De Nationale Opera presenteert

JEVGENI ONJEGIN Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)

Deze productie was te zien in oktober 1986

JEVGENI ONJEGIN

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Lyrische scènes in drie bedrijven
Libretto van Konstantin Sjilovski en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Wereldpremière 29 maart 1879, Maly Theater, Moskou

Deze productie

Reprise uit de seizoenen 1974/1975, 1979/1980 en 1982/1983
Première 16 oktober 1986

Het verhaal

EERSTE BEDRIJF

Eerste tafereel - De tuin van de familie Larin
 
Mevrouw Larina en de oude Filipjevna horen door het open raam een lied dat Tatjana en Olga binnen zingen en dat Mevrouw Larina aan vroeger doet denken. Pachters komen symbolisch de opbrengst van de oogst aanbieden en als deze weer weg zijn, kondigt Filipjevna de komst aan van Olga’s verloofde, de dichter Vladimir Ljenski, die zijn vriend en buurman Jevgeni Onjegin heeft meegebracht. Terwijl Olga en Ljenski vrolijk babbelend door de tuin wandelen, vertelt Tatjana Onjegin dat zij zo houdt van lezen en dromen. Zij gaan geheel in hun gesprek op en als Filipjevna hen binnenroept voor het avondeten, is duidelijk dat Tatjana verliefd is op Onjegin.
 
Tweede tafereel - De slaapkamer van Tatjana
 
Tatjana kan de slaap niet vatten en vraagt Filipjevna iets over haar eigen jeugd te vertellen, maar zij luistert nauwelijks en stuurt de oude vrouw tenslotte weg. Dan besteedt zij de hele nacht aan het schrijven van een gepassioneerde liefdesbrief aan Onjegin. Als Filipjevna haar vroeg in de ochtend komt wekken, vindt zij Tatjana in gedachten verzonken. Zij belooft het meisje de brief bij Onjegin te laten bezorgen.
 
Derde tafereel - Ergens op het landgoed van de familie Larin
 
Vol bange voorgevoelens wacht Tatjana op Onjegin. Deze begroet haar hoffelijk en bedankt haar voor haar eerlijke brief, maar verklaart dat hij zichzelf volkomen ongeschikt acht voor het huwelijk. Bovendien drukt hij haar op het hart in de toekomst voorzichtiger te zijn met ontboezemingen tegen vreemden. Tatjana voelt zich diep vernederd, maar accepteert de arm die hij haar aanbiedt.
 
TWEEDE BEDRIJF
 
Eerste tafereel - In het huis van de familie Larin
 
Buren en vrienden zijn uitgenodigd voor een groot feest ter gelegenheid van Tatjana’s naamdag. Ook Onjegin is aanwezig, maar als hij merkt hoe er over hem geroddeld wordt, krijgt hij er spijt van dat hij zich door Ljenski heeft laten overreden om aan de uitnodiging gehoor te geven. Uit wraak danst hij een paar keer achter elkaar met Olga om zijn vriend te ergeren en de jaloerse reacties van Ljenski brengen Olga ertoe dit spelletje mee te spelen. Als Olga meteen daarna weer met Onjegin wil dansen, komt het tot een openlijke ruzie tussen de beide vrienden, en tot ontzetting van alle aanwezigen daagt Ljenski tenslotte Onjegin uit tot een duel.
 
Tweede tafereel - Bij een oude watermolen
 
Vroeg in de ochtend wacht Ljenski op zijn tegenstander en in gedachten neemt hij afscheid van het leven en van zijn verloofde. Onjegin verschijnt en hoewel de vroegere vrienden betreuren dat het zover is gekomen, blijkt een verzoening niet meer mogelijk. Het duel moet doorgang vinden en meteen bij het eerste schot valt Ljenski dood neer.
 
DERDE BEDRIJF
 
Eerste tafereel - Een balzaal in Sint-Petersburg
 
Onjegin, die enkele jaren in het buitenland gezworven heeft, maakt zijn opwachting bij een van zijn verwanten, de oudere Vorst Gremin. Tussen de aanwezigen ontdekt hij Tatjana en op zijn vragen antwoordt Gremin dat hij zich gelukkig prijst haar sinds kort zijn echtgenote te mogen noemen. Tatjana weet haar emoties over het weerzien te verbergen en verlaat kort daarop aan de arm van haar echtgenoot het feest. Onjegin blijft alleen achter in het plotselinge besef dat hij hopeloos verliefd op haar is.
 
Tweede tafereel - Een vertrek in het huis van Vorst Gremin
 
Een hartstochtelijke brief van Onjegin heeft uiteindelijk geleid tot een ontmoeting met Tatjana. Zij maakt hem duidelijk, dat zij haar echtgenoot trouw zal blijven, maar onder druk van Onjegin’s liefdesbetuigingen geeft ze een kort moment toe aan haar nog steeds bestaande gevoelens. Dan vermant zij zich en laat na een bruusk afscheid de wanhopige Onjegin aan zijn lot over.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding 
Christian Badea
Regie 
Michael Geliot
Decor 
Heinrich Wendel
Kostuums 
Jan Skalicky
Dramaturgie 
Paul Korenhof
Choreografie 
Karina Rieger
Orkest 
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor 
Het Nederlands Operakoor
Instudering koor 
Johannes Mikkelsen
 
Ballet 
Het Nationale Ballet
Nel Roos Academie voor Ballet
Madame Larina 
Annett Andriesen
Tatjana 
Adriana Vanelli
Olga 
Leena Kiilunen
Filipjevna 
Enid Hartle
Vladimir Ljenski 
Hans-Peter Blochwitz
Jevgeni Onjegin 
Lenus Carlson
Vorst Gremin 
Willard White
Monsieur Triquet 
Alexander Oliver
Zaretski 
Fons van Zijl
Petrovitsj 
Rudolf Vedder
Zapevalo 
Ruud Kok
Guillot 
Arthur Japin