De Nationale Opera presenteert

Deidamia Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Deze productie was te zien in maart 2012

Deidamia

Georg Friedrich Händel
Opera in tre atti
Libretto van Paolo Antonio Rolli
Wereldpremière 10 januari 1741, Lincoln’s Inn Fields Theatre, Londen

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 15 maart 2012

Over de opera

Van deze opera, die zich tegen de achtergrond van de Trojaanse oorlog afspeelt, is geen directe literaire bron bekend. Omdat het orakel de dood van Achilles voor Troje heeft voorspeld, leeft deze verstopt en als meisje verkleed aan het hof van Lycomedes. Diens dochter Deidamia is verliefd geworden op de Griek. Tal van amoureuze verwikkelingen en vermommingstrucs laten echter de waarheid aan het licht komen. In de strijd tegen de Trojanen zal Achilles zich aan de zijde van zijn landgenoten moeten scharen. Hoewel het vooruitzicht jong weduwe te worden Deidamia afschrikt, geeft ze toch gehoor aan de stem van haar hart. Tot vreugde van allen wordt al gauw de bruiloft gevierd, want Achilles wil tot het afscheid zijn tijd wijden aan zijn liefde voor Deidamia. Komedie en tragedie liggen in dit werk dicht bij elkaar, en vooral de titelrol bevat een breed scala aan expressiemogelijkheden, van flirtend liefdeslied tot grootse weeklacht.

‘De volheid, kracht en vitaliteit van zijn muziek leent zich wonderwel voor de uitdrukking van algemeen menselijke gevoelens.’ - John Mainwaring (1760)

Het verhaal

I
Om te ontkomen aan de voorspelling van een orakel dat hij tijdens de Trojaanse oorlog zal sneuvelen, hebben de ouders van Achilles hem naar het hof van koning Lycomedes van Scyrus gestuurd. Daar groeit hij veilig op, verkleed als meisje, onder de naam Pyrrha. Er ontwikkelt zich niettemin een liefdesaffaire tussen Achilles en Deidamia, de dochter van Lycomedes. Ulysses komt Lycomedes' steun tegen Troje vragen en vermoedt dat Achilles zich in diens paleis schuilhoudt. Volgens de waarzegger Calchas kunnen de Grieken Troje zonder Achilles niet verslaan. Lycomedes ontkent de aanwezigheid van de jongeman.

II
Ulysses maakt Deidamia het hof, wat de jaloezie van Achilles opwekt. Tijdens een jachtpartij blijkt Achilles zo'n goed jager te zijn dat het voor Ulysses duidelijk is dat hij degene moet zijn die hij zoekt. Om hem te provoceren verklaart hij vervolgens 'Pyrrha' zijn liefde, tot verontwaardiging van Deidamia. Maar Achilles laat zich niet uit de tent lokken.

III
Ulysses verzint een nieuwe list. Hij biedt de dames van het hof allerlei geschenken aan, waaronder een prachtige wapenrusting. Achilles weet hieraan geen weerstand te beiden, zet meteen de helm op en geeft zo zijn identiteit prijs. Trompetgeschal roept op tot het vertrek naar Troje en Achilles verklaart zich bereid mee ten strijde te trekken. Hoewel Deidamia ontroostbaar is, laat ze zich door Ulysses met Achilles in de echt verbinden. Zij zullen elkaar echter nooit meer zien.

Team en cast

Muzikale leiding 
Ivor Bolton
Regie 
David Alden
Decor 
Paul Steinberg
Kostuums 
Constance Hoffman
Licht 
Adam Silverman
Choreografie 
Jonathan Lunn
Orkest 
Concerto Köln
Deidamia 
Sally Matthews
Nerea 
Veronica Cangemi
Achille 
Olga Pasichnyk
Ulisse 
Silvia Tro Santafé
Fenice 
Andrew Foster-Williams
Licomede 
Umberto Chiummo
Nestore 
Jan-Willem Schaafsma

MET STEUN VAN:

    di 21 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad

    ‘Decorontwerper Paul Steinberg heeft de sporadische schoonheid van Skyros gevangen op een frescoachtig, azuurblauw achterdoek met paradijselijke wolkjes. Hij grossiert ook daarna in oogstrelende taferelen. […]Sally Matthews (Deidamia) schrijft hier en passant geschiedenis: zelden een sopraan oorstrelende zang zien paren aan zodanig sensuele dans. En muzikaal valt er meer te genieten, bijvoorbeeld van de weelderige klank van Concerto Köln. […] Matthews (Deidamia) draagt de voorstelling met haar klokkend, warm geluid en geweldige présence. Maar ook de travestierollen zijn bevredigend bezet: met name Olga Pasichnyk is met haar niet zozeer grote als wel mooie timbre een aantrekkelijke Achille. Een ontdekking is de gruizige, intense bas-bariton van Andrew Foster-Williams (Fenice).’

    di 21 jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘De première, gisteravond in het Muziektheater, was een verrassend succes […] Het meeste applaus kreeg sopraan Sally Matthews, die de rol van Deidamia precies het dramatische gewicht gaf dat de opera bij inzoomend luisteren bijzonder kan maken. […] Heel goed was ook mezzosopraan Silvia Tro Santafé als Ulisse. […] In de orkestbak zorgen dirigent Ivor Bolton en de barokspecialisten van Concerto Köln voor het noodzakelijke vuur.’

    di 21 jan Frits van der Waa, De Volkskrant

    ‘Regisseur David Alden […] heeft er […] een ingetogen enscenering van gemaakt. […] Het is mal, maar keurig gedoseerd, zodat het niet te dol wordt. […] Veronica Cangemi, Umberto Chiummo en Andrew Foster-Williams leveren substantiële bijrollen. […] De Britse sopraan Sally Matthews zingt gevoelig en is opgewassen tegen de stevige rol van Deidamia […] Dirigent Ivor Bolton, die ook herhaaldelijk achter het klavecimbel duikt, verleent Händels muziek samen met het barokorkest Concerto Köln luister, vanzelfsprekendheid en boeiende contrasten.’