De Nationale Opera presenteert

LA DAMNATION DE FAUST Hector Berlioz (1803-1869)

Deze productie was te zien in februari 1989

LA DAMNATION DE FAUST

Hector Berlioz
Légende dramatique en quatre parties
Libretto Hector Berlioz en Almire Gandonnière
Wereldpremière 6 december 1846, Théâtre de l'Opéra-Comique, Parijs

Deze productie

Nieuwe productie voor De Nederlandse Opera
Oorspronkelijke productie Semperoper Dresden
Première 10 februari 1989

Het verhaal

Faust is levensmoe en vereenzaamd. In het theater van zijn fantasie worden zijn droombeelden verwezenlijkt. De toneelmachinerie begint te bewegen alsof door onzichtbare hand gestuurd. De natuur waarin de wetenschapper Faust zijn heil hoopt te vinden blijkt echter niet meer dan theatrale illusie.

Zowel een wellustige dans van boeren als een militaristische uiting van patriotisme door de burgers benadrukken nogeens zijn isolement en maken hem bewust van zijn eigen eenzaamheid. Hij beseft dat de pompeuze staatsbegrafenis van een nationale held niets meer is dan een gruwelijke theatrale manipulatie van het volk.
 
Hij probeert zich in de wereld van de wetenschap terug te trekken, maar zelfs zijn studie kan hem nu geen bevrediging meer schenken en hij besluit een eind aan zijn leven te maken.
 
Confrontatie met de dood echter levert een nieuwe illusie op. Vlucht nemend in de troost van religie, ziet hij een evenbeeld van de hemelse hiërarchie.
Uit zijn twijfel geboren, verschijnt Mefistofeles die hem de vervulling van al zijn wensen en dromen aanbiedt. Faust krijgt zijn jeugdige gedaante terug, en wordt naar Auerbachs bierkelder meegevoerd.
 
Hij verafschuwt de grove dronkenschap die daar heerst. Verlangend naar zinnelijke geneugten, wil hij vertrekken.
 
Met gebruik van verdovende middelen, maakt Mefistofeles van Faust een makkelijk te manipuleren objekt en laat hem een verleidelijk visioen van de wereld van de liefde zien. Fausts erotische wensdroom, Margaretha, is niets meer dan een door Mefistofeles opgeroepen beeld.
 
Bij de eerste ontmoeting van Faust met Margaretha, heeft hij angst dat de realiteit zijn wensdroom zal verstoren. Mefistofeles speelt in op de kleinburgelijkheid van de inwoners van de stad door ze op te jagen tegen het paar. Zij drijven Faust en Margaretha uit elkaar.
 
Gedreven door egocentrische eigenliefde onttrekt Faust zich aan de verantwoordelijkheden van zijn daden, en laat Margaretha aan haar lot over. Het burgerfatsoen daagt haar voor het gerecht.
 
Mefistofeles confronteert Faust opnieuw met de werkelijkheid. Margaretha wordt ervan beschuldigd haar moeder met een slaapmiddel te hebben vergiftigd.
Om zich van zijn schuldgevoel te ontdoen en Margaretha te redden, stemt Faust toe een overeenkomst met Mefistofeles te ondertekenen.
 
Tijdens de terechtstelling van Margaretha, voert Mefistofeles Faust mee op een huiveringwekkende hellevaart.
 
Fausts laatste vlucht uit de werkelijkheid levert een uiteindelijke illusie op, de verheerlijking van Margaretha.
Om zich van zijn schuldgevoel te ontdoen en Margaretha te redden, stemt Faust toe een overeenkomst met Mefistofeles te ondertekenen.
Tijdens de terechtstelling van Margaretha, voert Mefistofeles Faust mee op een huiveringwekkende hellevaart.
 
Fausts laatste vlucht uit de werkelijkheid levert een uiteindelijke illusie op, de verheerlijking van Margaretha.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Hartmut Haenchen
Regie 
Harry Kupfer
Co-regisseur 
Reinhard Heinrich
Decor 
Hans Schavernoch
Kostuums 
Reinhard Heinrich
Choreografie 
Roland Giertz
Orkest 
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Koor 
Koor van De Nederlands Opera
Instudering koor 
Winfried Maczewski
Kinderkoor 
Geert Grooteschool, Amsterdam
 
Ballet 
Amsterdamse Balletacademie
Marguerite 
Hedwig Fassbender
Faust 
Barry McCauley
Méphistophélès 
Jean-Philippe Lafont
Brander 
Wout Oosterkamp