De Nationale Opera presenteert

Euryanthe Carl Maria von Weber (1786-1826)

Deze productie was te zien in mei 2003

EURYANTHE

Carl Maria von Weber
Grosse heroisch-romantische Oper in drei Aufzügen
Libretto van Helmina von Chézy
Wereldpremière 25 oktober 1823, Kärntnertortheater, Wenen

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie
Première 28 mei 2003

 

Weber baseerde zijn Euryanthe op middeleeuwse sagen. Een mannenweddenschap, jaloezie en nijd leiden ertoe dat de titelheldin wordt verstoten en aan de wilde krachten van de natuur overgeleverd. Als de berichten over haar dood ten slotte vals blijken te zijn, kan haar onschuld alsnog worden bewezen.

Het verhaal

Préméry en Nevers, 1110. In het koningsslot te Préméry wordt de vrede uitbundig gevierd. Als graaf Adolar treurt omdat hij zijn verloofde Euryanthe mist, laat koning Lodewijk VI haar door graaf Lysiart uit Nevers halen. Adolar zingt een loflied op Euryanthes schoonheid en trouw, waarop Lysiart, die Euryanthe eveneens begeert, meent dat alle vrouwen ontrouw zijn en dat hij ook Euryanthe zal weten te verleiden. De heren gaan een weddenschap aan, met hun hele bezit als inzet. Eglantine de Puiset is de dochter van een rebel. Zij werd door Euryanthe uit gevangenschap bevrijd, maar koestert een wrok tegen haar omdat ook zij Adolar liefheeft. Euryanthe vertrouwt Eglantine een geheim toe om haar eigen nachtelijke wandelingen te verklaren: Emma, de zuster van Adolar, heeft zelfmoord gepleegd door het gif uit haar ring te drinken, nadat haar geliefde in een veldslag was gesneuveld. Haar geest vindt geen rust voordat de tranen van een onschuldige de ring hebben besprenkeld. Elke nacht gaat Euryanthe naar het graf om er te bidden. Nu ziet Eglantine haar kans schoon om Euryanthe bij Adolar te schande te maken. Lysiart arriveert om Euryanthe te halen. Hij zal de nacht op het kasteel van Nevers doorbrengen.

Lysiart is vastbesloten de ondergang van Adolar te bewerkstelligen. In Eglantine, die de ring uit Emma’s graf heeft gestolen, vindt hij een onverwachte bondgenote. Als alles goed afloopt, zullen ze met elkaar trouwen. Adolar kalmeert zijn onrust en verheugt zich op de komst van Euryanthe. Zij vallen elkaar weldra in de armen en het hof verwelkomt Euryanthe uitbundig. Dan komt Lysiart naar voren en beweert de weddenschap te hebben gewonnen. Als bewijs voor Euryanthes schuld laat hij de ring, ’onderpand voor hun liefde’ zien. Adolar is ontsteld om Euryanthes vermeende ontrouw en om het verbreken van de eed. Adolars bezittingen worden verbeurd verklaard en hij ijlt weg met Euryanthe.

Als Adolar Euryanthe in het bos wil doden, wordt hij bedreigd door een grote slang. Euryanthe komt hem met gevaar voor eigen leven te hulp, waarop Adolar de slang doodt. Hij besluit Euryanthes leven te sparen en laat haar alleen achter. De koning gaat op jacht en vindt haar bij toeval. Zij vertelt hem wat er is gebeurd en hij belooft haar te helpen, overtuigd van haar onschuld. Euryanthe valt flauw na alle doorstane ontberingen.Adolar ontmoet in de buurt van het kasteel van Nevers landlieden die hem vertellen van Eglantines en Lysiarts bedrog. Zij zeggen hem hun steun toe bij het verjagen van het misdadige paar. Tijdens de bruidsprocessie meent Eglantine de geest van Emma te zien. Adolar komt naar voren en het volk vervloekt Lysiart. Op het moment dat de tegenstanders elkaar in een tweegevecht te lijf willen gaan, grijpt de koning in. Hij vertelt om Adolar op de proef te stellen dat Euryanthes hart is gebroken. Adolar is diepbedroefd en voelt zich schuldig. Eglantine verraadt nu hoe het met de ring is gegaan, waarop Lysiart haar doodsteekt. Hij wordt gevangengenomen, en Euryanthe en Adolar vallen elkaar in de armen. Emma’s geest heeft nu rust, want haar ring is nat geworden door de tranen van Euryanthe.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Claus Peter Flor
Regie 
David Pountney
Decor / Kostuums 
Tobias Hoheisel
Licht 
Wolfgang Göbbel
Choreografie 
Andrew George
König Ludwig VI 
Frode Olsen
Adolar, Graf von Nevers 
Jorma Silvasti
Euryanthe von Savoyen  
Gabriele Fontana
Rudolf, ein Ritter 
Mark Wilde
Lysiart, Graf von Forest 
Wolfgang Brendel
Eglantine von Puiset  
Charlotte Margiono
Bertha, ein Landmädchen  
Anna Ryberg
Emma 
Tine Joustra

Koninklijk Concertgebouworkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot de meest vooraanstaande symfonieorkesten ter wereld. Het in 1888 opgerichte orkest werd door Gramophone uitgeroepen tot ‘The World’s Greatest Orchestra’, vanwege zijn unieke, herkenbare klank en stilistische flexibiliteit. Meest recent bij De Nationale Opera: Parsifal (2012) en Falstaff (2014); in 2015 werkt het Koninklijk Concertgebouworkest mee aan Lulu.

    vr 31 jan Algemeen Dagblad

    Gabriele Fontana schittert in de titelrol met een prachtige, wendbare en heldere sopraan.

    vr 31 jan NRC Handelsblad

    Pountneys analyse van het libretto is weloverwogen, tot en met de details doorwrocht en consequent, en rijk aan fraaie en creatieve oplossingen. Tegenover Euryanthe en de koene Adolar staat het fantastisch gecaste wraakduo van de overtuigend vilein zingende ridder Lysiart (Wolfgang Brendel) en Eglantine (Charlotte Margiono). Margiono is op haar best als monsterlijke matrone, die Euryanthe met smerig gelispel en glibberig geïntrigeer te gronde wil richten.

    vr 31 jan De Telegraaf

    [..] prachtig uitgelicht neoclassicistisch decor van Tobias Hoheisel [..] het Concertgebouworkest speelt weergaloos fraai en met een zeldzame rijkdom aan kleur. Een uitstekende bezetting tot in de kleinste rollen, een fantastisch zingend operakoor [..]