De Nationale Opera presenteert

Hanjo Toshio Hosokawa (1955 -)

Deze productie was te zien in april 2011

HANJO

Toshio Hosokawa
Opéra en un acte
Libretto van Toshio Hosokawa, naar Yukio Mishima
Wereldpremière 8 juli 2004, Théâtre du Jeu de Paume, Festival d'Aix-en-Provence

 

DEZE PRODUCTIE

Gastvoorstellingen van De Munt, Brussel
Coproductie van De Munt en Festival d'Aix-en-Provence
Première 27 april 2011

In het kort

De jonge Hanjo wacht dag in dag uit als verdoofd op de terugkeer van haar geliefde. Wanneer hij eindelijk opdaagt, herkent ze hem echter niet meer. Hij is een vreemde geworden en beantwoordt niet aan haar herinneringen. Hanjo hervat haar dagelijkse wachtritueel... Toshio Hosokawa baseerde zijn tweede opera op het meesterlijke no-stuk van Yukio Mishima. De componist roept een geheel eigen universum op, waarin oosterse en westerse invloeden subtiel versmelten: 'Ik wilde dat mijn opera geassocieerd zou worden met de Japanse tradities van no en kabuki en tegelijkertijd weerklank zou vinden bij het hedendaagse publiek. No-theater is bovenzinnelijk, en ik componeerde Hanjo dan ook als een droom. Het drama voltrekt zich op de grens tussen droom en werkelijkheid, tussen waanzin en gezond verstand...' De compositie, en de delicate en sensuele enscenering van Hanjo door choreografe Anne Teresa De Keersmaeker werd bij de wereldpremière in 2004 bijzonder goed onthaald.

'Het is een organische, bijna natuurlijke muziek, die [...] subtiele reminiscenties aan de traditionele Japanse muziek oproept. Maar eigenlijk is het een diep melancholische muziek, die van het begin af aan op haar eigen dood en schoonheid aanstuurt.' (Kölner Stadtanzeiger, september 2004)

Team en cast

Muzikale leiding 
Koen Kessels
Regie 
Anne Teresa de Keersmaeker
Decor en licht 
Jan Joris Lamers
Kostuums 
Tim Van Steenbergen
Orkest 
Kamerorkest van De Munt
Hanako 
Ingela Bohlin
Jitsuko Honda 
Fredrika Brillembourg
Yoshio 
William Dazeley
    di 21 jan Jochem Valkenburg, NRC Handelsblad

    ‘Componist Hosokawa vertelt het simpele verhaal in bedwelmend en dromerig slowmotion, met een woelige, expressieve en bij vlagen romantische muzikale onderlaag in het orkest. De permanente staat van verandering is meesterlijk gerealiseerd en doet Aziatisch aan […] De uitstekende zangers (vooral mezzo Fredrika Brillembourg als Jitsuko Honda) wisselen spreekzang af met écht gezongen passages.’

    di 21 jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘Wonderschoon: een ander woord is er niet voor de opera Hanjo van de Japanse componist Toshio Hosokawa […] De zanglijnen zijn zonder uitzondering prachtig welvend en emotioneel aansprekend. […] Bij het genre moderne opera is dit niets minder dan een verbluffend wonder. […] Voor mensen die wisten dat ze van moderne muziek hielden, zal deze Hanjo een zeer aangename verrassing zijn.’

    di 21 jan Eddie Vetter , De Telegraaf

    ‘De handeling verloopt traag, maar elk gebaar, elke beweging heeft een maximum aan uitdrukkingskracht. Door de kwaliteit van de compositie en de samengebalde energie van de opvoering blijf je anderhalf uur lang in de ban van deze raadselachtige opera. […] Ongelooflijk hoe geconcentreerd en indringend er wordt gezongen en geacteerd door Ingela Bohlin (Hanjo), Fredrika Brillembourg (Jitsuko Honda) en William Dazeley (Yoshio).’