De Nationale Opera presenteert

Lucia di Lammermoor Gaetano Donizetti (1797-1848)

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2007 / 2008

geheime liefde

Gaetano Donizetti
Lucia di Lammermoor
Dramma tragico in due parti
Libretto Salvatore Cammarano

Over de opera

Wereldpremière
26 september 1835
Teatro San Carlo
Napels

De opera, die gebaseerd is op een roman van Sir Walter Scott, vertelt over de ondergang van het dromerige meisje Lucia, dat zich niet aan de greep van haar familie kan onttrekken terwijl zij zelf door een grote vrijheidsdrang vervuld wordt. Doordat ze niet in het verleden van haar familiegeschiedenis wil leven en haar liefde voor de vijand van haar broer geen toekomst heeft, valt ze ten prooi aan een noodlottige waanzin. Als de buitenwereld steeds meer in haar ivoren toren binnendringt en haar tot een huwelijk wil dwingen om de familie-eer te redden, kan Lucia zich enkel door een moord uit deze onmogelijke situatie bevrijden, om vervolgens zelf in totale verwarring te sterven. Muzikaal door ‘waanzinnige’ coloraturen gekentekend en begeleid door etherische harp- en fluitklanken zet de titelpartij zich contrastrijk af tegen de rollen van haar partners.

‘Lucy verdwaalde steeds dieper in de labyrinten van de fantasie, die voor jonge en teergevoelige meisjes gevaarlijk terrein zijn.’ - Sir Walter Scott

Over deze productie

Nieuwe productie
Première 1 november 2007

In het kort

Deel I
Schotland, eind zeventiende eeuw. Het jachtgezelschap van Enrico Asthon, heer van Lammermoor, bevindt zich op het gebied van zijn erfvijand, Edgardo di Ravenswood. De Asthons kunnen alleen van de ondergang worden gered als Enrico's zuster Lucia met een goede partij trouwt. Zij is echter verliefd op Edgardo en ziet hem elke dag. Enrico zweert met geweld een einde aan hun liefde te zullen maken. In het park van Lammermoor wacht Lucia op Edgardo. Aan haar vertrouwelinge Alisa vertelt zij over een spookverschijning van een meisje dat door een Ravenswood werd gedood. Alisa raadt haar tevergeefs aan om van Edgardo af te zien. Edgardo vertelt Lucia dat hij naar Frankrijk moet vertrekken wegens Schotse aangelegenheden. Hij wil vrede sluiten met Enrico, maar Lucia dringt aan op geheimhouding van hun liefde. Zij wisselen ringen uit als teken van hun band.

Deel II
I
Enrico heeft een huwelijk gearrangeerd tussen Lucia en Arturo Buklaw. Hij toont Lucia een vervalste brief waarin Edgardo schrijft een ander lief te hebben. Zij is diep geschokt en wil niet verder leven. Enrico zegt dat ze met Buklaw moet trouwen, anders zou zijn eigen leven op het spel staan, vanwege de politieke situatie. De huisleraar Raimondo wijst Lucia erop dat het uitwisselen van ringen met Edgardo niets betekent. De bruiloftsgasten begroeten Arturo. Enrico legt hem uit dat Lucia nog rouwt over de dood van hun moeder en het huwelijkscontract wordt getekend. Plotseling komt Edgardo Lucia als zijn bruid opeisen. Als hij het contract ziet, is hij woedend en verklaart zich bereid te sterven.

II
In een stormachtige nacht zit Edgardo in sombere gedachten verzonken. Enrico is hem gevolgd om hem uit te dagen tot een duel, de volgende morgen. In het huis van de Lammermoors onderbreekt Raimondo het bal van de bruiloftsgasten met het bericht dat Lucia Arturo in de bruidskamer heeft doodgestoken. Lucia is waanzinnig geworden; zij denkt dat ze op het punt staat met Edgardo te trouwen. Op het kerkhof van de Ravenswoods staat Edgardo gereed voor het duel met Enrico. Aanhangers van de Lammermoors melden hem dat Lucia op sterven ligt. Dan klinkt er echter een doodsklok: Lucia is al dood. Edgardo doorsteekt zichzelf.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Paolo Carignani
Regie 
Monique Wagemakers
Decor 
Frank Philipp Schlössmann
Kostuums 
Rien Bekkers
Licht 
Reinier Tweebeeke
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering 
Martin Wright
Lord Enrico Asthon 
Tassis Christoyannis
Miss Lucia 
Mariola Cantarero 1 4 8 11 14 18 nov
Cinzia Forte 20 26 28 30 nov
Sir Edgardo di Ravenswood 
Ismael Jordi
Lord Arturo Buklaw 
Gioacchino Lauro Li Vigni
Raimondo Bidebent 
Alastair Miles
Alisa 
Anna Steiger
Normanno 
Roberto Covatta

Muziek

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

    do 23 jan Erik Voermans, Het Parool

    'De muziek kreeg alle ruimte om tot volle bloei te komen. [...] Het Nederlands Kamerorkest was de aanjager van het drama en speelde met hoorbaar veel plezier. Nu valt er aan Donizetti's originele partituur ook veel eer te behalen. Die lange harpenpassage in deel twee! De magische glasharmonica in de waanzinsscène! Ook de cast was over de hele linie zeer overtuigend, met glansrollen voor bariton Tassis Christoyannis als Enrico, tenor Ismael Jordi als Edgardo en de bas Alastair Miles als de perverse priester Raimondo.'

    do 23 jan Kasper Jansen, NRC Handelsblad

    'Verreweg het beste blijft [...] de waanzinscène. Die wordt hier niet begeleid door een fluit, maar door een glasharmonica, met de vingers bespeelde glazen schijven in een bak water die het etherische en hallucinerende van de waanzin versterken. De Spaanse sopraan Mariola Cantarero maakt indruk door zich in haar zieligheid niet te verliezen in al te gekunstelde coloraturen.'

    do 23 jan Roland de Beer, De Volkskrant

    '[Mariola Cantarero] vervolgde haar oefening in hallucineren met zoete cantilenen aan het adres van een afwezige lover [...] Een fraai debuut. Niet gekleurd door de vocale bravura die menige Lucia-sopraan richting tweede balkon wenst af te vuren in deze belcanto-opera bij uitstek, maar door tederheid in de hogere registers en ingetogen passagewerk. [...] Mooie horror wordt geboden in een Chucky-achtig tafereel, wanneer de tot leven gekomen poppen langs Lucia komen strompelen. [...] Ismael Jordi (Edgardo) is een fantastische tenor, en de hoorns van het Nederlands Kamerorkest doen het prachtig.'