De Nationale Opera presenteert
Absurd en komisch
L'ÉTOILE
Emmanuel Chabrier
Opéra bouffe en trois actes
Libretto van Eugène Leterrier en Albert Vanloo
Wereldpremière 28 november 1877, Théâtre des Bouffes Parisiens, Parijs
DEZE PRODUCTIE
Nieuwe productie
Première 4 oktober 2014
Nieuwe spreekteksten van Agathe Mélinand
L’étoile van Emmanuel Chabrier is vrolijk muziektheater op zijn best, gelardeerd met een flinke dosis zwarte humor.
In het kort
Gruwelijk ritueel
In een fantasieland laat koning Ouf I op zijn verjaardag steevast iemand spietsen wegens majesteitsschennis, voor zijn eigen plezier en dat van het volk. Dit jaar lijkt de respectloze marskramer Lazuli het slachtoffer te worden nadat hij de koning een oorvijg heeft gegeven. Maar de hofastroloog waarschuwt Ouf: zijn ster is zo sterk verbonden met die van Lazuli dat hij eveneens zal sterven. Prompt laat de koning de marskramer in zijn paleis vertroetelen. Als door een jaloerse minister een aanslag op Lazuli wordt gepleegd, vreest Ouf het ergste en denkt hij dat nu ook zíjn laatste uur heeft geslagen. Door alle klokken terug te zetten probeert hij tijd te winnen. Maar Lazuli leeft nog. De koning schenkt hem de hand van prinses Laoula en benoemt het jonge paar tot zijn opvolgers. Het gruwelijke ritueel wordt afgeschaft. De chaotische ontwikkelingen krijgen in het decor vorm door doolhofachtige trappen en wegen. Soms leiden die naar de top, soms lopen ze dood.
Achtergrond
Dirigent Patrick Fournillier is voor het eerst te gast bij De Nationale Opera, regisseur Laurent Pelly gaf met zijn geestige productie van L’amour des trois oranges al eerder acte de présence. Van de zangers maken de meesten hun huisdebuut; mezzosopraan Stéphanie d’Oustrac (Lazuli) zong hier Idamante in Idomeneo, net als Lazuli een travestierol.
Productie
Stéphanie d’Oustrac
Met haar slanke postuur en grote acteertalent wordt Stéphanie d’Oustrac veel gevraagd voor ‘jongensrollen’ zoals Cherubino in Le nozze di Figaro. Zij trad op tijdens het Festival d’Aix-en-Provence en ging met Les Arts Florissants op tournee door Europa en de Verenigde Staten. Met regisseur Laurent Pelly werkte ze eerder samen aan La belle Hélène, La Périchole en Les contes d’Hoffmann.
Team, Cast en Koor
- Muzikale leiding
- Patrick Fournillier
- Regie
- Laurent Pelly
- Decor
- Chantal Thomas
- Kostuums
- Laurent Pelly
i.s.m. Jean-Jacques Delmotte - Licht
- Joël Adam
- Dramaturgie
- Agathe Mélinand
- Orkest
- Residentie Orkest
- Koor
- Koor van De Nationale Opera
- Instudering koor
- Nicholas Jenkins
- Ouf I
- Christophe Mortagne
- Lazuli
- Stéphanie d’Oustrac
- La Princesse Laoula
- Hélène Guilmette
- Siroco
- Jérôme Varnier
- Hérisson de Porc-Épic
- Elliot Madore
- Aloès
- Julie Boulianne
- Tapioca
- François Piolino
- Patacha
- François Soons
- Zalzal
- Harry Teeuwen
- Le Maître
- Jeroen van Glabbeek
- Le Chef de la Police
- Richard Prada
- Les Demoiselles d'Honneur
- Hrafnhildur Árnadóttir
Lilian Farahani
Zinzi Frohwein
Sidsel Aja Eriksen
Merlijn Runia
Chloe Schaaf
Creatie
Sprankelende muziek
Door het komische spel met de manier waarop de hoofdpersonen menen dat de sterren hun lot bepalen is L’étoile een van de vermakelijkste stukken in zijn soort. Chabrier zette een speels libretto vol theatrale mogelijkheden op sprankelende muziek. Zo zegt koning Ouf bijvoorbeeld luidop zijn eigen naam, om zijn gemoed te luchten: ‘ouf… ouf!’ Als je de letters verwisselt, krijg je ‘fou’, nar… L’étoile is politiek theater van het absurde, dromerig en vilein tegelijk.
Orkest
Residentie Orkest
Sinds zijn eerste concert in 1904 heeft het Residentie Orkest zich ontwikkeld tot een van de gerenommeerde symfonieorkesten van Nederland. Het orkest verzorgt concertseries in de eigen Dr. Anton Philipszaal in Den Haag en is te horen op grote podia in binnen- en buitenland. De nachtegaal en De speler zijn recente DNO-producties waarin het orkest te horen was.
Inleidingen
De Nationale Opera verzorgt inleidingen voorafgaand aan iedere voorstelling. Deze beginnen 45 minuten vóór aanvang en vinden plaats in de foyer op het tweede balkon van Nationale Opera & Ballet. Bij producties buiten Nationale Opera & Ballet zijn de inleidingen op de betreffende locatie. Deskundigen geven achtergrondinformatie en interessante details over de betreffende productie. De inleidingen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen zijn mede mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Vrienden van De Nationale Opera.
Programmaboek
U kunt hier het programmaboek voor de voorstelling L'étoile bekijken (PDF, 1.07 MB):
Programmaboek‘Het is allemaal oergeestig, flitsend qua timing en rijk van lichaamstaal. De spanning zakt geen moment in. […] Dé vocale ster is het koor van de Nationale Opera. In de orkestbak heeft de dirigent Patrick Fournillier stevig greep op de partituur. Onder zijn leiding bevestigen de musici van het Residentie Orkest hun reputatie op het gebied van Frans repertoire.’
‘Alles deugt aan dit muzikale kluchtspel. De combinatie van decors, kostuums, de typecasting en vooral de tot in de puntjes verzorgde personenregie staan garant voor een superieur avondje vertier. […] de grootste gein zit hem in het perfecte samenspel van alle, vrijwel uitsluitend Franse, zangers.’
‘Pelly is thuis in het komische genre en pakt het serieus aan, alles is tot in de puntjes uitgewerkt. […] Voor de cast is dirigent Patrick Fournillier – nieuw aan het Waterlooplein – een goeie. Hij snapt dat zangers ruimte nodig hebben, en laat het Koor van De Nationale Opera floreren.’
‘Alle personages op het podium spelen een spel met de werkelijkheid. Zelfs het toneelbeeld (een labyrintisch paleis vol klokken en draaiende tandwielen) lijkt een façade voor een andere realiteit. Zo balanceert Pelly’s L’étoile vernuftig tussen droom en realiteit, tussen absurdisme en realisme.’
'Lof zij Pelly, koning der regisseurs'
'In La Voix Humaine, is het drama intens dankzij de geweldige prestatie, zowel qua zang als spel, van Stéphanie d'Oustrac.'