De Nationale Opera presenteert

Armide Christoph Willibald Gluck (1714-1787)

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2013 / 2014

Armide

Christoph Willibald Gluck
Drama héroïque en cinq actes
Libretto van Philippe Quinault
Wereldpremière 23 september 1777, Académie Royale de Musique, Parijs

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 6 oktober 2013

Over de opera

De mooie Armide beschikt over toverkrachten, maar deze baten haar weinig bij haar liefde voor de kruisridder Renaud, die eigenlijk haar vijand is. Hoezeer zij hem ook met idyllische taferelen weet te betoveren, ze staat machteloos tegenover zijn onbedwingbare behoefte aan steeds nieuwe heldendaden. Uiteindelijk blijft ze razend van liefdesverdriet achter. De stof voor Armide is ontleend aan Torquato Tasso’s Gerusalemme liberata en werd al een eeuw eerder voor Lully tot libretto bewerkt. De operahervormer Gluck hoefde hierin maar weinig veranderingen aan te brengen en creëerde met Armide een van zijn meest rijkgeschakeerde personages. Het eigenzinnige karakter van de tovenares staat in sterk contrast met de geloofsijver van de kruisridders. Met louter muzikale middelen schept de componist een vrouw van wie een buitengewone aantrekkingskracht uitgaat en wier innerlijke strijd tot in de fijnste nuances invoelbaar wordt. Gluck zelf verklaarde dat hij tijdens het componeren meer als schilder en dichter dan als musicus te werk was gegaan.

‘Wie deze uit het diepst van de menselijke ziel geputte klanken hoort, raakt door de onopgesmukte, oprechte en nergens te sterk aangezette vertolking van zuiver menselijke gevoelens ontroerd als nauwelijks ooit tevoren.’ - Franz Liszt

 

Armide productiefoto
Armide productiefoto
Armide productiefoto

Over deze productie

Ook al is Armide een oppermachtige en aantrekkelijke tovenares, tegen de liefde is ze weerloos. Ze weet de kruisridder Renaud in haar ban te krijgen, maar moet hem laten gaan als zijn strijdmakkers hem op zijn plicht wijzen. Armide, die heen en weer geslingerd wordt tussen uitersten van emoties, inspireerde Gluck tot een van zijn kleurrijkste personages. Met veel belangstelling wordt uitgekekeken naar het DNO-debuut van de Australische regisseur Barrie Kosky en dat van de Canadese sopraan Karina Gauvin in de titelrol.

Armide trailer

Het verhaal

I
Damascus, ten tijde van de kruistochten. Prinses Armide heeft met haar magische charmes veel helden kunnen overmeesteren maar de kruisridder Renaud lijkt hiervoor immuun. In een droom zag ze hoe hij haar dodelijk trof, terwijl zij verliefd op hem was geworden. Haar oom Hidraot, magiër en koning van Damascus, dringt erop aan dat zij een echtgenoot kiest; voor Armide kan dat alleen de man zijn die Renaud verslaat. Het volk van Damascus huldigt Armide. Hun lofzangen worden onderbroken als Aronte komt melden dat Renaud alle krijgsgevangenen eigenhandig heeft bevrijd. Dit moet gewroken worden!

II
Renaud beveelt Artémidore, een van de door hem geredde medestrijders, in zijn plaats naar het kamp van de kruisvaarders te gaan. Zelf is hij door hun aanvoerder Godefroi verbannen. Artémidore waarschuwt Renaud tevergeefs voor Armide. Hidraot en Armide roepen de hulp van de onderwereld in. Renaud verfrist zich aan een rivier en geniet van de schoonheid van de natuur. Als najaden, nymfen en herderinnen vermomde geesten zingen hem in slaap. Armide wil de weerloze ridder doorsteken maar kan dit niet opbrengen. Daarop draagt ze haar geesten op om hen beiden naar het einde van de wereld te brengen, zodat ze Renauds liefde kan opwekken.

III
Het is Armide gelukt om Renaud in haar ban te krijgen. Nu wil ze nog worden genezen van haar gevoelens voor hem. De Haat moet haar hierbij helpen. Wederom deinst Armide terug, waarop de Haat haar vervloekt: eeuwig zal ze onderworpen zijn aan de liefde!

IV
Ubalde en een Deense ridder komen Renaud bevrijden. Met een diamanten schild en een gouden scepter verjagen ze monsters die de weg naar Armides paleis versperren. Twee demonen in de gedaanten van hun geliefden proberen hen te verleiden maar verdwijnen na een tik met de gouden scepter.

V
Uit angst Renaud te verliezen raadpleegt Armide de onderwereld. Ze laat haar geliefde achter in haar paleis. Ubalde laat Renaud in het diamanten schild kijken, waarop deze schrikt van zijn eigen toestand. Vol plichtsbesef wil hij samen met hen vertrekken. Op dat moment keert Armide terug. Zij is wanhopig omdat Renaud haar gaat verlaten en dreigt hem na haar dood als geest te zullen achtervolgen. Armide bezwijmt en de kruisridders vertrekken. Als ze bijkomt, laat Armide het paleis verwoesten, waar hun liefde zich afspeelde. Ze vertrekt woedend om zich op Renaud te wreken.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Ivor Bolton
Regie 
Barrie Kosky
Decor en kostuums 
Katrin Lea Tag
Licht 
Franck Evin
Dramaturgie 
Bettina Auer
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Koor 
Koor van De Nationale Opera
Instudering koor 
Nicholas Jenkins
Armide 
Karina Gauvin
Hidraot 
Andrew Foster-Williams
Renaud 
Frédéric Antoun
Artémidore/Le Chevalier Danois 
Sébastien Droy
Ubalde/Aronte 
Henk Neven
Phénice 
Karin Strobos
Sidonie/La Naïade/Une Bergère/Un Démon sous la figure de Mélisse 
Ana Quintans
La Haine 
Diana Montague
Deux Coryphées 
Julia Westendorp
Karin Strobos
Un Plaisir 
Francesca Russo Ermolli
Choeur des Coryphées 
Julia Westendorp
Francesca Russo Ermolli
John van Halteren
Harry Teeuwen
Sébastien Droy
Henk Neven

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

MET STEUN VAN:

    ma 20 jan Shirley Apthorp, Financial Times (9 oktober 2013)

    ‘Kosky, the consummate entertainer, keeps a constant flow of movement and a narrative line, with a steady stream of gags and coups. […] In the title role, Karina Gauvin sings with melting warmth and subtlety […] we left with a sense of elation at having discovered a piece well worth the effort. Every moment of Armide has glorious music, fresh, direct, lively and moving. Ivor Bolton keeps the superb Nederlands Kamerorkest brisk, yet gives the phrases time to breathe and grow. […] The whole is a musical treat, worth more than one hearing.’

    ma 20 jan Eddie Vetter, De Telegraaf (8 oktober 2013)

    ‘‘De Nederlandse Opera brengt Armide niet als een museumstuk uit 1777, maar als een levendig muziekdrama dat nog steeds tot de verbeelding spreekt. […] Na de pauze wint de uitvoering veel aan expressie […] Frédéric Antoun is ondanks zijn verkoudheid een pracht van een Renaud. Goed bezet zijn ook de kleinere rollen met onder meer Karin Strobos (Phénice), Ana Quintans (Sidonie) en vooral Henk Neven (Ubalde).’

    ma 20 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad (8 oktober 2013)

    ‘De scène, halverwege de tweede akte, is ook meteen het poëtisch hoogtepunt: echte regen sproeit in naar lente geurende nevelguirlandes naar beneden. Zulke vondsten gaan gepaard aan een knappe en gedetailleerde personenregie. […] Armide is een opera om te gaan zien: om Glucks prachtmuziek en voor Barrie Kosky’s theatertaal’

    ma 20 jan Roeland Hazendonk, Het Parool (8 oktober 2013)

    ‘[…] bij De Nederlandse Opera werd Glucks drame héroïque een topproductie, met dank aan de fantasie van Barrie Kosky. […] De personenregie is natuurlijk en direct, maar in deze fantastische setting op het immense podium dat Kosky en zijn team creëerden, krijgt alles een magistraal groot gebaar. […] Muzikaal is het ook allemaal even voortreffelijk in deze productie. Ivor Bolton gaat het Kamerorkest voor in een gedetailleerde, zeer bevlogen uitvoering waarin de soloblazers kunnen schitteren alsof ze zangers zijn.’