De Nationale Opera presenteert
TEA
Tan Dun
Opera in three acts
Libretto van Tan Dun en Xu Ying
Wereldpremière 22 oktober 2002, Suntory Hall, Tokio
DEZE PRODUCTIE
Nieuwe productie
Première 7 januari 2003
Over de opera
Oorspronkelijke productie Suntory Hall in coproductie met Gastprogrammering Het Muziektheater, De Nederlandse Opera en Shanghai Grand Theatre
De spraakmakende Chinese componist Tan Dun schreef in opdracht van het Japanse Suntory Hall een nieuwe opera. Tan Dun, die onder meer een Oscar ontving voor zijn muziek bij de film 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' van regisseur Ang Lee, benaderde Pierre Audi om deze opera in Japan te regisseren. Tan Dun behoort tot de meest karakteristieke componist-dirigenten van vandaag. Hij groeide op tussen de rijstplantages in China, leeft nu in Manhattan en weet in zijn muziek op een unieke manier culturen met elkaar te verbinden. Hij begon zijn muzikale loopbaan aan de Peking Opera en werd opgeleid aan het Conservatorium van Beijing en aan de Columbia University New York. Tan Dun werd door de New York Times uitgeroepen tot Classical Musician of the Year en kreeg onder meer de Glenn Gould Prize en de Internationale Muziektheaterprijs München.
Het verhaal
In het 9de-eeuwse Japan voert Seikyo, een hogepriester, de theeceremonie uit, maar met een lege theepot en een leeg kopje. Hij overdenkt zijn vergeefse liefde voor de Chinese prinses Lan in zijn jeugd. In het China van de T'ang Dynasty, een aantal jaren eerder, strijden twee jonge mannen om het legendarische Boek van de Thee. Seikyo, de Japanse prins, wil daarmee de ware liefde van prinses Lan veroveren. Haar broer, de Chinese prins, kan in ruil voor het Boek duizend paarden van de prins van Perzië krijgen. Is het mogelijk dat de liefde de haat overwint?
Team en cast
- Muzikale leiding
- Tan Dun
- Regie
- Pierre Audi
- Decor en licht
- Jean Kalman
- Kostuums
- Angelo Figus
- Video
- Frank Scheffer
- Orkest
- Nederlands Kamerorkest
- Seikyo
- Haijing Fu
- Lan
- Nancy Allen Lundy
- Chinese prince
- Christopher Gillett
- Emperor
- Stephen Richardson
- Lu
- Ning Liang
- Monks
- Pieter Hendriks,
Matthijs Mesdag
Mitchell Sandler
Jan Willem Baljet
Bas Kuijlenburg
Peter Arink
Martijn Sanders
Mattijs van der Woerd
Ragnar van Linden van den Heuvell - Percussionists
- Haruka Fujii
Tamao Inano
Yumi Fukushima
Productie van Suntory Hall, Japan for the New Century, Tokio i.s.m. Gastprogrammering Het Muziektheater, De Nederlandse Opera en Shanghai Grand Theater
[De muziek van Tea] is in de strak opgebouwde delen adembenemend, metgoed geplaatste contrasten tussen bombast en zeer verstilde momenten.[...] Het fraaie decor [...], de smaakvolle belichting en de ronduitschitterende kostuums van Angelo Figus maakten van Tea ook een genotvoor het oog. De componist, die zelf het geconcentreerd spelendeNederlands Kamerorkest dirigeerde, nam samen met de uitmuntendesolisten glimlachend de staande ovaties in ontvangst. Met recht eengrensverleggende nieuwe opera.
Tan Dun heeft met Tea een monument van schoonheid opgericht. Zijnbeproefde melange van kunst en kitsch, van fijnzinnige, onspectaculaireclichés die over oosterse muziek bestaan, heeft hij samengebracht ineen traag bewegende maar nauwelijks verslappende voorstelling die vanbegin tot eind blijft boeien.
Na Mozarts La clemenza di Tito [...] toont Audi zich hier in deze operavol archetypes weer de meester van intensiteit en concentratie. Hetrituele en het emotionele hebben niet alleen elk hun eigen plaats, maarkomen ook op vervoerende en indrukwekkende wijze samen […].