Biografieën De Nationale Opera Studio 2019 - 2020

Vanaf 1 september 2019 maken de volgende jonge artiesten deel uit van De Nationale Opera Studio:

DAAN BOERTIEN

Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Hij geeft concerten met verschillende zangers in binnen- en buitenland. Op 10-jarige leeftijd werd Daan Boertien aangenomen bij de Young Musician’s Acadamy van het Conservatorium van Tilburg, waar hij les had van Jelena Bazova. Daarna studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zowel zijn Bachelor- als Masterdiploma behaalde. Daarna studeerde Daan Liedgestaltung aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring. Hiervoor ontving hij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Oscar und Vera Ritter-Stiftung Hamburg. In 2010 was Daan Boertien prijswinnaar van het Prinses Christinaconcours. In 2015 ontving hij de ‘Kunst aan de Dijk Prijs voor Jong Talent’. In 2018 won Daan Boertien de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg zowel de 1e prijs als duo met bariton Geng Lee als de prijs voor beste begeleider. Ook won hij de tweede prijs bij het Maritim Wettbewerb en de DAAD-prijs. Daan Boertien gaf reeds concerten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië, Tunesië, Zwitserland, Letland en Canada. In Nederland trad hij onder meer op in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, Muziekgebouw aan ’t IJ en Muziekgebouw Eindhoven. Ook is hij regelmatig te horen en te zien op radio en televisie. Zo speelt hij regelmatig bij Podium Witteman. De afgelopen jaren werkte Daan samen met zangers als Benjamin Appl, Michaela Kaune, Maarten Koningsberger, Maria Riccarda Wesseling, Marc Pantus, Thomas Oliemans en André Morsch. Daan volgde masterclasses voor piano solo bij onder andere Enrico Pace, Leslie Howard en Naum Grubert. Verder kreeg hij voor liedinterpretatie belangrijke impulsen van Roger Vignoles, Julius Drake, Graham Johnson, Wolfram Rieger, Jeff Cohen, Thomas Hampson, Margreet Honig, Christianne Stotijn, Anne Sofie van Otter en Brigitte Fassbaender.

FREDERIK BERGMAN

De Nederlandse bariton Frederik Bergman is op zijn twaalfde begonnen met het volgen van klassieke zanglessen.

In 2012 heeft hij zijn studie aan het conservatorium in Tilburg afgesloten.

On zich verder te verdiepen, zocht hij vervolgens contact met de Nederlandse bas-bariton Harry Peeters die hij tijdens een eerdere masterclass had ontmoet.

Met hem is Frederik een traject aangegaan waarin hij gedurende enkele jaren intensief door Harry is gecoacht.

In deze jaren deed hij veel ervaring op als concertzanger en werd hij door Harry betrokken bij al zijn werk, waardoor hij ook het operavak beter leerde kennen.

In 2017 besloten Frederik en Harry dat het tijd was voor een volgende stap. Enkele maanden later ontmoette Frederik zijn huidige coach Rosemary Joshua door wie hij sindsdien wordt gecoacht.

Dit heeft ervoor gezorgd dat hij als zanger grote stappen heeft kunnen maken.

Ook resulteerde dit in 2018 in zijn eerste samenwerking met De Nationale Opera. Tijdens het Opera Forward festival zong hij de rol van Abraham in de opera Clemency van James MacMillan. Later dat seizoen zong hij de rol van Hermann in Offenbach’s Les Contes d’Hoffmann.

Na nog een jaar intensief werken met Rosemary en het opdoen van nog meer podiumervaring zal hij vanaf seizoen 2019/2020 deel uitmaken van de Operastudio van De Nationale Opera.

LOCHLAN BROWN

The Australian pianist and conductor Lochlan Brown started his career as an Electronic Engineer in Western Australia before his passion for vocal music led him to the Lisa Gasteen National Opera School. There he was tutored by John Fisher, Richard Hetherington and Philip Mayers, who encouraged him to further his studies overseas. He moved to New York City to pursue a Masters at Mannes College with a double major in orchestral conducting and collaborative piano, where he was awarded the Newton Swift Piano Award for accompanying and chamber music. Lochlan collaborated on the music staff of companies in New York including City Lyric Opera, Opera on Tap, Bare Opera, Long Island Opera, and Utopia Opera before relocating to Rome, Italy to spend a year as a Fabbrica Maestro Collaboratore at the Teatro dell’Opera di Roma. Lochlan has served as assistant conductor for numerous productions at the Miami Music Festival, Manhattan School of Music and will make his European debut in 2019, conducting Bernstein’s Candide at the Lithuanian National Opera.

SAMUEL CARL

Sam Carl was born in London to Californian-British parents. He is a 2019 Jerwood Young Artist at Glyndebourne and he is covering the role of Brander in Berlioz’ Damnation of Faust. Last season he sang Don Alfonso in Così fan tutte and Bottom in Midsummer Night’s Dream (GSMD) and Nick Shadow with the Southbank Sinfonia (BYO). Before that included The Secret Police Agent in Menotti’s the Consul (GSMD), Betto in Gianni Schicchi at the Barbican Hall with Christopher Purves in the title role, and Lord Dunmow in Berkeley’s A Dinner Engagement (GSMD). He has performed as soloist in Messiah and Die Schöpfung with Black Dyke Band and the Hanover Band under John Pryce Jones. And recently sang solos in Puccini Messa di Gloria with the Waltham Singers. He recently performed a recital of Wolf Schubert and Mussorgsky at St Mary’s Penzance with pianist Tim Dean. On September 1st he is singing the solos in Verdi requiem at Kloster Eberbach in Eltville am Rhein with the Deutsche Philharmonie Merck. He is a 2018 Samling Scholar and participated in a number of masterclasses with Sir John Tomlinson.

VERITY WINGATE

The recipient of Garsington Opera’s prestigious Leonard Ingram Award, lyric soprano Verity Wingate is a graduate of the Guildhall School of Music & Drama and a member of The Prince Consort. At GSMD she received the Paul Hamburger Prize for Schubert song awarded by Graham Johnson and is a scholar of the Alvarez Young Artist Programme, Samling Institute and Mendelssohn Foundation. She was also awarded Third Prize at the Maureen Lehane Vocal Awards 2018. In the summer of 2018 Verity was fortunate enough to make her opera debut stepping in to play the role of Pamina in Mozart’s The Magic Flute on the main stage at Garsington Opera alongside the main cast, including artists such as Benjamin Hulett and Adrian Thompson, conducted by Christian Curnyn. Her engagements have included solo recitals at the Barbican, Wigmore Hall, LSO St. Luke’s, and the Gewandhaus in Leipzig. She appeared live on Classic FM from Wigmore Hall with a recital of love songs for Valentine’s Day. As a concert and oratorio soloist her engagements have included the world premiere of ‘The King’s Revels’ by Judith Bingham, Bach’s Christmas Oratorio and B minor Mass, Handel’s Jephtha, Athalia and Messiah, Mozart’s C minor Mass and Requiem, the Brahms Requiem, Mahler’s 4th Symphony and Janacek’s ‘The Diary of One Who Disappeared’.

Julietta Aleksanyan

22 jaar - sopraan

De Armeense sopraan Julietta Aleksanyan studeerde aan het Yerevan State Conservatory en werd laureaat bij vele internationale competities, waaronder de N. Rimsky-Korsakov Competition in Rusland en de Belvedere Competition in Zuid-Afrika. Sinds 2017 is ze soliste bij de Yerevan State Opera, waar ze onlangs de rol van Massenets Manon zong. In september dit jaar zal ze in Dubai Pamina in Die Zauberflöte vertolken en bij De Nationale Opera zingt ze Berta in Il barbiere di Siviglia aan het begin van het seizoen.

‘Ik ben erg blij dat ik deel mag uitmaken van De Nationale Opera Studio. Ik hou van dit operahuis en ik wil er onderdeel van zijn. Ik wil mezelf zoveel mogelijk ontwikkelen tijdens dit programma: mijn vaardigheden verbeteren, meer over opera leren, meerdere talen beheersen en werken met geweldige docenten, dirigenten en regisseurs. Samengevat wil ik een professionele en flexibele operazangeres worden.’

Martin Mkhize

29 jaar - bariton

De Zuid-Afrikaanse bariton Martin Mkhize studeerde aan de University of Cape Town. Hij won de eerste prijs en de publieksprijs bij de Shock Foundation, een zangwedstrijd van de University of Cape Town, werd halve finalist bij de Neue Stimmen Competition 2018 en werd voor zijn rol als Papageno in Die Zauberflöte genomineerd in de categorie ‘Beste mannelijke acteur’ bij Fleur du Cap Theatre Nomination. Martin zong deze zomer in de Opera Studio van de Bregenzer Festspiele de rol van Figaro in Il barbiere di Siviglia en zingt dit seizoen bij De Nationale Opera de rol van Un ufficiale in dezelfde opera.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen van Europa. Maar de voornaamste reden voor mij om deel te nemen aan De Nationale Opera Studio is de trainingservaring die ik er als jonge artiest op kan doen. Ik hoop mijn repertoire uit te breiden, podiumervaring op te bouwen en aan mijn zangtechniek te werken.’

Lucas van Lierop

29 jaar - tenor

De tenor Lucas van Lierop komt oorspronkelijk uit Hilversum, maar is opgegroeid in Vancouver, Canada. Hij behaalde zijn bachelor en master Zang aan de McGill University in Montréal en in 2017 rondde hij ook de master Musical Arts af aan de Yale University. Van Lierop soleerde o.a. bij Helikon Opera in Moskou en was vorig seizoen al te bewonderen bij De Nationale Opera in Trouble in Tahiti/Clemency.

‘De Nationale Opera is een van de beste operahuizen ter wereld en de training die ze aanbieden is ongeëvenaard. Doordat ik al heb gewerkt met een gedeelte van het artistieke team van de Studio tijdens Trouble in Tahiti/Clemency, kon ik alvast iets van de training, inzichten en begeleiding ervaren die ik zal gaan krijgen bij de Studio. Rosemary Joshua wordt aanbevolen als een van de beste docenten waar je mee kunt werken. Tijdens mijn lessen bij haar werd duidelijk dat ze mijn taal spreekt en in staat is mijn stem sterk te ontwikkelen. Ik hoop dat ik zoveel mogelijk van haar kan leren en de Studio uit kan lopen met enkele rollen op zak, gepolijst en klaar voor internationale optredens.’

Polly Leech

26 jaar - mezzosopraan

Voordat de Britse mezzosopraan Polly Leech zich toelegde op het zingen, studeerde ze Moleculaire biologie en Biochemie. Vervolgens behaalde ze haar master in Zang aan het Royal College of Music in Londen en heeft ze een jaar lang deelgenomen aan de National Opera Studio in Londen. Ze volgde masterclasses bij Sarah Connolly en Joyce DiDonato, haar grote voorbeelden. Onlangs zong ze Hänsel in Hänsel und Gretel bij Pop-Up Opera en werd ze genomineerd bij de jaarlijkse awards van WhatsOnStage als ‘Breakthrough Artist’ in Britse opera, een categorie die normaal gesproken wordt gedomineerd door solisten van ROH Covent Garden en andere grote Britse operahuizen.

‘Ik geloof dat deelname aan De Nationale Opera Studio de perfecte brug slaat tussen de opleiding en een professionele operacarrière. Amsterdam is zo’n prachtige stad en ik verheug me op de Europese manier van leven! Rosemary heeft een heleboel geweldige dingen op de planning staan voor de Studio en het zal zeker een uitdagend maar zeer leerzaam jaar worden. De Nationale Opera is een fantastisch huis en het komende seizoen ziet er heel spannend uit – ik kijk ernaar uit hier deel van uit te maken.’