speellijsten, om vanaf 1920 een comeback te maken.

 

Team en cast La Cenerentola
 

Gevoel voor komedie
Een ‘dramma giocoso’ (komisch drama) als La Cenerentola staat of valt met een sprankelende uitvoering. Regisseur Laurent Pelly staat bekend om zijn fijnzinnige gevoel voor komedie; hij oogstte dan ook veel bewondering met zijn ensceneringen van L’amour des trois oranges en L’étoile voor DNO. Zijn poëtische beeldtaal garandeert een fascinerende regie.

Dirigent Daniele Rustioni debuteert bij DNO, evenals mezzosopraan Isabel Leonard als Angelina. Eerder schitterden hier in het Rossini-repertoire de tenor Lawrence Brownlee, de bas Roberto Tagliavini en de sopraan Julietta Aleksanyan.

 

Orkest

 

Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest
Al ruim 30 jaar is het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartner van De Nationale Opera en wordt het gerekend tot de beste opera-orkesten ter wereld.

Het Concertgebouw in Amsterdam is het vaste hoofdpodium voor de concerten van het orkest. Naast de programma’s met chef-dirigent Marc Albrecht en Gordan Nicolic (muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest) wordt samengewerkt met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en –solisten en met vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici. Het orkest maakt klassieke muziek bereikbaar voor iedereen die er voor open staat: niet alleen op de hoofdpodia maar ook op talloze avontuurlijke en ongebruikelijke podia brengt het orkest via muziek mensen samen. Zo zorgt het orkest voor de mooiste en beste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars.

Met zijn gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staat het orkest midden in de samenleving. Jaarlijks zijn er ongeveer tweehonderd activiteiten voor muziekeducatie, buurtparticipatie en talentontwikkeling.

In seizoen 2019-2020 speelt Het Nederlands Philharmonisch Orkest de DNO-producties: Pagliacci I Cavalleria rusticana, Die Walküre, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en Die Frau ohne Schatten. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Così fan Tutte en La Cenerentola.
 

Koor

Koor van De Nationale Opera
Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’AssiseLady Macbeth van MtsenskErcole amanteBoris GodoenovLa JuiveLes TroyensJevgeni OnjeginParsifalGuillaume TellDe legende van de onzichtbare stad KitesjFaustLa forza del destinoDas Floss der MedusaOedipe en Tannhäuser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev. Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016. In seizoen 2019-2020 zingt het Koor in Pagliacci |Cavalleria rusticanaCosì fan tutteLa CenerentolaNabuccoAufstieg und Fall der Stadt MahagonnyDie Frau ohne SchattenCarmen en Rusalka.

 

 

Coproductie met Grand Théâtre de Genève en Santa Fe Opera

La Cenerentola
'Dramma giocoso' in 2 bedrijven

Libretto
Jacopo Ferretti
Wereldpremière
25 januari 1817
Teatro Valle Rome

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Daniele Rustioni
Regie en kostuums
Laurent Pelly
Decor
Chantal Thomas
Licht
Duane Schuler
Orkest
Nederlands Kamerorkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering Koor
Ching-Lien Wu
Don Ramiro
Lawrence Brownlee
Clorinda
Julietta Aleksanyan-De Nationale Opera Studio
Angelina
Isabel Leonard
Alidoro
Roberto Tagliavini
Dandini
Alessio Arduini
Don Magnifico
Nicola Alaimo
Tisbe
Annunziata Vestri

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes

Familie-inleidingen

Er is voor La Cenerentola een speciale interactieve inleiding voor het hele gezin op:

wo 18, zo 22, do 26 en za 28 december

Aanvangstijd: circa 1 uur voor aanvang voorstelling
Kosten inleiding: gratis i.c.m een kaartje voor de voorstelling
 

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 11 november La Cenerentola

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (studenten, CJP, Stadspas), gratis voor
Geefkringleden van De Nationale Opera en Het Nationale
Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet.

    di 29 jan De Telegraaf over L’etoile 2014

    ‘Deze nieuwe productie is nog veel leuker, mede dankzij de gesproken dialogen waarop Pelly als ervaren toneelregisseur haarscherp vat heeft. Het is allemaal oergeestig, flitsend qua timing en rijk van lichaamstaal. De spanning zakt geen moment in.’

    di 29 jan De Volkskrant over l'étoile 2014

    ‘ Regisseur Laurent Pelly laat dat alles letterlijk op rolletjes lopen.’