De Nationale Opera presenteert

Concert Rolando Villazón Verdi, Tsjaikovski, Mascagni, Gomes, Massenet, Sorozabal

Deze productie was te zien in maart 2008

Concert Rolando Villazòn

Verdi, Tsjaikovski, Mascagni, Gomes, Massenet, Sorozabal

Over dit concert

De Nederlandse Opera is verheugd dat Rolando Villazón zich bereid heeft verklaard om – als alternatief voor zijn rol in Un ballo in maschera – twee concerten te verzorgen in Het Muziektheater, waar hij een aantal aria's van Verdi, Massenet en Tsjaikovski uit zijn imposante operarepertoire ten gehore zal brengen. Hij zal daarbij begeleid worden door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Carlo Rizzi. Deze concerten vinden plaats op 28 maart en 2 april 2008 om 20.00 uur.

Programma

Giuseppe Verdi 1813-1901: I vespri Siciliani; Ouverture. I Lombardi alla prima; Crociata Cavatine van Oronte: La mia letizia infondere
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 1840-1893: Jevgeni Onjegin; Wals en Polonaise
Aria van Ljenski: Waarheen, waarheen...
Giuseppe Verdi: Macbeth Koor van de Schotse vluchtelingen: Patria oppressa Scène en aria van Macduff: O figli, o figli miei... Ah, la paterna mano

Pauze

Giuseppe Verdi: La forza del destino; Ouverture. Simon Boccanegra; Aria van Gabriele: O inferno! Nabucco; Koor van de Joodse slaven: Va pensiero. Luisa Miller; Aria van Rodolfo: Oh! fede negar potessi... Quando le sere al placido.
Pietro Mascagni 1863-1945: Cavalleria rusticana; Intermezzo sinfonico
António Carlos Gomes 1836-1896: Fosca; Aria van Paolo: Intenditi con Dio... Ah! se tu sei fra gli angeli

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi
Solist 
Rolando Villazón
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Martin Wright

Rotterdam Philharmonisch Orkest

Het orkest, dat tot de wereldtop behoort, onderscheidt zich door de intensiteit van zijn concerten, de kleurrijke klank en de gedurfde manier waarop het zijn publiek benadert. Het Rotterdams Philharmonisch werd opgericht in 1918.

    vr 24 jan Kasper Jansen, NRC Handelsblad

    'de alom gevierde toptenor was uitstekend bij stem en verblufte met uitzonderlijk lang aangehouden noten. Voor dirigent Carlo Rizzi was het soms echt een tijd wachten voor hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest weer eens aan het werk kon zetten. [...] Voor toegiften uit Massenets Le mage en Sorozábals Il taberna del puerto moest langdurig worden geklapt. Na afloop signeerde Villazón onder massale belangstelling zijn nieuwe cd Cielo e mar (DG).'

    vr 24 jan Peter van der Lint, Trouw

    'In het Muziektheater klonk vrijdagavond 'Evviva Mexico' vanaf de balkons, door Villazón enthousiast beantwoord met 'Evviva Amsterdam'. In die schreeuw ontzag Villazón zijn stembanden niet. Dat deed hij evenmin in zijn zes officiële programma-onderdelen, en vooral niet in de twee toegiften erna. Leuk was dat hij in zijn eerste toegift [...] het Koor van De Nederlandse Opera betrok. Wat een schitterende aria trouwens en hoe meeslepend gezongen! In zijn laatste toegift nam Villazón helemaal alleen het leed van de wereld op zijn schouders: werkelijk hartverscheurend hoe hij met 'No puede ser' van Pablo Sorozábal bij velen de traanklieren in werking zette. [...] Rizzi, het koor en het prima spelende Rotterdams Philharmonisch Orkest antwoordden juist met overbekende muzieken als het slavenkoor uit 'Nabucco', de ouverture tot 'La forza del destino' en het intermezzo uit 'Cavalleria rusticana'. Die keuze verhoogde de feestvreugde van deze speciale avond [...] Het goede nieuws was dat Villazón zijn stemcrisis wonderbaarlijk goed overwonnen lijkt te hebben. [...] Maar het is vooral de breekbaarheid die Villazón uitstraalt, die hem zo buitengewoon bijzonder maakt.'

    vr 24 jan Eddie Vetter, De Telegraaf

    'De 36-jarige Mexicaan legt zijn ziel en zaligheid in de vertolkingen, maar dat werkt niet steeds in zijn voordeel. [...] Na de intens gezongen romanza van Paolo uit 'Fosca' van António Carlos Gomes [...] had Villazón nog genoeg lucht voor twee toegiften: 'Ah! parais! parais, astre de mon ciel' uit 'Le mage' van Massenet en de romanza 'No puede ser' uit de zarzuela 'La tabernera del puerto' van Pablo Sorazábal. Er volgde nog een druk bezochte signeersessie. Tussen de bedrijven door speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest bijpassende operafragmenten, aanvankelijk bikkelhard en nogal ongenuanceerd, daarna steeds beter, waarbij de dirigent Carlo Rizzi garant stond voor een Italiaanse toon. Het Operakoor demonstreerde zijn kwaliteiten in pakkend en naar verhouding subtiel gezongen koren uit 'Macbeth' en 'Nabucco' van Verdi.'