De Nationale Opera presenteert

Madama Butterfly Giacomo Puccini (1858-1924)

Doorvoeld en expressief

Tijdsduur 2:50

Pauzes 1

Van Giacomo Puccini

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

Robert Wilsons wonderschone enscenering van Puccini’s hartverscheurende Madama Butterfly accentueert met zijn strakke stilering de tragiek van het verhaal. De in 2002 met veel enthousiasme ontvangen enscenering keert voor een tweede keer terug.

Novelle, toneelstuk en opera

De opera is naar het toneelstuk Madame Butterfly van David Belasco. Dat is op zijn beurt gebaseerd op een novelle van John Luther Long over het zestienjarige Japanse meisje Cio-Cio-San (Butterfly).

Het verhaal van Madama Butterfly

Cio-Cio-San trouwt met de Amerikaanse marineofficier Captain Pinkerton, krijgt met hem een kind maar wordt dan in de steek gelaten. Het drama in dit waargebeurde verhaal is compleet wanneer Pinkerton drie jaar later, vergezeld door zijn echtgenote, terugkeert naar Japan om zijn kind op te halen. Butterfly zag haar verbintenis met de Amerikaanse officier Pinkerton als een echt huwelijk, voor hem was het slechts een exotisch avontuurtje. Cio-Cio-San pleegt zelfmoord: “Met ere sterven wie niet met ere kan blijven leven”, zo formuleert Cio-Cio-San, alias Madama Butterfly, de kern van het harakiri-principe.

synopsis

Oost en West

De compositie van Puccini vertoont boeiende tegenstellingen tussen Oost en West: er komen leidmotieven in de stijl van Wagner in voor, maar ook authentieke Japanse melodieën, waarnaar de componist uitgebreid onderzoek had gedaan. Puccini zelf vond Madama Butterfly zijn meest doorvoelde en expressieve opera.

Wilsons abstracte beeldtaal

Robert Wilson (regie, decor en licht) houdt zijn beeldtaal abstract en vermijdt sentimentaliteit, ook in Madame Butterfly. Bij hem geen quasi-oosterse kitsch met dribbelende Japanse vrouwtjes. Een écht oosters element is zijn manier van omgaan met de tijdbeleving. Minutieus gechoreografeerde, langzame bewegingen doen denken aan het Japanse Nôh-theater. Decors en kostuums zijn prachtig in hun soberheid. Minstens zo belangrijk is het licht, waarmee Wilson als het ware schildert en boetseert.

 

Muzikaal leider en cast

Jader Bignamini dirigeert voor het eerst bij DNO. De rol van Cio-Cio-San wordt gezongen door Elena Stikhina (DNO-debuut) en Suzuki door Enkelejda Shkosa (Zita in Gianni Schicchi, 2017). Pinkerton is Gianluca Terranova (DNO-debuut).

 

Orkest

Residentie Orkest
Het Residentie Orkest bestaat meer dan 100 jaar en behoort tot de grote gerenommeerde symfonieorkesten van Nederland. Het orkest speelt, in afwachting van het nieuwe Haagse cultuurcomplex, in het Zuiderstrandtheater (Scheveningen),
maar ook op plekken als poptempel Paard van Troje en is te horen op belangrijke podia in binnen- en buitenland. De jonge Brit Nicholas Collon is chef-dirigent en artistiek adviseur. Recente DNO-producties: De speler, Dialogues des Carmélites, The New Prince en La bohème

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Jader Bignamini
Regie, decor en licht
Robert Wilson
Kostuums
Frida Parmeggiani
Orkest
Residentie Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Madama Butterfly (Cio-Cio-San)
Elena Stikhina
Suzuki
Enkelejda Shkosa
Kate Pinkerton
Anneleen Bijnen
F.B. Pinkerton
Gianluca Terranova
Sharpless
Brian Mulligan
Goro
Saverio Fiore
Il principe Yamadori
Tim Kuypers
Lo zio Bonzo
Carlo Cigni
Yakusidé
Harry Teeuwen
Il commissario imperiale
Opera Studio
L’ufficiale del registro
John van Halteren
La madre di Cio-Cio-San
Marieke Reuten
La zia
Tomoko Makuuchi
Cugina
Dana Ilia
    do 08 feb Het Financieele Dagblad

    Puccini-klassieker in minimalistische opzet verbluft door harmonisch samenspel van licht, kostuums en kleur.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante
details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 08 april Madama Butterfly

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (Vrienden), € 5 (studenten),

Gratis voor Donateurs, Geefkringleden van Het Nationale
Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet.
foyeravond