De Nationale Opera presenteert

Platée Jean-Philippe Rameau (1683-1764)

Deze productie was te zien in april 2011

Platée

Jean-Philippe Rameau
Ballet bouffon en un prologue et trois actes
Libretto van Jacques Autreau
Wereldpremière 31 maart 1745, La Grande Écurie, Versailles

 

Deze productie

Nieuwe productie
Première 4 april 2011

Over de opera

De première van dit werk maakte deel uit van de feestelijkheden ter gelegenheid van het huwelijk van de Franse kroonprins Lodewijk en Maria-Theresia van Spanje. In de proloog wordt een vertelling aangekondigd waarin goden en mensen in gelijke mate zullen worden bespot: hoe Jupiter zijn echtgenote Juno van haar jaloezie bevrijdde. Hiertoe veinst Jupiter dat hij verliefd is geworden op de afzichtelijke nimf Platée. Voor dit tweetal worden de meest groteske huwelijksvoorbereidingen getroffen. Bijna komt het inderdaad tot een huwelijk, maar net op tijd komt Juno tussenbeide. Zij rukt haar vermeende rivale de sluier af en barst in schaterlachen uit. Hoe ongegrond was haar jaloezie! Het godenpaar zweeft gelukzalig weg naar hemelse oorden, terwijl Platée zich vloekend terugtrekt. Ook formeel is het werk een parodie: met aan de tragedie ontleende elementen ontstaat een komedie, waarvan het effect nog wordt versterkt doordat de titelrol door een man wordt vertolkt.

Het verhaal

Proloog
Thespis, de uitvinder van de komedie, besluit goden en mensen een les te leren. Hij laat naspelen hoe Jupiter zijn vrouw Junon genas van haar jaloezie.

I
Mercure en de bergkoning Cithéron vatten het plan op om Junon voor de gek te houden: Jupiter moet doen alsof hij wil trouwen met een nieuwe liefde, de lelijke nimf Platée, koningin van het moeras. Zij beeldt zich in dat Cithéron op haar verliefd is. Maar als Mercure haar meldt dat niemand minder dan Jupiter haar liefheeft, is haar vreugde groot en denkt ze niet meer aan Cithéron.

II
Met een smoes heeft Mercure Junon naar Athene gelokt: daar zou zij haar overspelige man op heterdaad kunnen betrappen. Jupiter daalt af in een wolk en openbaart zich aan Platée, eerst als ezel, vervolgens als uil en dan pas in zijn eigen indrukwekkende gedaante. Hij verklaart Platée zijn liefde en laat een intermezzo uitvoeren, in afwachting van de huwelijksceremonie.

III
Junon keert woedend terug uit Athene. Op aanraden van Mercure verbergt zij zich om de gebeurtenissen te volgen. De gesluierde Platée wacht vol ongeduld op de komst van Amour, die het huwelijk moeten inzegenen. In zijn plaats komt Momus, god van de spotternij. Hij schenkt Platée tranen en smarten, maar ook hoop. Platée wijst deze giften verontwaardigd af. Jupiter begint de huwelijkseed af te leggen en vraagt zich bezorgd af waar Junon blijft. Eindelijk verschijnt zij en rukt Platées sluier af. Bij het zien van de lelijke bruid barst de godin in lachen uit. Verzoend stijgt het godenpaar naar de hemel. Platée is razend en grijpt Cithéron bij de keel onder heftige verwensingen. Dan snelt ze terug naar haar moeras.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
René Jacobs
Regie 
Nigel Lowery
Amir Hosseinpour
Decor en kostuums 
Nigel Lowery
Licht 
Lothar Baumgarte
Choreografie 
Amir Hosseinpour
Orkest 
Akademie für Alte Musik Berlin
Koor 
Vocaal ensemble
Instudering koor 
Martin Wright
Platée 
Colin Lee
La Folie/Thalie 
Inga Kalna
Thespis/Mercure 
Anders J. Dahlin
Jupiter 
Marcos Fink
Junon 
Anna Grevelius
Cithéron/Un Satyre 
Martijn Cornet
L’Amour/Clarine 
Johannette Zomer
Momus 
Frans Fiselier

MET STEUN VAN:

    do 23 jan Frieder Reininghaus, Deutschlandradio

    ‘Für Erfolgsrezepte heute stehen René Jacobs, der wie mit vielen anderen Spezialensembles für historistische Musizierpraxis auch mit der Akademie für Alte Musik Berlin zu einem vitalen, robusten und doch dynamisch fein abgestuften Klangresultat gelangt, sowie der Regisseur und Ausstatter Nigel Lowery. Diesen beiden Routiniers, deren Arbeit freilich auch dieses Mal wieder auf eine besondere Art der Animation zielte, war von Pierre Audi, dem Direktor der Niederländischen Nationaloper, die neue Produktion in der Amsterdamer Stadsschouwburg anvertraut worden.’

    do 23 jan Mischa Spel, NRC Handelsblad

    ‘René Jacobs – vrijwel debuterend in Franse barokopera – laat met de Akademie für Akte Musik en een uitnemend ensemble uit het koor van de Opera […] horen dat deze muziek vol is van vuur, drive en verrassing. Sterk is tenor Colin Lee in de titelrol: met zijn stevige, forse geluid is hij een opvallend gecaste Platée.’

    do 23 jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘[…] een wervelende, geestige en geen seconde vervelende productie van Jean Philippe Rameaus drieakter Platée bij De Nederlandse Opera, waarin de toeschouwer voortdurend oren en ogen tekort komt. […] Alles is goed aan deze productie. De personenregie staat tot in het kleinste detail, de kleinste blik van de ogen en het kleinste gebaar – zelfs bij de koorscènes – in dienst van komisch effect en de voortreffelijke cast geeft Lowery en Hosseinpour wat ze verlangen.’