De Nationale Opera presenteert

L’elisir d’amore Gaetano Donizetti (1797-1848)

Deze productie was te zien in december 2001

L'ELISIR D'AMORE

Gaetano Donizetti
Melodramma in due atti
Libretto van Felice Romani
Wereldpremière 12 mei 1832, Teatro della Canobbiana, Milaan

 

DEZE PRODUCTIE

Nieuwe productie
Première 3 december 2001

Over de opera

Met een mengeling van scherts en sentiment vertellen de auteurs de geschiedenis van de naïeve Nemorino, die de hulp van een liefdeselixer nodig lijkt te hebben om de rijke boerin Adina voor zich te winnen – een mooie kans voor de kwakzalver Dulcamara om een partijtje goedkope bordeaux kwijt te raken. Met een schier eindeloze reeks muzikale meesterstukken weet Gaetano Donizetti een genuanceerd beeld van een plattelandsgemeenschap te schetsen. Dat de liefdesperikelen ook zonder toverdrank wel waren opgelost, is voor de wonderdokter geen probleem: het gelukkige paar aan het eind is een overtuigender bewijs van zijn kunsten dan welke reclamecampagne ook.

Het verhaal

De arme boerenjongen Nemorino is verliefd op de mooie, rijke grondeigenares Adina, die doet alsof ze niets van hem wil weten. Adina leest voor uit de legende van Tristan en Isolde, en spot met het verhaal van de liefdesdrank. Behalve Nemorino heeft ook sergeant Belcore een oogje op Adina. Zij raadt Nemorino aan niet zoveel tijd aan haar te besteden, maar liever zijn doodzieke suikeroom te bezoeken.

De rondtrekkende kwakzalver Dulcamara verschijnt in het dorp. Nemorino denkt nog steeds aan de liefdesdrank: natuurlijk kan Dulcamara hem aan zo’n wondermiddel helpen, dat hem onweerstaanbaar zal maken! In werkelijkheid verkoopt hij hem een fles wijn. Overtuigd van de werking daarvan neemt Nemorino een onverschillige houding tegenover Adina aan. Zij is zo beledigd dat ze Belcore haar jawoord geeft.

Alles is gereed voor de bruiloft, maar Adina vraagt uitstel: zij wil toch Nemorino. Deze heeft bij Dulcamara nog een fles ’liefdeselixer’ gekocht, die hij heeft moeten financieren door zich als soldaat in te schrijven. Alle meisjes van het dorp flirten plotseling met hem: hij schrijft dit toe aan de wonderdrank, maar de reden is het feit dat zijn rijke oom gestorven is en hem alles heeft nagelaten. Nemorino en Adina weten dit echter nog niet. Als Adina hoort welk offer Nemorino voor haar heeft gebracht, is ze ontroerd en koopt hem vrij. Ze vallen elkaar in de armen. Belcore besluit dat er nog genoeg andere meisjes zijn om het hof te maken. Nu pas horen Nemorino en Adina dat de jonge boer een rijk man is geworden. Dulcamara roemt de werkzaamheid van zijn toverdrank.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Gabriele Ferro /
Julian Reynolds
Regie 
Guy Joosten
Decor 
Johannes Leiacker
Kostuums 
Jorge Jara
Licht 
Davy Cunningham
Choreografie 
Andrew George
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Boudewijn Jansen
Adina 
Norah Amsellem
Nemorino 
Roberto Aronica /
Riccardo Botta
Belcore 
Mariusz Kwiecien /
Željko Lučić
Dulcamara 
Bryn Terfel /
Timothy Noble
Giannetta 
Anne-Catherine Gillet

Bij de première heeft Riccardo Botta de 2de acte overgenomen van Roberto Aronica. Bij één voorstelling heeft Željko Lučić de rol van Belcore vanuit de orkestbak gezongen terwijl Mariusz Kwiecień de rol op het toneel heeft gespeeld.

    vr 31 jan Algemeen Dagblad

    Wereldster Bryn Terfel verschijnt als de kwakzalver Dulcamara op een typisch RAI-podium waar de traptreden oplichten als hij erop staat. Met een dijk van een stem en veel gevoel voor theater zet hij deze kruidenier in bedrog en illusie neer als een popster, met een vette Elviskuif en dito glitterpak. Grandioos. Ook Norah Amsellem is betoverend met zang en spel als Adina. Deze voorstelling is een juweel van vermaak, verrassing en intelligentie.

    vr 31 jan NRC Handelsblad

    Regisseur Guy Joosten maakt van de komische opera L´elisir d´amore een bij vlagen dolkomische opera, gedeeltelijk in de stijl van de olijke revue.

    vr 31 jan Het Parool

    Gehuld in een zilveren kostuum zag Dulcamara (Bryn Terfel) eruit als een kruising tussen Gary Glitter, Liberace, Meat Loaf en Elvis the pelvis (die bakkebaarden en die vetkuif!) . Uitstekende rollen waren er ook van de Franse sopraan Norah Amsellem als de schone Adina en van bariton Mariusz Kwiecien als Belcore.