De Nationale Opera presenteert

De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja Nikolaj Andrejevitsj Rimski-Korsakov (1844-1908)

Deze productie was te zien in februari 2012

De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja

Nikolaj Andrejevitsj Rimski-Korsakov
Opera in vier akten
Libretto van Vladimir Nikolajevitsj Belski
Wereldpremière 7 februari 1907, Mariinski Theater, Sint-Petersburg

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 15 maart 2012

Over de opera

Rimski-Korsakovs werk is een fantasievol sprookje, en tegelijkertijd ook een parabel over onderdrukking en politieke arrogantie. De wens van het boerenmeisje Fevronja om de stad Kitesj onzichtbaar te maken en hem zo te beschermen tegen de inval der Tataren wordt op magische wijze verhoord. Het meisje zelf wordt echter gevangen genomen. Als haar tegenstander de klokken van de onzichtbare stad hoort, raakt hij aan waanzin ten prooi. Zelf weet zij alsnog de toegang tot Kitesj te vinden, en de stad blijkt een waar paradijs te zijn. Fevronja wordt met de in de strijd gevallen vorstenzoon Vsevolod in de echt verenigd en kan ook haar vijand vergiffenis schenken. Door middel van leidmotieven en zeer expressieve klankschilderingen vertelt de muziek welhaast autonoom het verhaal van de handeling, waaraan een pantheïstisch wereldbeeld ten grondslag ligt. Grootse massascènes contrasteren met een innerlijke handeling die verwant is aan de muziekdrama’s van Richard Wagner.

‘De opera spreekt in beelden en gelijkenissen. Op deze manier wordt aan de emotionele religiositeit van de personages meer recht gedaan dan bij een dramatische dialoog van traditionele snit het geval zou zijn.’ - Robert Braunmüller

Het verhaal

I
In een dicht woud woont het meisje Fevronja met haar broer. Een vreemdeling verdwaalt tijdens de jacht: prins Vsevolod Joerjevitsj, zoon van vorst Joeri Vsevoloditsj van Kitesj. Fevronja en Vsevolod worden verliefd op elkaar en hij vraagt haar ten huwelijk.

II
In Klein Kitesj wacht een menigte de bruid op. Een bard voorspelt een sombere toekomst; de dronkenlap Grisjka bespot Fevronja. Als het gezelschap een begin wil maken met de huwelijksrituelen, vallen plotseling de Tataren binnen. Ze nemen Fevronja en Grisjka gevangen: haar als buit en hem als gids om hen naar Groot Kitesj te leiden. Fevronja bidt dat Groot Kitesj onzichtbaar mag worden voor de vijand.

III
In Groot Kitesj gaat Joeri zijn volk voor in gebed. Hij benoemt Vsevolod tot bevelhebber van de strijdkracht. Terwijl de soldaten wegmarcheren, daalt een gouden mist neer over Groot Kitesj en de kerkklokken beginnen te luiden.
Als Grisjka de Tataren naar een meer heeft gebracht, vanwaar Groot Kitesj zichtbaar moet zijn, zien ze aan de overkant alleen de gouden mist en dreigen hem te doden. Vsevolod sneuvelt op het slagveld. 's Nachts weten Fevronja en Grisjka te ontsnappen. In het meer weerspiegelt zich op wonderbaarlijke wijze het beeld van de stad, die zelf onzichtbaar is gebleven. De Tataren slaan op de vlucht.

IV
In een bos zoeken de gevluchte Fevronja en Grisjka hun weg. Hij verliest echter zijn verstand en verdwijnt. Terwijl Fevronja ligt te slapen, ondergaat het bos een magische transformatie. De vogel Alkonost voorspelt Fevronja dat ze moet sterven; de geest van Vsevolod brengt haar naar de onzichtbare stad. Volgens de vogel Sirin staat haar het eeuwige leven te wachten.
In de onzichtbare stad wordt Fevronja verwelkomd door vorst Joeri. Vsevolod leidt haar naar het altaar. Fevronja stuurt een boodschap naar Grisjka: ook hij kan in de onzichtbare stad eeuwig leven.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Marc Albrecht
Regie 
Dmitri Tcherniakov
Decor 
Dmitri Tcherniakov
Kostuums 
Dmitri Tcherniakov
Elena Zaytseva
Licht 
Gleb Filshtinsky
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright
Tataren, 2e akte 
Nederlands Concertkoor
Instudering Tataren 
Boudewijn Jansen
Prins Joeri Vsevolodovitsj 
Vladimir Vaneev
Prins Vsevolod Joerjevitsj 
Maxim Aksenov
Fevronja 
Svetlana Ignatovich
Grisjka Koeterma 
John Daszak
Fjodor Pojarok 
Alexey Markov
Page 
Mayram Sokolova
Twee edelen 
Morschi Franz
Peter Arink
Bard 
Gennady Bezzubenkov
Berentemmer 
Hubert Francis
Zingende bedelaar 
Iurii Samoilov
Bedjaj 
Ante Jerkunica /
Nikita Storoyev
Boeroendaj 
Vladimir Ognovenko
Sirin 
Jennifer Check
Alkonost 
Margarita Nekrasova
Tenor solo 
Cato Fordham
Bas solo 
Jeroen van Glabbeek

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

MET STEUN VAN:

    di 21 jan Stefan Keim, Deutschlandfunk

    ‘Im Westen gelten die märchenhaften Opern des Russen Nikolaj Rimski-Korsakow als schwer vermittelbar. Doch das könnte sich schon bald ändern - auch dank einer grandiosen Inszenierung von Korsakows "Legende von der unsichtbaren Stadt Kitesch" in Amsterdam. […] Dirigent Marc Albrecht beginnt am Pult der Niederländischen Philharmoniker die Oper fein und vielschichtig. Auch später meidet er konsequent die sonst oft bei russischen Opern nahe liegende Schwülstigkeit. Geschmeidig passt er sich den Sängern an und lässt die Partitur leuchten. […] Das Publikum jubelte vom ersten Moment des Schlussapplauses an im Stehen.’

    di 21 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad

    ‘Muzikaal meesterlijke scènes zijn er te over in Kitesj. […] veel beter dan nu bij De Nederlandse Opera zal De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja […] voorlopig niet te zien zijn. Operachef Marc Albrecht stuurt het Nederlands Philharmonisch en koor van de Nederlandse Opera waakzaam aan in opulente natuurevocaties, imponerende massascènes en broos ensemblespel. […] Regisseur Dmitri Tcherniakov, internationaal gelauwerd om interpretaties van vele vooral Russische opera’s, heeft de intieme begin- en slotakte geënsceneerd in een toverbos van zeldzame filmische schoonheid. […] De voornamelijk Russische cast met vijftien solisten is uitstekend getypecast […] Een hoofdrol is er ook voor het volk: het groots zingend operakoor. Deze internationale coproductie, met veel bravo’s voor zangers en team onthaald, reist door naar Milaan (Scala) en Barcelona (Liceu).’

    di 21 jan Roeland Hazendonk, Het Parool

    ‘Zo wisselvallig als de enscenering is, zo hoog is het muzikale niveau van deze productie. Marc Albrecht leidt prima zingende koren en een heel goed spelend Nederlands Philharmonisch Orkest in een rijk ingekleurde interpretatie. Svetlana is een ontroerend mooie Fevronja, John Daszak zingt een geweldig goed van dramatische kleuren verschietende dronkaard en ook de rest van de cast is uitstekend.’