De Nationale Opera presenteert
De laatste man die alles wist
THEATRE OF THE WORLD
Louis Andriessen
Grotesque in 7 scènes
Libretto van Helmut Krausser
Wereldpremière 11 juni 2016, Koninklijk Theater Carré, Amsterdam
Coproductie met Los Angeles Philharmonic en het Holland Festival 2016
**** 'Andriessens zesde opera is wervelend spektakel' - Trouw
‘Theatre of the World (..) zou zomaar eens Louis Andriessens beste opera kunnen zijn.’
**** 'Meesterlijke opera van Andriessen' - NRC Handelsblad
'Andriessen overrompelt met groteske ’Theatre of the world’ - Noordhollands Dagblad
Louis Andriessen schetst samen met librettist Helmut Krausser het verhaal van een kleurrijk personage in zijn nieuwe opera Theatre of the World. Net als Andriessen, keert ook Reinbert de Leeuw met zijn ensemble Asko|Schönberg terug bij De Nationale Opera. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie. Alle ingrediënten voor een bijzondere opera.
Inleiding
"Het theater van Andriessen"
door Mirjam Zegers
In het kort
Theatre of the World is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Hij wordt gezien als de laatste Renaissance-man, een geleerde die op alle gebieden thuis was. Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Eén van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze aanschouwelijk gemaakt.
Het verhaal
In Theatre of the World maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher uiteindelijk dezelfde kan blijven die hij is, zal hij dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.

Pierre Audi
RegisseurPIERRE AUDI (regie) werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Van januari 2013 tot september 2018 was hij directeur van De Nationale Opera. In de tijd dat hij leiding gaf aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten geweest dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Reinbert de Leeuw
Muzikale leidingREINBERT DE LEEUW (muzikale leiding) studeerde piano en muziektheorie aan het Amsterdamse Conservatorium, gevolgd door een compositiestudie bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds de oprichting in 1974 is hij vaste dirigent van ASKO|Schönberg.
TEAM EN CAST
- Muzikale leiding
- Reinbert de Leeuw
- Regie
- Pierre Audi
- Decor en video
- Quay Brothers
- Kostuums
- Florence von Gerkan
- Licht
- Jean Kalman
- Dramaturgie
- Klaus Bertisch
- Ensemble
- Asko|Schönberg
- Athanasius Kircher
- Leigh Melrose
- A boy
- Lindsay Kesselman
- Pope Innozenzo XI
- Marcel Beekman
- Sor Juana Ínes de la Cruz
- Cristina Zavalloni
- The carnifex
- Mattijs van de Woerd
- A couple of secret lovers (He and She)
- Nora Fischer, Martijn Cornet
- Janssonius
- Steven Van Watermeulen
- Die Nachwelt (in person van Voltaire, Descartes, Goethe en Leibnitz)
- Jeroen de Vaal, Pascal Pittie, Michael Wilmering, Tomeu Bibiloni
- Raffaele Fabretti
- Steven Van Watermeulen
- Three witches
- Charlotte Houberg, Sophie Fetokaki, Ingeborg Bröcheler – talent
Creatie
De componist Louis Andriessen heeft zowel nationaal als internationaal een zeer indrukwekkende carrière opgebouwd. Bij De Nationale Opera waren van hem te bewonderen: Reconstructie (1969), De Materie (1989), ROSA - a Horse Drama (1994), Writing to Vermeer (1999) en als laatste La Commedia (2008).
Libretto
Het libretto voor Theatre of the World is van Helmut Krausser, schrijver, dichter en toneelschrijver. Hij wordt internationaal geroemd als een van de beste auteurs van de jonge Duitse generatie. In De Groene Amsterdammer werd hij 'een Duitse Umberto Eco' genoemd, vanwege zijn complexe verhalen, die vaak een sterk historische basis hebben. Krausser brak eind vorige eeuw door met de roman Melodieën.
Gebroeders Quay
De eeneiige tweeling bouwt aan een raadselachtig en duister oeuvre: eigenzinnige animatiefilms, waarvoor zij zelf alles bedenken en maken. In 2014 was in EYE een grote tentoonstelling van hun werk te zien.
Hoofdrol
Een van de hoofdrollen wordt vertolkt door Cristina Zavalloni, de huidige ‘muze’ van Louis Andriessen, die over haar zei: “Ik hoorde haar voor het eerst in Den Haag [...] en viel van mijn stoel.”
Muziek
Asko|Schönberg is gespecialiseerd in hedendaagse klassieke muziek. Reinbert de Leeuw dirigeert dit fameuze ensemble. Hij is daarmee terug bij De Nationale Opera waar hij al meer opera’s van Andriessen leidde.
Inleidingen
Voorafgaand aan elke voorstelling is er een inleiding door Mirjam Zegers. Deze is alleen toegankelijk in combinatie met een voorstellingsticket. Heeft u uw ticket via Holland Festival of via Nationale Opera & Ballet gekocht, klik dan hier om u aan te melden voor de inleiding:
aanmelden
Let op: de inleiding begint één uur voor aanvang van de voorstelling!
‘Louis Andriessen is the great argumentative opera composer of our day .. He is, moreover, a master of operatic argument.’ - Mark Swed, Los Angeles Times
‘Theater of the World” is a lavish, bawdy, enthusiastically semi-coherent fantasia on early modern culture, but Mr. Andriessen has grown ever more expert as a technician.’- Zachary Woolfe, New York Times
‘Demonische schoonheid’ en ‘Een grotesk en rebels meesterwerk’ - Anne van Driel, de Volkskrant
Andriessens' score is a holiday of inventiveness and the distillation of a lifetime's creativity.