De Nationale Opera presenteert

Fidelio Ludwig von Beethoven (1770-1827)

Deze productie was te zien in december 2010

Fidelio

Ludwig van Beethoven
Große Oper in zwei Aufzügen
Libretto van Joseph Sonnleithner en Georg Friedrich Treitschke, naar Jean-Nicolas Bouilly
Wereldpremière 20 november 1805, Theater an der Wien, Wenen

 

Deze productie

Reprise uit 2002/03
Première 2 december 2010
Coproductie met de Maggio Musical Fiorentino

Over de opera

De titelheldin in Beethovens enige opera is de gepersonifieerde menselijkheid; zij staat voor liefde en vrijheid, zoals haar tegenspeler Pizarro haat en onderdrukking representeert.

Het verhaal

In een Spaanse staatsgevangenis wordt de politieke gevangene Florestan al twee jaar zonder proces in het geheim vastgehouden door de gouverneur van de gevangenis, Don Pizarro. Florestans vrouw Leonore vermoedt waar haar man zich bevindt. Zij verkleedt zich als man en weet een baantje te krijgen als assistent van Rocco, de cipier. Diens dochter Marzelline wordt prompt verliefd op de ’jongeman’ die zich Fidelio noemt. Op de naamdag van de koning wordt aan sommige gevangenen amnestie verleend. De minister Don Fernando heeft gerichten vernomen over een onschuldige gevangene. In plaats van amnestie te verlenen besluit hij persoonlijk een onderzoek in te stellen. Als dit Don Pizarro ter ore komt, besluit hij Florestan te doden en in de kerker te begraven in een nieuw te delven graf. 

Leonore gaat met Rocco naar de duistere kerker om het graf te graven. Ze herkent haar man aan zijn stem. Als Don Pizarro Florestan wil doden, grijpt Leonore in: ze maakt zich bekend en bedwingt Don Pizarro met een pistool. Don Fernando arriveert en herkent in Florestan een verdwenen vriend. Alle gevangenen worden vrijgelaten en Leonore maakt de ketenen van haar man los. Allen prijzen de opofferende echtelijke liefde.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Marc Albrecht
Regie 
Robert Carsen
Instudering regie 
Maria Lamont
Decor en kostuums 
Radu Boruzescu
Miruna Boruzescu
Licht 
Robert Carsen
Peter van Praet
Dramaturgie 
Ian Burton
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Don Fernando 
Geert Smits
Don Pizarro 
Alan Held
Florestan 
Christopher Ventris /
Michael König
Leonore 
Nadja Michael
Rocco 
Ain Anger
Marzelline 
Bernarda Bobro
Jaquino 
Marcel Reijans
Erster Gefangener 
Jean-Léon Klostermann
Zweiter Gefangener 
Peter Arink

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

    do 23 jan Kasper Jansen, NRC Handelsblad

    ‘Het wonder van deze reprise is het klein bezette Nederlands Kamerorkest. Albrecht zorgt voor ongekende transparantie, detaillering, dramatische stiltes en verfijnde contrasten tussen de lyrische, de toornende en de euforische Beethoven. De vrijwel geheel vernieuwde vocale bezetting mag er zijn.’

    do 23 jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘De zangers en het weer prachtig zingende koor van DNO weten zich gesteund door een Nederlands Kamerorkest dat zich onder leiding van Marc Albrecht van zijn beste kant laat horen. Ze gaan daar nog veel plezier beleven aan deze voortreffelijke Duitse chef-dirigent in spe.’

    do 23 jan Guido van Oorschot, De Volkskrant

    ‘Deze maand, bij de reprise, valt er in de orkestbak van het Amsterdamse Muziektheater zo veel te genieten dat je het liefst meer dan twee oren had. […] Onder het kwartet ‘Mir ist so wunderbar’, altijd netelig, plaatst de dirigent een Zwitsers uurwerk. […] En tussen opjuinen en inbinden schakelt hij adembenemend.’