De Nationale Opera presenteert

Don Giovanni Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Deze productie was te zien in april 2002

DON GIOVANNI

Wolfgang Amadeus Mozart
Dramma giocosa in due atti, KV 527
Libretto van Lorenzo da Ponte
Wereldpremière 29 oktober 1787, Nationaaltheater, Praag

 

DEZE PRODUCTIE

Reprise uit 1987/88, 1991/92 en 1996/97
Première 4 april 2002

Over de opera

In Don Giovanni laten de afzonderlijke episodes zich niet meer op een lineaire tijdas plaatsen. De mythe van de Burlador de Sevilla lijkt gehuld in het donker van een nacht waaraan maar geen einde wil komen. De labyrintische opeenvolging van scènes wordt omsloten door, enerzijds, de moord van Giovanni op de vader van Donna Anna en, anderzijds, de terugkeer van de dode als ‘Stenen Gast’, die de zondaar naar de hel stuurt.

Het verhaal

I

Don Giovanni's bediende Leporello houdt buiten de wacht, terwijl zijn meester gemaskerd de slaapkamer van Donna Anna binnendringt. Giovanni komt het huis uit rennen, achtervolgd door Anna. Haar vader, de Commendatore, houdt Giovanni tegen maar wordt door deze gedood. Anna's verloofde, Don Ottavio zweert wraak. Giovanni ruikt de aanwezigheid van een vrouw: dat blijkt zijn ex-geliefde Donna Elvira te zijn, die hem achtervolgt vanwege een trouwbelofte. Hij maakt zich uit de voeten en laat haar achter bij Leporello. Intussen zit Giovanni achter Zerlina aan, de aanstaande bruid van de jonge boer Masetto. Giovanni biedt het jonge paar een feest in zijn huis aan, maar probeert eerst Zerlina te verleiden. Elvira voorkomt dit. Anna en Ottavio, die Giovanni niet herkennen, roepen zijn hulp in om de Commendatore te wreken, maar Elvira waarschuwt hen voor de bedrieger. Bij Giovanni's afscheid herkent Anna hem aan zijn stem en ze herinnert Ottavio aan diens eed. Leporello heeft de boeren naar het huis van Giovanni gebracht. Tijdens het feest maken Anna, Elvira en Ottavio gemaskerd hun opwachting. Giovanni weet Zerlina weg te lokken, maar zij zet het op een gillen als hij handtastelijk wordt. Leporello krijgt de schuld, terwijl Giovanni zich uit de voeten maakt.

II

Leporello laat zich door Giovanni overhalen om van kleren te wisselen zodat deze het kamermeisje van Elvira kan verleiden. Tijdens een serenade worden ze betrapt door Masetto en zijn vrienden, die Giovanni in elkaar willen slaan. Deze stuurt de groep in de verkeerde richting en geeft Masetto een pak slaag. Hetzelfde dreigt Leporello te overkomen als Ottavio, Anna en Masetto hem aanzien voor zijn meester. Net op tijd neemt Elvira het voor 'Giovanni' op en Leporello maakt zich bekend. Op een kerkhof wisselen Giovanni en Leporello andermaal van kleren. Als Giovanni luid lachend over zijn laatste avontuur vertelt, begint het standbeeld van de Commendatore vermanend te spreken. Giovanni is niet onder de indruk en nodigt het beeld uit te komen souperen. Met een knik accepteert de stenen gast het aanbod. Terwijl Giovanni zit te eten, komt Elvira hem opzoeken. Ze bezweert hem zijn leven te beteren, maar tevergeefs. Elvira verlaat de kamer en slaakt een ijselijke kreet: het beeld van de Commendatore is gekomen! Zelfs hij weet Giovanni echter niet tot berouw te bewegen. De grond opent zich en temidden van helse vlammen stort Giovanni in de diepte.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
John Nelson
Regie, dramaturgie 
Alfred Kirchner
Decor 
Götz Loepelmann
Kostuums 
Joachim Herzog
Orkest 
Nederlands Kamerorkest
Koor 
Koor van De Nederlandse Opera
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Don Giovanni 
Peter Mattei
Il Commendatore 
Mario Luperi
Donna Anna 
Luba Orgonasova
Don Ottavio 
Kurt Streit
Donna Elvira 
Charlotte Margiono /
Christine Goerke /
Solveig Kringelborn
Leporello 
Denis Sedov
Masetto 
Robert Gierlach
Zerlina 
Ruth Ziesak

Bij één voorstelling heeft Christine Goerke de rol van Donna Elvira gezongen vanuit de orkestbak terwijl Charlotte Margiono de rol op het toneel speelde.

    vr 31 jan Het parool

    Mattei is groots Prachtbariton Peter Mattei geeft [..] meteen groots zijn visitekaartje af. Mattei krijgt knap tegenspel van Denis Sedov als Giovanni’s dienaar Leporello, wiens stakerige gestalte (mooie stem ook) en geestig acteerwerk het komische duo naar een nog hoger plan tilt. Bijzonder raak en grappig is ook Charlotte Margiono in de rol van Donna Elvira. Margiono zingt andermaal oorstrelend (Mi tradi is een hoogtepunt) en kan daarnaast haar grote komische talent tonen - de scene waarin ze haar neus snuit in Giovanni’s halsdoek is onbetaalbaar.

    vr 31 jan NRC Handelsblad

    Don Giovanni sterk in eenvoud Nelson [..] het Nederlands Kamerorkest enthousiasmeerde met zijn muzikale gretigheid. Met energieke hoekige gebaren zet hij de partituur stevig neer, met [..] veel eigen detailvondsten en een sterk ontwikkeld gevoel voor drama. De ontdekking van deze voorstelling is echter de jonge, van stem en leden top-atletische Don Giovanni van de Zweedse bariton Peter Mattei. Hij werpt veroverde dames moeiteloos over de schouder, waagt sprongen van meer dan vijf meter en deinst letterlijk koprollend achteruit voor de Stenen Gast [..]

    vr 31 jan Trouw

    Een hoogtepunt in deze interpretatie was de aria ’Fin ch’han dal vino’ waarvan de begeleiding door dirigent John Nelson in een moordend tempo werd genomen. Mattei had geen enkele moeite met de voorbijrazende maatstrepen. Hij deed er zelfs een schepje bovenop door tijdens het zingen als een gekooide tijger uit te acteren dat hij met het door zijn lichaam gierende testosteron even geen kant op kon. Beestachtig goed!