De Nationale Opera presenteert

Idomeneo Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Deze productie was te zien in november 2011

Idomeneo

Wolfgang Amadeus Mozart
Dramma per musica in tre atti, KV 366
Libretto van Giambattista Varesco
Wereldpremière 29 januari 1781, Residenztheater, München

 

Deze productie

Reprise uit 2003/04
Première 9 november 2011

Het verhaal

I
Na de val van Troje is de Trojaanse prinses Ilia als krijgsgevangene naar Kreta gebracht, waar prins Idamante, de zoon van koning Idomeneo, haar gastvrij in het paleis heeft opgenomen. Ook Elettra, de dochter van Agamemnon, heeft op Kreta haar toevlucht gevonden. Zij is verliefd op Idamante, die echter steeds meer gaat voelen voor Ilia. Men wacht op de terugkeer van Idomeneo, die om zijn deelname aan de Trojaanse oorlog door de woede van Neptunus wordt achtervolgd en in een zeestorm terechtkomt. Om zijn leven te redden zweert hij het eerste levende wezen dat hem op Kreta tegemoetkomt aan Neptunus te offeren. Idomeneo's vertrouweling Arbace bericht dat het schip van de koning met man en muis is vergaan. Grote droefenis heerst alom. Idomeneo wordt echter door de golven op het strand geworpen, waar Idamante hem vindt. Na een scheiding van tien jaren herkennen zij elkaar niet onmiddellijk, maar als Idomeneo beseft dat hij zijn eigen zoon moet offeren, slaat hij op de vlucht.

II
Idomeneo hoopt het gruwelijke offer te kunnen vermijden door Idamante opdracht te geven Elettra naar Argos terug te brengen. Maar als zij op het punt staan aan boord te gaan, steekt er een hevige storm op, die hun vertrek belet. Een verslindend zeemonster duikt op.

III
Idamante en Ilia verklaren elkaar hun liefde, waarna de prins tegen het monster ten strijde trekt. Intussen bekent Idomeneo wat hij Neptunus heeft gezworen. Na zijn triomfantelijke terugkeer krijgt Idamante de waarheid te horen. Hij is bereid te sterven om een einde te maken aan de toorn van de zeegod. Als Ilia zich voor Idamante wil opofferen, klinkt plotseling de stem van Neptunus, die verklaart dat de liefde heeft overwonnen. Idomeneo doet afstand van de troon en maakt plaats voor Idamante en Ilia.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
John Nelson
Regie 
Ursel Herrmann
Karl-Ernst Herrmann
Decor en kostuums / Licht 
Karl-Ernst Herrmann
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Continuo 
Peter Lockwood, klavecimbal,
Herre-Jan Stegenga, cello
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright
Idomeneo 
Michael Schade
Idamante 
Stéphanie d'Oustrac
Ilia 
Judith van Wanroij
Elettra 
Susan Gritton
Arbace 
Edgaras Montvidas
Gran sacerdote di Nettuno 
Dietmar Kerschbaum
La voce 
Tijl Faveyts
Cretesi 
Inez Hafkamp
Frank Engel
Harry Teeuwen
Fang Fang Kong
Nettuno 
Carlos García Estévez

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

MET STEUN VAN:

    di 21 jan Biëlla Luttmer, De Volkskrant

    ‘Vanaf de eerste noot heeft de stem van Judith van Wanroij een zuigende aantrekkingskracht waar niemand omheen kan. […] De koningszoon Idamante heeft met de jonge Franse mezzosopraan Stéphanie d’Oustrac een al even gave en meeslepende vertolkster. […] Het hoge niveau van de zangers wordt nog versterkt door de tere houtblazers en de alerte strijkers van het Nederlands Kamerorkest. Die spelen onder leiding van de Amerikaan John Nelson bewonderenswaardig lenig en met een groot stilistisch besef. […] Zelden is er een operaproductie te zien die op alle verschillende niveaus een zo hoog niveau bereikt.’

    di 21 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad

    ‘Verbazingwekkend knap blijft het, hoe de Herrmanns zonder één overtollig beeld bloed en leven pompen in Mozarts stramme plot. […] De Nederlandse sopraan Judith van Wanroij is voorbeeldig, licht en vol als Ilia. Een interessante stem heeft ook mezzo Stéphanie d’Oustrac (Idamante). Mozart-routinier Michael Schade is geweldig als Idomeneo en datzelfde geldt voor dirigent John Nelson, die het Nederlands Kamerorkest aanzet tot bewonderenswaardig wendbaar en subtiel spel in de soms snel verkleurende orkestrale horizonten.’

    di 21 jan Peter van der Lint, Trouw

    ‘Van Wanroij loste elke wens met haar schitterende stem volledig in. […] Woensdagavond ging de fraaie productie – precieus opnieuw ingestudeerd door het echtpaar Herrmann zelf – in première. […] liefhebbers van mooie stemmen hoefden woensdag niets tekort te komen. De zeer expressieve mezzo Stéphanie d’Oustrac […] liet weinig wensen onvervuld. Haar geluid mengde onaards mooi met dat van Van Wanroij. Nog verrassender was dat de Britse Susan Gritton zo vurig vlamde als de vertoornde Elettra […] Een uitstekende cast dus, vanuit de bak met gevoel voor timing en stuwing begeleid door het Nederlandse Kamerorkest onder leiding van John Nelson.’