De Nationale Opera presenteert

Siegfried Richard Wagner (1813-1883)

Deze productie was te zien in augustus 2004

Der Ring des Nibelungen
Ein Bühnenfestspiel für drei Tagen und einen Vorabend
Tekst en muziek van Richard Wagner

 

SIEGFRIED

Zweiter Tag
Wereldpremière 16 augustus 1876, Festspielhaus, Bayreuth

 

DEZE PRODUCTIE

Reprise uit 1997/98 en 1998/99
Première 31 augustus 2004

Over de opera

Als men de 'Ring' beschouwt als een gigantische symfonie, dan neemt 'Siegfried' de plaats in van het scherzo. Met Siegfried maakt de langverbeide held van de toekomst zijn opwachting. Hij wordt opgevoed door Mime, Alberichs broer. Onbekommerd, want onwetend, leert Siegfried door eigen ervaring. Van zijn overleden moeder heeft hij de brokstukken van het zwaard geërfd dat zijn vader ooit in opperste nood uit de essenstam in Hundings woning trok. Tevergeefs tracht Mime dit voor hem aaneen te smeden. Alleen de intussen als ‘Wanderer’ ronddolende Wotan weet wie dit zal lukken: iemand die geen enkele vrees kent – Siegfried zelf is de enige die het kan. Maar pas door de ontmoeting met de eerste vrouw van zijn leven wordt Siegfrieds initiatie voltooid. In grote vervoering bekennen Siegfried en Brünnhilde in de derde akte elkaar hun liefde en ook de dreigende godenschemering kan hun innig samenzijn niet verstoren. 

‘Wagners dramaturgisch vermogen het populaire en het geestelijke in één personage te verenigen, manifesteert zich nog wel het mooist in de held uit zijn revolutionaire periode, in Siegfried.’ - Thomas Mann

Het verhaal


Aan het slot van ‘Die Walküre’ bleef Brünnhilde slapend achter, terwijl de zwangere Sieglinde naar het woud van Fafner was gevlucht. Sieglinde stierf vervolgens bij de geboorte van Siegfried. Deze is inmiddels een jonge, ferme knaap geworden. Mime voedde hem op, om hem te kunnen gebruiken bij het stelen van Fafners goudschat. Maar Mime is niet in staat Nothung, het door Wotans speer in stukken geslagen zwaard van Siegmund, aaneen te smeden. De Wanderer (Wotan) meldt Mime dat alleen hij die de angst niet kent, Nothung zal kunnen smeden. Mime beseft dat hij Siegfried nooit heeft geleerd wat angst is. 

II 
Bij Fafners hol waakt Alberich. De Wanderer waarschuwt hem voor Mime, die met Siegfried nadert om Fafner de goudschat te ontnemen. Fafner slaat Alberichs voorstel hem in ruil voor bescherming de ring te geven af. Alleen gelaten probeert Siegfried tevergeefs de zang van een vogel na te doen en blaast daarbij luid op zijn hoorn,wat Fafner wekt. In een gevecht doorsteekt Siegfried Fafners hart en proeft van diensbloed, waardoor hij de zang van de vogelkan verstaan. Hij ontneemt hem de ring en de Tarnhelm. Na Mime te hebben gedood,volgt hij de vogel naar de plaats waar Brünnhilde slaapt. 

III 
Nog eenmaal vraagt de Wanderer Erda om raad hoe het naderende einde van de goden te keren, maar zij kan hem niet helpen. Hij houdt Siegfried tegen in een poging de ring alsnog te bemachtigen, maar Siegfried slaat zijn speer in tweeën.Zonder angst trotseert Siegfried het vuur dat Brünnhilde beschermt, maar voordat hij haar wekt, ervaart hij voor het eerst wat angst is. Brünnhilde geeft zich aarzelend aan Siegfried over, die haar als zijn bruid opeist.

TEAM EN CAST

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Pierre Audi
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Eiko Ishioka
Licht 
Wolfgang Göbbel
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Siegfried 
Stig Andersen
Mime 
Graham Clark
Der Wanderer 
Albert Dohmen
Alberich 
Günter von Kannen
Fafner 
Mario Luperi
Erda 
Anne Gjevang
Brünnhilde 
Linda Watson / Nadine Secunde
Waldvogel 
Robin Schlotz - Solist Tölzer Knabenchor

Muziek

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

    do 30 jan Trouw

    Ook de vermenging van beeld en geluid bleek volmaakt door de opstelling van het orkest binnen de monumentale decorstukken en de plooiing van de plekken waar de diverse scènes zich afspeelden. Vijf uur theater (...) vlogen om door de psychologische kracht van de diverse scènes zoals Audi die had geregisseerd. (...) Behalve ontroering maakten dirigent Haenchen en regisseur Audi ook de geestigheid in Siegfried zichtbaar. (...) De hele voorstelling was (...) doortrokken van spanning (...), maar ook van een gezonde zindering.

    do 30 jan De Telegraaf

    De Nederlandse Opera pakt de zaken ook hier spectaculair aan met een overweldigend decor en buitengewone effecten van licht en vuur. (...) Het toneelbeeld is een kunstwerk op zichzelf, zoals ook de zangers in de prachtige archaïsche kostuums van Eiko Ishioka als wandelende kunstwerken zijn. Regisseur Pierre Audi is er beter dan ooit in geslaagd de grootse effecten te verbinden met een fijnmazige psychologie, de gigantische ruimtelijke werking met een sterk gevoel voor intimiteit.

    do 30 jan Neue Westfälische

    Der zweite Tag mit dem Siegfried ist von ästhetischer Attraktivität und monumentaler, heterogener Eindringlichkeit in der Personenführung, die immer wieder die komplexe Erzählweise des Inhalts offenlegt. (...) die ‘Provokation’ dieser Konzeption liegt in der ruhigen übersichtlichen Deutung und Auslegung von der Musik her (...).