Biografieën De Nationale Opera Studio 2019 - 2020

Vanaf 1 september 2019 maken de volgende jonge artiesten deel uit van De Nationale Opera Studio:

DAAN BOERTIEN

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist, gespecialiseerd in liedbegeleiding. Aan het Conservatorium van Amsterdam behaalde hij zowel zijn Bachelor- als Masterdiploma. Vervolgens studeerde Daan ‘Liedgestaltung’ aan Hochschule für Musik und Theater Hamburg, waarvoor hij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Oscar und Vera Ritter-Stiftung Hamburg ontving. Daan Boertien is prijswinnaar van het Prinses Christinaconcours (2010), ‘Kunst aan de Dijk Prijs voor Jong Talent’ (2015), de publieksprijs van Dutch Classical Talent (2018), de 1e prijs als duo met bariton Geng Lee én de prijs voor beste begeleider bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb (2018) en de DAAD-prijs (2019). Daan geeft concerten in binnen- en buitenland en is regelmatig te horen op radio en televisie.

Ik ben heel blij dat ik hier met zulke goede zangers ben. Ik zie ernaar uit te werken met veel verschillende professionals waaronder regisseurs, dirigenten en taalcoaches. Zo leer je op velerlei manieren luisteren naar muziek en kun je vanuit al die verschillende perspectieven zangers begeleiden.

FREDERIK BERGMAN

De Nederlandse bariton Frederik Bergman heeft in 2012 zijn studie aan het conservatorium in Tilburg afgerond. Gedurende enige jaren werd Frederik gecoacht door de Nederlandse bas-bariton Harry Peeters. In 2017 begon Frederik bij zijn huidige coach Rosemary Joshua. Dit resulteerde in zijn eerste samenwerking met De Nationale Opera als Abraham in Clemency (2018), Hermann in Les contes d’Hoffmann (2018) en Le berger in Pelléas et Mélisande (2019). Ook trad hij op met het Radio Filharmonisch Orkest en de Nederlandse Reisopera. Dit seizoen zingt hij bij Opera Zuid in Die Zauberflöte.

Een verhaal vertellen en lang de aandacht van het publiek vast weten te houden, is echt een kunst. Ik weet zeker dat ik dat bij de Opera Studio kan leren. Daarnaast kijk ik ernaar uit om veel samen te doen met deze fantastische groep.’

LOCHLAN BROWN

De Australische pianist en dirigent Lochlan Brown begon zijn opleiding aan de Lisa Gasteen National Opera School. Hij verhuisde naar New York voor een Master aan Mannes College, waar hij zich specialiseerde in orkestdirectie en pianobegeleiding. Daarvoor ontving hij de Newton Swift Piano Award voor begeleiding en kamermuziek. Lochlan werkte voor verschillende gezelschappen in New York en bracht een jaar in Rome door als Fabbrica Maestro Collaboratore bij het Teatro dell’ Opera di Roma. Ook heeft Lochlan gewerkt als assistent-dirigent voor verschillende producties van het Miami Music Festival van Manhattan School of Music.

DNO heeft een reputatie voor spannende en innovatieve projecten en daar houd ik van. Ik kan niet wachten intensief met de zangers samen te werken. Als je samen een opera maakt is het enorm belangrijk om betrokken te zijn bij het proces dat de zangers doormaken.

SAM CARL

Sam Carl groeide op in Londen. Hij volgde zijn zangopleiding aan The Guildhall School of Music & Drama, waar hij in 2018 Samling Scholar was en masterclasses volgde bij John Tomlinson. Hij trad op als solist in onder meer Händels Messiah, Die Schöpfung, Messa di Gloria en Verdi’s Requiem. Hij was in de zomer van 2019 Jerwood Young Artist bij Glyndebourne Festival Opera. Op zijn repertoire staan onder meer Alfonso in Così fan tutte, Bottom in Midsummer Night’s Dream, The Secret Police Agent in Menotti’s The Consul, Betto di Signa in Gianni Schicchi en Lord Dunmow in A Dinner Engagement.

Ik wil me hier heel graag focussen op mijn techniek en die naar een zo professioneel mogelijk niveau tillen. Ook wil ik heel graag veel leren over het vertellen van een verhaal. Het voelt goed om Rosemary Joshua als coach te hebben: ze kan zich heel goed in ons zangers verplaatsen.’

VERITY WINGATE

Sopraan Verity Wingate studeerde af aan The Guilhall School of Music and Drama en The Royal Academy of Music. Ze maakte deel uit van het Alvarez Young Artist Programme, Samling Institute en Mendelssohn Foundation. In de zomer van 2018 maakte Verity haar operadebuut als Pamina in Die Zauberflöte bij Garsington Opera. Ook vervulde ze solorollen bij The Barbican, Wigmore Hall, LSO St. Luke’s en het Gewandhaus in Leipzig. Ze won de prestigieuze Leonard Ingram Award (2018) en de Paul Hamburger Prize. Onlangs zong ze bij De Nationale Opera in Il matrimonio segreto.

Rosemary is een van de beste mensen in de operawereld – in het bijzonder als docent. Ik denk dat ik van haar veel kan leren over theatraliteit. Het is bijvoorbeeld lastig om altijd in je rol te kunnen kruipen, in het bijzonder in de repetitiestudio. Dat hoop ik dit jaar veel te trainen.

Julietta Aleksanyan

22 jaar - sopraan

De Armeense sopraan Julietta Aleksanyan studeerde aan het Yerevan State Conservatory en werd laureaat bij vele internationale competities, waaronder de N. Rimsky-Korsakov Competition in Rusland en de Belvedere Competition in Zuid-Afrika. Sinds 2017 is ze soliste bij de Yerevan State Opera, waar ze onlangs de rol van Massenets Manon zong. In september dit jaar zal ze in Dubai Pamina in Die Zauberflöte vertolken en bij De Nationale Opera zingt ze Berta in Il barbiere di Siviglia aan het begin van het seizoen.

‘Ik ben erg blij dat ik deel mag uitmaken van De Nationale Opera Studio. Ik hou van dit operahuis en ik wil er onderdeel van zijn. Ik wil mezelf zoveel mogelijk ontwikkelen tijdens dit programma: mijn vaardigheden verbeteren, meer over opera leren, meerdere talen beheersen en werken met geweldige docenten, dirigenten en regisseurs. Samengevat wil ik een professionele en flexibele operazangeres worden.’

Martin Mkhize

29 jaar - bariton

De Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize studeerde aan de University of Cape Town. Hij won de eerste prijs en de publieksprijs bij de Shock Foundation, een zangwedstrijd van de University of Cape Town, werd halve finalist bij de Neue Stimmen Competition 2018 en werd voor zijn rol als Papageno in Die Zauberflöte genomineerd in de categorie ‘Beste mannelijke acteur’ bij Fleur du Cap Theatre Nomination. Martin zong deze zomer in de Opera Studio van de Bregenzer Festspiele de rol van Figaro in Il barbiere di Siviglia en zingt dit seizoen bij De Nationale Opera de rol van Un ufficiale in dezelfde opera.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen van Europa. Maar de voornaamste reden voor mij om deel te nemen aan De Nationale Opera Studio is de trainingservaring die ik er als jonge artiest op kan doen. Ik hoop mijn repertoire uit te breiden, podiumervaring op te bouwen en aan mijn zangtechniek te werken.’

Lucas van Lierop

29 jaar - tenor

De tenor Lucas van Lierop komt oorspronkelijk uit Hilversum, maar is opgegroeid in Vancouver, Canada. Hij behaalde zijn bachelor en master Zang aan de McGill University in Montréal en in 2017 rondde hij ook de master Musical Arts af aan de Yale University. Van Lierop soleerde o.a. bij Helikon Opera in Moskou en was vorig seizoen al te bewonderen bij De Nationale Opera in Trouble in Tahiti/Clemency.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen ter wereld en de training die ze aanbieden is ongeëvenaard. Doordat ik al heb gewerkt met een gedeelte van het artistieke team van de Studio tijdens Trouble in Tahiti/Clemency, kon ik alvast iets van de training, inzichten en begeleiding ervaren die ik zal gaan krijgen bij de Studio. Rosemary Joshua wordt aanbevolen als een van de beste docenten waar je mee kunt werken. Tijdens mijn lessen bij haar werd duidelijk dat ze mijn taal spreekt en in staat is mijn stem sterk te ontwikkelen. Ik hoop dat ik zoveel mogelijk van haar kan leren en de Studio uit kan lopen met enkele rollen op zak, gepolijst en klaar voor internationale optredens.’

Polly Leech

26 jaar - mezzosopraan

Voordat de Britse mezzosopraan Polly Leech zich toelegde op het zingen, studeerde ze Moleculaire biologie en Biochemie. Vervolgens behaalde ze haar master in Zang aan het Royal College of Music in Londen en heeft ze een jaar lang deelgenomen aan de National Opera Studio in Londen. Ze volgde masterclasses bij Sarah Connolly en Joyce DiDonato, haar grote voorbeelden. Onlangs zong ze Hänsel in Hänsel und Gretel bij Pop-Up Opera en werd ze genomineerd bij de jaarlijkse awards van WhatsOnStage als ‘Breakthrough Artist’ in Britse opera, een categorie die normaal gesproken wordt gedomineerd door solisten van ROH Covent Garden en andere grote Britse operahuizen.

‘Ik geloof dat deelname aan De Nationale Opera Studio de perfecte brug slaat tussen de opleiding en een professionele operacarrière. Amsterdam is zo’n prachtige stad en ik verheug me op de Europese manier van leven! Rosemary heeft een heleboel geweldige dingen op de planning staan voor de Studio en het zal zeker een uitdagend maar zeer leerzaam jaar worden. De Nationale Opera is een fantastisch huis en het komende seizoen ziet er heel spannend uit – ik kijk ernaar uit hier deel van uit te maken.’