De Nationale Opera presenteert

Tea Tan Dun (1957-)

Deze productie was te zien in januari 2005

TEA

Tan Dun
Opera in three acts
Libretto van Tan Dun en Xu Ying
Wereldpremière 22 oktober 2002, Suntory Hall, Tokio

 

DEZE PRODUCTIE

Reprise uit 2002/03
Première 4 januari 2005

Over de opera

Oorspronkelijke productie Suntory Hall in coproductie met Gastprogrammering Het Muziektheater, De Nederlandse Opera en Shanghai Grand Theatre

De spraakmakende Chinese componist Tan Dun schreef in opdracht van het Japanse Suntory Hall een nieuwe opera. Tan Dun, die onder meer een Oscar ontving voor zijn muziek bij de film 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' van regisseur Ang Lee, benaderde Pierre Audi om deze opera in Japan te regisseren. Tan Dun behoort tot de meest karakteristieke componist-dirigenten van vandaag. Hij groeide op tussen de rijstplantages in China, leeft nu in Manhattan en weet in zijn muziek op een unieke manier culturen met elkaar te verbinden. Hij begon zijn muzikale loopbaan aan de Peking Opera en werd opgeleid aan het Conservatorium van Beijing en aan de Columbia University New York. Tan Dun werd door de New York Times uitgeroepen tot Classical Musician of the Year en kreeg onder meer de Glenn Gould Prize en de Internationale Muziektheaterprijs München.

In het kort

In het 9de-eeuwse Japan voert Seikyo, een hogepriester, de theeceremonie uit, maar met een lege theepot en een leeg kopje. Hij overdenkt zijn vergeefse liefde voor de Chinese prinses Lan in zijn jeugd. In het China van de T'ang Dynasty, een aantal jaren eerder, strijden twee jonge mannen om het legendarische Boek van de Thee. Seikyo, de Japanse prins, wil daarmee de ware liefde van prinses Lan veroveren. Haar broer, de Chinese prins, kan in ruil voor het Boek duizend paarden van de prins van Perzië krijgen. Is het mogelijk dat de liefde de haat overwint?

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Tan Dun / Lawrence Renes
Regie 
Pierre Audi
Instudering regie 
Jacqueline Poppelaars
Pierre Audi
Decor 
Jean Kalman
Kostuums 
Angelo Figus
Licht 
Jean Kalman
Video 
Frank Scheffer
Orkest 
Residentie Orkest
Percussie 
Tamao Inano,
Yumi Fukushima,
Haruka Fujii
Coaching vocaal ensemble 
Winfried Maczewski
Seikyo 
Chang Yong Liao
Lan 
Nancy Allen Lundy
Prince 
Warren Mok
Emperor 
Stephen Richardson
Lu 
Ning Liang
Monks chanting 
Peter Arink,
Jan Willem Baljet,
Pieter Hendriks,
Bas Kuijlenburg,
Ragnar van Linden van den Heuvell,
Matthijs Mesdag,
Mitchell Sandler,
Patrick Schramm,
Mattijs van de Woerd

Residentie Orkest

Met zijn nieuwe artistieke profiel bewijst het Residentie Orkest meer dan ooit dat symfonische muziek ook in de 21e eeuw voor een groot en breed publiek van betekenis kan zijn. Het orkest geeft concerten in zijn thuishaven de Dr Anton Philipszaal, Den Haag. Het orkest treedt in toenemende mate op in omliggende gemeenten als Leiden, Gouda en Wassenaar, en is ook veelvuldig te horen op diverse grote podia in binnen- en buitenland. Belangrijk zijn ook de samenwerkingen met Haagse- en nationale partners als het Nationaal Toneel, Festival Classique, Paard van Troje, Gemeentemuseum en De Nederlandse Opera, Nederlandse Opera Academie en de Zaterdagmatinee.

    do 30 jan Haagsche Courant

    Tan Dun drapeert zijn soms etherische, soms zoete, maar altijd verfijnde klanken rond een verhaal, waarin een tragisch eindigende liefde wordt gecombineerd met een legende over het drinken van thee in China en Japan. [...] In muzikaal opzicht is het bijzonderst in deze opera de wijze waarop de componist met behulp van behoedzaam gedoseerde, transparante klanken een soort nirwana oproept, onpersoonlijk en verheven. [...] Tan Dun kent zijn vak, heeft fantasie en weet spanning op te roepen en vast te houden. Tan Dun en Pierre Audi [...] vormen een mooi tandem. Ook Audi heeft gevoel voor ritueel theater, plechtig en tegelijk licht van karakter, waarbij natuurelementen zicht- en hoorbaar worden. De [...] productie is mede dankzij de kostuums van Angelo Figus nog steeds een toonbeeld van verfijnde elegantie. [...] [...] drie Japanse slagwerksters [...] zijn met hun buitengewoon verfijnde, sensitieve klank, fenomenaal.

    do 30 jan NRC Handelsblad

    Tea is betoverende onthaastingsopera In de ogen van Pierre Audi [...] heeft het wereldmuziektheater de toekomst. Tea is een voorbeeld van zijn gelijk. De aantrekkingskracht van de tragische sprookjesopera is tijdloos, mystiek, sfeervol en tegelijkertijd onmiskenbaar 21ste-eeuws. [...] Duns muziek en Audi's regie zijn in deze voorstelling zelfs zo verwant en onscheidbaar, dat een andere productie van Tea onvoorstelbaar lijkt.

    do 30 jan De Volkskrant

    Het verhaaltje heeft niet veel om het lijf, wikkelt zich tamelijk plichtmatig af, en de door Tan gecomponeerde melodieën mogen Chinees aandoen, maar hebben vooral een hoog kwispelgehalte. De kruisbestuiving tussen Peking en Hollywood wil niet echt tot stand komen [...]. En toch is Tea een prachtige, uitgebalanceerde voorstelling - als je althans de traditionele maatstaven een links laat liggen en een niet-doelgerichte Zen-houding aanneemt. Dankzij het aandeel van het koor en de drie slagwerksters is de enscenering naadloos verweven met de partituur, en de wijze waarop Audi zijn personages laat invoegen en circuleren over een reusachtig, uit vijf grote repen opgebouwd Chinees karakter, rijmt met het gekabbel van de muziek. Uit de kostuumontwerpen van Angelo Figus [...] spreekt bovendien hetzelfde gevoel voor materiaal en voor het tactiele dat ook Tans muziek kenmerkt.