De Nationale Opera presenteert

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny KURT WEILL (1900-1950)

WAAR HET PARADIJS EEN HEL WORDT

Tijdsduur 2:45

Pauzes 1

Van Weill

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht is een sarcastische parabel over een doorgeslagen kapitalisme. In Mahagonny mag alles, als er maar betaald wordt. Weills mengvorm van klassiek, jazz en populaire deuntjes zorgt voor wervelend muziektheater.

© Pascal Victor; Festival d'Aix-en-Provence

Doe wat je wil!
Na het succes van hun kleinschalige Mahagonny Songspiel (1927) werkten Weill en Brecht het gegeven uit tot een avondvullende opera. Terwijl Mahagonny in het songspiel aanvankelijk nog iets van een paradijs had, zien we in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny een stad die is gesticht om mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. De voornaamste regel is dat iedereen moet doen wat hij wil: vreten, seks, boksen, zuipen… Alleen geen geld hebben is een zonde. Aan het eind gaat Mahagonny in vlammen op.

Historische achtergrond
De eerste opvoeringen van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny vielen samen met de eindtijd van de progressieve Weimarrepubliek. Schandalen rond de première en volgende voorstellingen kwamen vooral voort uit extreemrechtse sabotage.

Team en cast
 

Regisseur Ivo van Hove werkt in zijn enscenering zoals vaker met videoprojecties van Tal Yarden. Jan Versweyveld, Van Hoves vaste scenograaf, ontwerpt decor en licht. Een aantal van de zangers is vaker te zien geweest bij DNO: Doris Soffel (Leokadja Begbick), Alan Oke (Fatty), Sir Willard White (Dreieinigkeitsmoses), Nikolai Schukoff (Jim Mahoney) en Thomas Oliemans (Bill).

Markus Stenz
Dirigent Markus Stenz geniet een bijzondere reputatie als vertolker van eigentijds repertoire. Hij was de dirigent van Kurtágs Fin de partie in het Opera Forward Festival 2019. Sinds het seizoen 2012-2013 is hij chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, in deze productie staat hij voor het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Ivo van Hove
Ivo van Hove heeft inmiddels een grote internationale carrière opgebouwd in Londen en New York. Hij is directeur van Internationaal Theater Amsterdam (de nieuwe naam voor Toneelgroep Amsterdam). Tot zijn operaproducties behoren Lulu en Der Ring des Nibelungen (Opera Vlaanderen), De zaak Makropulos, Iolanta, Der Schatzgräber en Salome (DNO) en de wereldpremière van Brokeback Mountain (Teatro Real in Madrid).

 

Coproductie met Festival d’Aix-en-Provence, Metropolitan Opera, New York, Opera Vlaanderen en Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

Opera in 3 bedrijven
Libretto
Bertolt Brecht
Wereldpremière
9 maart 1930
Neues Theater Leipzig

 

Ivo van Hove

Regisseur

Ivo van Hove (regie) werd in 2001 benoemd tot directeur van Toneelgroep Amsterdam en leidde het Holland Festival van 1998 tot 2004.

Markus Stenz

Dirigent

De Duitse dirigent MARKUS STENZ (muzikale leiding) geniet een bijzondere reputatie op het gebied van eigentijds symfonisch en muziekdramatisch repertoire.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Markus Stenz
Regie
Ivo van Hove
Decor
Jan Versweyveld
Kostuums
An D'huys
Licht
Jan Versweyveld
Video
Tal Yarden
Dramaturgie
Jan Vandenhouwe
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Leokadja Begbick
Doris Soffel
Fatty
Alan Oke
Dreieinigkeitsmoses
Sir Willard White
Jenny Hill
Lauren Michelle
Jim Mahoney
Nikolai Schukoff
Jack O’Brien/ Tobby Higgins
Sean Panikkar
Bill
Thomas Oliemans
Joe
Peixin Chen
Sechs Mädchen
Kristina Bitenc,
Thembinkosi Magagula
Maria Novella Malfatti
Veerle Sanders
Leonie van Rheden,
Cathy-Di Zhang

 

Orkest

Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest
Al ruim 30 jaar is het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartner van De Nationale Opera en wordt het gerekend tot de beste opera-orkesten ter wereld.

Het Concertgebouw in Amsterdam is het vaste hoofdpodium voor de concerten van het orkest. Naast de programma’s met chef-dirigent Marc Albrecht en Gordan Nicolic (muzikaal leider van het Nederlands Kamerorkest) wordt samengewerkt met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en –solisten en met vertegenwoordigers van een nieuwe generatie topmusici. Het orkest maakt klassieke muziek bereikbaar voor iedereen die er voor open staat: niet alleen op de hoofdpodia maar ook op talloze avontuurlijke en ongebruikelijke podia brengt het orkest via muziek mensen samen. Zo zorgt het orkest voor de mooiste en beste muziekervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars.

Met zijn gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Amsterdamse Indische buurt, staat het orkest midden in de samenleving. Jaarlijks zijn er ongeveer tweehonderd activiteiten voor muziekeducatie, buurtparticipatie en talentontwikkeling.

In seizoen 2019-2020 speelt Het Nederlands Philharmonisch Orkest de DNO-producties  Pagliacci I Cavalleria rusticana, Die Walküre, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en Die Frau ohne Schatten. Het Nederlands Kamerorkest zal te horen zijn in Così fan Tutte en La Cenerentola.
 

Koor

Koor van De Nationale Opera
Het vaste koor van De Nationale Opera bestaat uit een kern van 50 zangers en wordt regelmatig aangevuld met freelance koorleden voor de grote producties. Het Koor heeft heel wat mijlpalen op zijn naam staan, waaronder Saint François d’AssiseLady Macbeth van MtsenskErcole amanteBoris GodoenovLa JuiveLes TroyensJevgeni OnjeginParsifalGuillaume TellDe legende van de onzichtbare stad KitesjFaustLa forza del destinoDas Floss der MedusaOedipe en Tannhäuser, evenals concerten van Der fliegende Holländer in Rotterdam, Parijs en Dortmund en Daphnis et Chloé met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev. Sinds 1 september 2014 is Ching-Lien Wu artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera. Het Koor werd door het gezaghebbende tijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot Beste Operakoor 2016. In seizoen 2019-2020 zingt het Koor in Pagliacci |Cavalleria rusticanaCosì fan tutteLa CenerentolaNabuccoAufstieg und Fall der Stadt MahagonnyDie Frau ohne SchattenCarmen en Rusalka.

 

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 24 februari Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny  

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (studenten, CJP, Stadspas), gratis voor
Geefkringleden van De Nationale Opera en Het Nationale
Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet.

    do 31 jan NRC***** over Van Hove - Een klein leven, 2018

    ‘ Dit is theater in zijn meest glorieuze vorm’

    do 31 jan Trouw over Van Hove - Salome (2017)

    “Het schokt vooral zo omdat Van Hove zich daarvóór mooi inhoudt, met de koele maatpak-esthetiek die we van hem kennen. Het is zodoende Van Hove’s avond […].”

    do 31 jan De Volkskrant over Van Hove - Salome, 2017

    ‘De fantasie prikkelen doet Van Hove zeker.’