De Nationale Opera presenteert

Written on Skin George Benjamin (1960-)

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2012 / 2013

A Medieval Love Story of Vast Proportions

George Benjamin
Written on skin
A Lyric Drama
Libretto van Martin Crimp, naar een legende van de troubadour Guillaume de Cabestanh

Over de opera

Wereldpremière
6 juli 2012
Grand Théâtre de Provence
Aix-en-Provence

Na het grote internationale succes van hun opera Into the Little Hill kozen componist George Benjamin en schrijver Martin Crimp ook voor hun jongste werk een middeleeuwse geschiedenis vol jaloezie en geweld. Deze is gesitueerd in het 13de-eeuwse Frankrijk, maar door de veelvuldige tijdsprongen komt ook het 21ste-eeuws perspectief volop aan bod. Een rijke landheer nodigt een kunstenaar uit op zijn kasteel. Hij zal een geïllustreerd boekwerk vervaardigen, dat zowel de genadeloze machtuitoefening van de opdrachtgever weerspiegelt als de vreedzame harmonie van zijn huiselijk bestaan, belichaamd door de kinderlijke dienstbaarheid van zijn vrouw. De vervaardiging van het boek heeft echter een katalyserende werking, en de vrouw komt in opstand tegen haar onderworpen positie. Na een succesvolle verleidingspoging benut zij haar intieme omgang met de kunstenaar om zelf haar stempel op het boek te drukken, zodat haar echtgenoot haar eindelijk ziet zoals ze werkelijk is. In Written on Skin worden de ontregelende gevolgen van een bewustwordingsproces verkend en de grenzen van de macht die mensen op elkaar kunnen uitoefenen.

‘Bij deze componist gaat een grondige kennis van de traditie gepaard met de vastbeslotenheid het muzikale erfgoed overeenkomstig zijn persoonlijke ideeën vorm te geven.’ - Andrew Clements

Over deze productie

Nieuwe productie
Première 6 oktober 2012
Opdracht van Festival d’Aix-en-Provence, De Nederlandse Opera, Théâtre du Capitole Toulouse, Royal Opera House Covent Garden London, Teatro del Maggio Musical Fiorentino.

In het kort

I
De Protector, een rijke, wrede landeigenaar, laat een jeugdige kunstenaar een fraai boek vervaardigen, op perkament. Het moet een afspiegeling worden van zijn gewelddadige machtsuitoefening maar ook van het huiselijk geluk met zijn gehoorzame vrouw Agnès. Zij is aanvankelijk niet blij met hun gast, maar raakt gefascineerd door de jongen en daagt hem uit een portret te maken van een echte, aantrekkelijke vrouw, zoals zijzelf. De erotische spanning tussen hen stijgt en zij bedrijven de liefde.

II
Een en ander is de Protector niet ontgaan. Als hij de illustrator scherp ondervraagt, liegt deze dat hij een affaire heeft met Agnès' zuster Marie. De Protector gelooft het maar al te graag en confronteert Agnès ermee. Deze is jaloers en eist dat de jongen om zijn trouw aan haar te bewijzen een nieuwe illustratie maakt die haar echtgenoot voorgoed van zijn zelfvoldaanheid zal genezen.

III
In plaats van een tekening beschrijft de jongen uitvoerig wat Agnès en hij zoal met elkaar doen. De Protector is woedend, vermoordt de jongen en laat zijn vrouw diens hart opeten, zonder dat zij het weet. Als hij het haar vertelt, antwoordt ze slechts dat het haar heel goed smaakte. De jongen keert terug als engel, met een slotbeeld dat toont hoe de Protector zijn vrouw met een mes wil doden en zij vanaf het balkon de dood tegemoet springt. Op de illustratie hangt ze voor eeuwig vallend tussen hemel en aarde.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
George Benjamin,
Franck Ollu 17 21 23 oktober
Tekst 
Martin Crimp
Regie 
Katie Mitchell
Decor / Kostuums 
Vicki Mortimer
Licht 
Jon Clark
Agnès 
Elin Rombo
Boy/Angel 1 
Bejun Mehta
The Protector 
Christopher Purves
Marie/Angel 2 
Victoria Simmonds
John/Angel 3 
Allan Clayton

Muziek

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

MET STEUN VAN:

    ma 20 jan Biëlla Luttmer, De Volkskrant (8 oktober 2012)

    ‘De nieuwe opera van het koppel George Benjamin en de librettist Martin Crimp was de afgelopen zomer dé sensatie op het festival van Aix-en-Provence. […] De opera speelt zich af in een uitvergroot poppenhuis […] Hier versterkt het de dubbelheid van de opera, het spel met afstand en nabijheid dat Martin Crimp in zijn tekst voortdurend uitbuit. Katie Mitchell sluit daar in haar regie mooi op aan’

    ma 20 jan Peter van der Lint, Trouw (8 oktober 2012)

    ‘Opera’s als deze duwen het genre geweldig goed de nieuwe eeuw in, verzekeren het van een toekomst. Vernieuwende muziek, met een heel persoonlijk klankbeeld. En dat gecombineerd met een ijzersterk en poëtisch libretto van Martin Crimp en een perfecte op maat gesneden regie van Katie Mitchell. Het was kortom een historische avond in Het Muziektheater Amsterdam. […] De muziek van Benjamin is bij vlagen geniaal. […] Gaat dat zien!’

    ma 20 jan Oswin Schneeweisz, Theaterkrant (8 oktober 2012)

    ‘Benjamins partituur is een feest voor het oor. Zeker in de perfecte uitvoering onder leiding van de componist zelf en het soms bloedstollende aandeel van zangers als countertenor Bejun Mehta en sopraan Elin Rombo. De componist omschrijft zijn nieuwste opera als een lyrisch drama, maar je zou het evengoed een surrealistisch sprookje of een Strindbergiaans psychodrama kunnen noemen. Het kerft in elk geval sporen in de ziel en dat kun je toch niet van elke moderne opera zeggen.’