De Nationale Opera presenteert

Macbeth Giuseppe Verdi (1813-1901)

Deze productie was te zien in maart 2002

MACBETH

Giuseppe Verdi
Opera in quattro atti
Libretto van Francesco Piave en Andrea Maffei
Wereldpremière 14 maart 1847, Teatro della Pergola, Florence

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie voor De Nederlandse Opera
Originele productie van Scottish Opera / Edinburgh International Festival
In coproductie met Wiener Festwochen en Opéra de Bordeaux
Première 7 maart 2003

 

Over de opera

Shakespeares koningsdrama is het eerste werk van de Engelse toneelschrijver waarop Verdi een opera baseerde. De ambitieuze Macbeth en zijn bloeddorstige Lady worden met donkere stemmen gekarakteriseerd, terwijl de componist voor de bovennatuurlijke elementen in het stuk ongebruikelijke klankeffecten heeft bedacht.

Het verhaal

Schotland, 11de eeuw. Op de terugweg van een glorierijke veldslag komen de Schotse legeraanvoerders Macbeth en Banco een groepje heksen tegen, die hun de toekomst voorspellen: Macbeth zal heer van Cawdor en vervolgens koning worden, maar Banco zal vader van koningen worden. Boden berichten de vervulling van de eerste profetie. Lady Macbeth leest een brief van haar man, waarin hij vertelt over deze gebeurtenissen en de komst van koning Duncan aankondigt, die op hun kasteel zal overnachten. De op macht beluste Lady haalt haar man over de koning ’s nachts van het leven te beroven. Macbeth pleegt de moord, waarna de Lady de dolk teruglegt in Duncans kamer en de kleding van diens lijfwachten met bloed besmeurt om de verdenking op hen te laden. Allen uiten hun ontzetting als de moord wordt ontdekt. 

Macbeth is koning geworden, maar blijft ongerust over de voorspelling betreffende Banco. Hij besluit hem en zijn zoon te laten doden. Banco wordt vermoord, maar zijn zoon Fleance weet te ontkomen. Een van de moordenaars meldt Banco’s dood aan Macbeth, die ’s avonds een feest geeft. Tot zijn ontzetting verschijnt daar de geest van Banco. De koning wordt gek van angst en de geschokte gasten vertrekken. 

Om meer over zijn toekomst te vernemen gaat Macbeth terug naar de heksen. Zij waarschuwen hem voor Macduff, maar voegen eraantoe dat niemand die uit een vrouw is geboren hem kan deren en dat zijn heerschappij slechts tenonder zal gaan als het bos van Birnam oprukt naar het kasteel. Lady Macbeth haalt de koning over Macduff en zijn gezin uit de weg te ruimen. 

Macduffs vrouw en kinderen zijn vermoord, maar hijzelf is ontkomen. Samen met Malcolm, de zoon van Duncan, verzamelt hij troepen bij de Schotse grens. Als camouflage dragen alle soldaten bij de bestorming van het kasteel van Macbeth een tak uit het bos van Birnam. Lady Macbeth is door haar eigen gruweldaden waanzinnig geworden. Een arts en een hofdame waken ’s nachts bij haar, en horen hoe zij slaapwandelend en hardop pratend alles bekent. Nog diezelfde nacht sterft zij. Macbeth raakt in paniek als hij hoort dat het bos van Birnam het kasteel nadert. In de confrontatie met Macduff blijkt bovendien hoe deze niet op natuurlijke wijze ter wereld kwam, maar voortijdig uit de buik van zijn moeder werd gesneden. Macbeth sneuvelt in een tweegevecht met Macduff en Malcolm wordt toegejuicht als de nieuwe koning.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Carlo Rizzi
Regie 
Luc Bondy
Instudering regie 
Geoffrey Carey
Decor 
Rolf Glittenberg
Kostuums 
Rudy Sabounghi
Belichting 
Dominique Bruguière
Choreografie 
Lucinda Childs
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Macbeth 
Andrzej Dobber
Banco 
Andrea Silvestrelli / Peter Rose
Lady Macbeth 
Carol Vaness
Damà di Lady Macbeth 
Janny Zomer
Macduff 
Julian Gavin
Malcolm 
Carlo Bosi
Medico / Domestico / Sicario / Araldo 
Roberto Accurso
Duncano 
Henk Melchers
Lady Macduff 
Basja Chanowski
Tre apparizioni 
Nico Pouw
Anneleen Bijnen
Bernadette Bouthoorn
Fleanzio 
Karel van der Moezel
    vr 31 jan De Volkskrant

    Het Operakoor is onder de Verdi-tovenaar Carlo Rizzi een magistraal klinkend collectief, een monument van (beurtelings) dreiging en ontreddering, en het NedPho heeft zelden zo op het scherp van de snede opera gespeeld.

    vr 31 jan NRC Handelsblad

    Hier in Una macchia è qui tottura is Vaness na een sterk bezwerend La luce langue op haar best. Ze creëert acterend en zingend een rol van formaat, ze heerst over de voorstelling [..]

    vr 31 jan De Telegraaf

    Het is een imposante voorstelling die niemand zou mogen missen.