De Nationale Opera presenteert

Die Walküre Richard Wagner (1813-1883)

Deze productie was te zien in mei 2004

Der Ring des Nibelungen
Ein Bühnenfestspiel für drei Tagen und einen Vorabend
Tekst en muziek van Richard Wagner

 

DIE WALKÜRE

Erster Tag
Wereldpremière 26 juni 1870, Königliches Hof- und Nationaltheater, München

 

DEZE PRODUCTIE

Reprise uit 1997/98 en 1998/99
Première 1 mei 2004

Over de opera

Met de eerste dag van zijn ‘Bühnenfestspiel’ maakt Wagner een reuzensprong van het haast allegorische voorspel Das Rheingold naar de daadwerkelijke handeling. Wotans ideaal van een betere wereld moet door de tweeling Siegmund en Sieglinde worden verwezenlijkt met hulp van zijn lievelingsdochter Brünnhilde. Toch zullen deze plannen mislukken. Weliswaar meent Brünnhilde in Wotans geest te handelen als zij Siegmund in zijn strijd tegen Hunding steunt, maar Wotan moet zich naar zijn echtgenote Fricka schikken, omdat hij het huwelijk heeft geschonden en zich zodoende in een voor zijn eigen dochter onbegrijpelijke positie bevindt. Juist hier treden de conflictpolen macht en liefde bijzonder duidelijk aan het licht, en in het tovervuur waarmee de derde akte besluit, kunnen we al een verwijzing zien naar het destructieve eind van de hele tetralogie, de ondergang van de wereld. In Die Walküre schreef Wagner voor de personages waarmee hij zich het meest kon identificeren ook zijn meest hartstochtelijke muziek.

‘Luisterend naar deze gloedvolle en despotische muziek lijkt het soms alsof je in de door dromen aan de grond der duisternis ontrukte beelden de duizelingwekkende voorstellingen van de opiumroes terugvindt.’ - Charles Baudelaire

 

Het verhaal

I

Gevlucht na een verloren strijd vindt een man beschutting in Hundings huis. Diens vrouw verzorgt hem. Hunding keert huiswaarts, verlangt een maaltijd voor hemzelf en zijn ongenode gast, die hij naar afkomst en bezigheden vraagt. Dan wordt duidelijk dat zij in diezelfde strijd tegenstanders waren. Het gastrecht beschermt de vreemdeling voor de nacht; morgen zullen beide mannen vechten. ’s Nachts wijst Hundings vrouw haar gast op een zwaard dat een grijsaard op haar huwelijksdag achterliet voor een held. Zij voelt dat dit wapen voor deze man bestemd is. Zij vertelt hem haar geschiedenis, hij vraagt haar hem een naam te geven: Siegmund. Hij grijpt het zwaard, bevrijdt het. De vrouw vertelt hem wie zij is: Sieglinde. Als Siegmunds tweelingzuster én geliefde valt zij in zijn armen.

II
De god Wotan wil Siegmund – zijn buitenechtelijke zoon – in het tweegevecht helpen overwinnen. Zijn dochter, de Walküre Brünnhilde, zal Siegmund bijstaan. Maar Fricka, Wotans in haar eer gekrenkte echtgenote en beschermster van het huwelijk, doorziet dit plan. Niet Siegmund zal zegevieren, maar Hunding, zo eist zij. Wotan, verslagen, geeft Fricka zijn woord van eer. Brünnhilde probeert haar vader te troosten, die haar over zichzelf en Siegmund vertelt. Wotan moet de held die niet door Alberichs vloek belast is, en die voor hem de almacht schenkende ring had moeten bemachtigen, nu als hoopvoor de toekomst opgeven. Hij gebiedt Brünnhilde voor Hunding te kiezen. Brünnhilde kondigt Siegmund diens dood aan. Als hij de slapende Sieglinde wil doden, om niet zonder haar te zijn, houdt Brünnhilde hem tegen en zegt aan zijn zijde te staan. Hunding en Siegmund strijden. Brünnhilde spoort Siegmund aan, maar Wotan grijpt in. Siegmund sterft, Brünnhilde vlucht met Sieglinde, en Hundings leven wordt door Wotan aan Fricka’s eer geofferd. 

III
De Walküren verzamelen gevallen strijders voor Wotans leger. Brünnhilde zoekt samen met Sieglinde bij haar zusters bescherming voor Wotans toorn. Zij stuurt de zwangere Sieglinde naar Fafners woud. Als Wotan de Walküren dreigt, laten zij hun zuster in de steek. Hij komt om Brünnhilde te straffen, nu zij tegen zijn gebod handelde. Brünnhilde houdt hem voor dat zij niet tegen zijn wil heeft gehandeld, en vraagt om een milde straf. Verscheurd door woede en liefde legt hij haar te slapen in een ring van vuur. Alleen de man die Wotans speer niet vreest, zal dit vuur trotseren!

 

Team en Cast

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Pierre Audi
Decor 
George Tsypin
Kostuums 
Eiko Ishioka
Licht 
Wolfgang Göbbel
Dramaturgie 
Klaus Bertisch
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Siegmund 
John Keyes
Hunding 
Kurt Rydl
Wotan 
Albert Dohmen
Sieglinde 
Charlotte Margiono
Brünnhilde 
Linda Watson / Nadine Secunde
Fricka 
Doris Soffel / Reinhild Runkel
Gerhilde 
Dorothy Grandia
Ortlinde 
Ellen van Haaren
Waltraute 
Natascha Petrinsky
Schwertleite 
Hebe Dijkstra
Helmwige 
Turid Karlsen
Siegrune 
Irene Pieters
Grimgerde 
Marina Prudenskaja
Rossweisse 
Qiu Lin Zhang

Nederlands Philharmonisch Orkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera. Hij leidde onder meer spraakmakende producties van Die Frau ohne Schatten, Schatzgräber, Elektra en Die Meistersinger. Het orkest boekte ook een groot succes met de integrale uitvoering van Der Ring des Nibelungen onder leiding van Hartmut Haenchen.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

Inleidingen

Programmaboek

    do 30 jan Frits van der Waa, Volkskrant

    Het is opnieuw een formidabele cast. (...) Gebleven zijn ook dirigent Hartmut Haenchen en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ze spelen met evenveel vuur als regisseur Pierre Audi in zijn enscenering laat ontbranden. Audi’s veelgeprezen regie is, de special effects daargelaten, van een schitterende soberheid en concentreert zich op de handelingen en innerlijke roerselen van de personages zelf. Dat alles maakt deze Walküre opnieuw tot een belevenis.

    do 30 jan Peter van der Lint, Trouw

    Toch een wonder dat we Linda Watson - die de komende jaren dè Brünnhilde in Wenen, Parijs en Bayreuth zal zijn - nu al in Amsterdam kunnen horen. Met deze uitmuntende uitvoering van Die Walküre heeft de Wagner-koorts na vijf jaar weer bezit van Amsterdam genomen.

    do 30 jan Eddie Vetter, Telegraaf

    De uitzonderlijke productie heeft dus de topbezetting gekregen die zij verdient. Dat maakt deze reprise tot een mijlpaal in de geschiedenis van De Nederlandse Opera.