De Nationale Opera presenteert

L'HEURE ESPAGNOLE / EL RETABLO DE MAESE PEDRO MAURICE RAVEL (1875-1937) / MANUEL DE FALLA (1876-1946)

Deze productie was te zien in december 1986

L'HEURE ESPAGNOLE

Maurice Ravel
Comédie musicale en un acte
Libretto van Franc-Nohain
Wereldpremière 19 mei 1911, Opéra-Comique, Parijs
 

EL RETABLO DE MAESE PEDRO

Manuel de Falla
Libretto van Manuel de Falla, naar een episode uit
‘El Ingenioso Cavallero Don Quixote de La Mancha’ van Miguel de Cervantes
Wereldpremière 23 March 1923, Teatro San Fernando, Seville, Spanje

Deze dubbelproductie

Nieuwe productie
Première 6 december 1986

De verhalen

L'HEURE ESPAGNOLE

Een klokkenmakerswinkel in Toledo. De klokkenmaker Torquemada spoedt zich weg om de stadsklokken op te winden. Hij laat de muilezeldrijver Ramiro, wiens horloge kapot is, achter in de winkel, tot ergernis van Concepcion, Torquemada’s vrouw, die dat wekelijks terugkerende uur van haar mans afwezigheid altijd gebruikt om haar minnaars te ontvangen. Het lukt haar om Ramiro uit de buurt te krijgen door hem een staande klok naar haar slaapkamer te laten brengen. Op dat moment komt haar minnaar Gonzalve binnen.
 
Als Ramiro weer terugkomt, duwt ze Gonzalve achter een tweede staande klok en zegt tegen Ramiro, dat ze van mening is veranderd en nu toch liever de andere klok boven wil hebben. Terwijl Ramiro gehoorzaam de eerste terug gaat halen, stopt ze Gonzalve in de klok en laat deze door Ramiro naar boven dragen met de waarschuwing dat hij wel wat zwaarder is dan de eerste. Voordat ze achter hem aan kan gaan, komt de rijke bankier Don Inigo binnen, gespitst op zijn liefdesavontuurtje. Ze wimpelt hem af en hij verstopt zich in de zojuist door Ramiro teruggebrachte eerste klok.
 
Gonzalve blijkt meer aandacht te hebben voor zijn rijmelarijtjes dan voor Concepcions vrouwelijke bekoorlijkheden, dus laat ze Don Inigo met dezelfde list naar haar kamer brengen. Ook aan hem heeft ze niet veel, aangezien hij in de klok blijft steken. Ten slotte vraagt ze Ramiro, wiens opgeruimde karakter en spieren haar niet onberoerd hebben gelaten, of hij wéér naar haar kamer wil komen, ditmaal zonder klok. Als Torquemada terugkeert ontdekt hij de ongelukkige minnaars die nog steeds in hun klokken zitten, en brengt een bliksemsnelle verkoop tot stand. De opera eindigt met een briljant kwintet.
 
 
EL RETABLO DE MAESE PEDRO
 
Meester Pedro heeft zijn poppentheater op de binnenplaats van een herberg opgesteld. Hij kondigt het stuk aan, terwijl het publiek, onder wie Don Quichotte en Sancho Panza, plaatsneemt. Iedere scène wordt ingeleid door El Trujaman, die de gebeurtenissen uiteenzet welke vervolgens door de poppen gespeeld zullen worden.
 
In de eerste scène gaat Don Gayferos, nadat zijn schoonvader keizer Karei de Grote hem op zijn schandelijk verzuim heeft verwezen, er eindelijk op uit om zijn vrouw Melisendra te redden uit handen van de Moren, door wie zij gevangen wordt gehouden. Hij vertrekt naar Spanje. Melisendra tuurt ingespannen de verten af in de hoop een reddingsbrigade te zien aankomen. Een verliefde Moor probeert een kusje van haar te stelen, maar wordt betrapt door de Moorse koning, die hem een straf van driehonderd zweepslagen oplegt.
 
Don Quichotte verraadt hoe intens hij de gebeurtenissen volgt als hij El Trujaman op zijn kop geeft, die een schampere opmerking maakt over de Moorse rechtspleging. El Trujaman laat zich steeds meer door het verhaal meeslepen als hij beschrijft hoe Melisendra door Gayferos gevonden wordt en opgetogen uit haar toren in zijn armen springt. Wanneer hij hun vlucht terug naar Frankrijk schildert, met de hete adem van de Moren in hun nek, begint Don Quichotte’s ridderbloed te koken. Hij stormt het toneel van het poppentheater op en slaat wild met zijn zwaard om zich heen, waarbij hij Meester Pedro nog net niet onthoofdt en het theater in een ruïne verandert. Terwijl Meester Pedro de verwoesting van zijn theater bejammert, richt de ridder zich tot het verzamelde publiek met een lofzang op ridderschap en ridderlijkheid.

Team en cast

Muzikale leiding 
Kenneth Montgomery
Regie 
Helmut Polixa
Decor 
Kathrin Kegler
kostuums 
Uta Loher
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
 
L'HEURE ESPAGNOLE
Concepcion 
Anne Howells
Torquemada 
Hein Meens
Gonzalve 
Laurence Dale
Ramiro 
Jean-Philippe Lafont
Don Inigo Gomez 
Pieter van den Berg
 
DON QUICHOTTE À DULCINÉE
concert
Bariton 
Jean-Philippe Lafont
 
CONCIERTO PARA CLAVICIMBALO
concert
Clavecimbel 
Glen Wilson
Fluit 
Marieke Schneeman
Hobo 
Hans Meijer
Klarinet 
Herman Braune
Viool 
Olga Martinov
Cello 
Herre Jan Stegenga
 
EL RETABLO DE MAESE PEDRO
Maese Pedro 
Laurence Dale
Don Quixote 
Jean-Philippe Lafont
El Trujaman 
Dominic Martelli / James Beesley
Sancho Panza 
Nicole Balm
Don Gayferos 
Frank Willems van Dijk
Don Roldan 
Teunis Willem Luijendijk
Carlo Magno 
Sjoerd Schwibettus
Melisendra 
Marianne Schnitger
El Rey Marsilio 
Linda de Wolf
Capitan 
Henriette Brouwers
El Moro enamorado 
Lisa Sove
Escudero 
Sjoukje van Vlijmen
Fanfarrea 
Peer van den Berg
Bufon 
Lis van der Kleij
Paje I 
Maaike Jansma
Paje II 
Serafina Bottenberg
Ayudente I 
Mylène Janine Verdurme
Ayudente II 
Maya Schwantje
Ayudente III 
Karin Schaafsma
Ayudente IV 
Stella van Leeuwen
Plebeyo I 
Teunis Willem Luijendijk
Plebeyo II 
Maaike Jansma
Plebeyo III 
Serafina Bottenberg
Plebeyo IV 
Wilfred van de Peppel
Plebeyo V 
Gerard Pillen
Cortisano I 
Wilfred van de Peppel
Cortisano II 
Gerard Pillen